کمک 122 میلیارد تومانی 950 مرکز نیکوکاری

 بهمن دستاری مدیرکل امور شبکه‌های نیکوکاری کمیته امداد گفت: در اساسنامه ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری که سال گذشته تدوین شد به یکی از شاخص‌ترین وظایف کمیته امداد که شناسایی مادی و معنوی محرومان است تاکید شد. در راستای دو ماموریت شناسایی نیازمندان و نحوه رفع محرومیت‌ها از تجربیات خوبی بهره‌مند هستیم هم اکنون 950 مرکز نیکوکاری در سطح کشور داریم و 7 هزار تشکل مردمی شامل هیئت‌های مذهبی و انجمن اولیا و مربیان و کانون‌های فرهنگی هنری در حال همکاری با کمیته امداد امام(ره) هستند.

دستاری با اشاره به اینکه در 9 ماه اخیر بیش از 122 میلیارد تومان در قالب کمک‌های نقدی و خدمات به نیازمندان رسانده شده است گفت: نیازمندان کشور فقط مددجویان کمیته امداد نیستند چه بسا محرومان زیادی تحت پوشش هیچ سازمانی قرار ندارند.

مدیرکل امور شبکه‌های نیکوکاری کمیته امداد بیان کرد: مردم در محله‌ها به شناسایی محرومیت‌ها پرداخته و به موسسات خیریه معرفی می‌کنند و کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز وظیفه تسهیلگری و شکل‌دهی به این مجموعه عظیم کمک‌رسانی را بر عهده دارد.

او با بیان اینکه تا وارد این وادی نشویم برخی نیازهای جامعه روی زمین می‌ماند افزود: کمیته امداد امام خمینی(ره) در محرومیت‌زدایی با تمام توان می‌کوشد اما این برای رفع فقر از جامعه کافی نیست. زمانی می‌توانیم ادعا کنیم بر فقر غلبه یافتیم که حس همدردی در جامعه ایجاد شود. هر فردی با هر توان و تخصصی که دارد می‌تواند وارد عرصه نیکوکاری شده و منشا اثر خدمات نیک شود.

مدیرکل امور شبکه‌های نیکوکاری کمیته امداد اظهار کرد: تشکل‌های مردمی در محلات و جای جای این مملکت توان مختلفی دارند که برای پیشگیری از هدررفت این منابع مردمی، کمیته امداد امام خمینی(ره) می‌تواند بسترهای لازم و ظرفیت‌های امدادرسانی را هدایت کند.

وی با اشاره به خدمات مختلف در مشاغل گوناگون گفت: سهم یک پزشک در نیکوکاری، ارائه خدمات و ویزیت محرومان و سهم یک معلم، آموزش است؛ حال باید پرسید سهم گردشگری و صنایع و مراکز تصمیم‌گیری کشور در کمک به نیازمندان چقدر است؟

دستاری با بیان اینکه با مشارکت همه مشاغل و سازمان‌ها و نهادها به‌صورت هدفمند می‌توان شاهد کارهای اثرگذار در راستای توانمندسازی خانواده‌های نیازمند بود افزود: تنها از یک سازمان انتظار رفع تمام مشکلات نمی‌رود.

مدیرکل امور شبکه‌های نیکوکاری کمیته امداد عنوان کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد در سه محور استفاده از کمک‌های مردمی و تبدیل کمک به خدمت و مددکاری و توانمندسازی تخصص دارند.

او با تاکید بر اینکه باید تبادل اطلاعات نهادهای حمایتی با موسساتی که شفاف هستند و در مسیر گفتمان انقلاب اسلامی حرکت می‌کنند صورت پذیرد گفت: در همه استان‌ها، نیازها به موقع شناسایی شده و به موقع به داد نیازمند می‌رسیم.

دستاری با بیان اینکه باید قبل از وقوع طلاق و قبل از اینکه سرپرست خانوار زندانی شود یا قبل از بستری شدن بیمار به دادشان برسیم افزود: در نتیجه این اقدامات به موقع، هزینه‌ها کاهش چشمگیری می‌یابد .مراکز نیکوکاری حلقه وصل نیکوکاران در سراسر کشور هستند و ارتباطی دوجانبه در این زمینه وجود دارد. باید هدایت ظرفیت‌ها را داشته باشیم و مراکز نیکوکاری باید با دارا بودن ویژگی استقلال و خلاقیت به دور از روند بروکراتیک به فعالیت بپردازند.

مدیرکل امور شبکه‌های نیکوکاری کمیته امداد با بیان اینکه اطلاع‌رسانی در مورد الگوی کارمحله‌های مختلف و نمونه‌های انجام شده در کشور بسیار راهگشا است اظهار داشت: اگر از تشکل‌های کوچک محلی در شناسایی محرومان بهره نبریم بار فقر سنگین‌تر می‌شود.