مادر ترزای بانکی

اما در روزگاری که بیکاری دامان این کشور پیشرفته را گرفته، چه کمک‌هایی و از طریق چه بانکی به ساکنان آلمان به‌خصوص بیماران بی‌بضاعت داده می‌شود؟ در این نوشتار بانکی معرفى می‌شود که فعالیت‌ها و کمک‌هایش به بیماران و نیازمندان مشابه فعالیت‌هاى صندوق‌های قرض‌الحسنه در ایران است.

سال‌هاست که معضل حفظ بهداشت و تندرستی بیکاران در آلمان از مسائل مطرح و مهم است. براى حل این معضل، راه‌حل‌های متفاوتى مطرح شده است. از جمله اینکه بیکاران، خود اقدام به تأسیس مراکز بهداشتی کنند.

بانک GLS، یکی از بزرگ‌ترین موسسه‌های مالی و بانکی آلمان، طرح نوینى را ارائه و اجرا کرده است. به موجب این طرح، بیکاران و نیازمندان بیماری که امکان بستری شدن در بیمارستان و پرداخت هزینه‌های درمان را ندارند، از پشتیبانى مالى این بانک برخوردار می‌شوند تا سلامتی‌شان را به دست آورند و شغل مناسبی بیابند.

این نخستین بار است که در آلمان، براى درمان، یافتن شغل و بازگرداندن بیکاران و نیازمندان بیمار وام‌های کوچک اعطا می‌شود.

مبالغ لازم جهت اعطاى وام، از سوى سپرده‌ها و پس‌اندازهای افراد نیکوکارى گرد می‌آید که بر پایه اصول غیرانتفاعی، پولشان را در بانک نامبرده پس‌انداز کرده‌اند.

مانوئل آیخریش، سخنگوى مطبوعاتى بانک GLS در این رابطه می‌گوید: «این پروژه از نظر مالى براى بانک سود ندارد، اما این طرح را مفید می‌دانیم، چون راه‌حل کاربردی برای درمان بیکاران و نیازمندان بیمار است. بانک GLS از اعطای وام‌های کوچک به بیکاران سود بالایی کسب نمی‌کند، اما این اقدام خیرخواهانه با ساختار و اهداف بانک هماهنگ است.»

بانک GLS در سال ۱۹۷۴ به‌عنوان بانکى اخلاقى، انسانى و زیست‌محیطی در شهر بوخوم آلمان، بنیان گذاشته شد. افرادى که در این بانک سرمایه‌گذاری می‌کنند، شخصیت‌هاى حقیقى و حقوقى‌ هستند که با اعتقاد به پیشرفت اقتصادى از راه‌های غیرانتفاعی این بانک را پشتیبانى می‌کنند.

سخنگوى مطبوعاتى بانک می‌افزاید: «در شرایطى که همه‌چیز خوب پیش برود، سود به سپرده‌ها تعلق می‌گیرد. اما کسى که در این صندوق‌های غیرانتفاعی پس‌انداز می‌کند، باید بداند به سپرده‌اش سود ویژه‌ای تعلق نخواهد گرفت و تنها در پروژه‌های نیکوکارانه مشارکت خواهد کرد.»

اینکه بانکى تنها از دیدگاه اخلاقى و انسانى پایه‌گذاری شود، در نگاه نخست عجیب به نظر می‌آید. اما پیشینه‌ سى و دو ساله و موفقیت‌آمیز این بانک نشان می‌دهد چنین سرمایه‌گذاری‌هایی بیهوده نیست. بانک‌های کشورهای هلند و پرتغال نیز در ارائه وام‌های کوچک درمانی به نیازمندان و بیکاران سابقه طولانی دارند. بانک euro kredit هلند بیش از دو دهه است که با بیمارستان دانشگاه لاهه و مرکز آموزش مهارت‌های فنی شرکت فیلیپس برای درمان و آموزش بیکاران و نیازمندان همکاری می‌کند.