هنجار شکنی آل سعود

 محمد واحدی، رئیس مرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران (صلح زیبا)نوشت: تصویب قانون تروریسم نیز که در سالهای اخیر و بعد از آغاز بهار عربی در کشورهای عربی صورت گرفت، دست رژیم آل سعود را در سرکوب مردم این کشور کاملا باز گذاشته است، که همین موضوع سبب نقض سیستماتیک و نظام مند حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه در این کشور می باشد.

گرچه در نتیجه فضای خفقان و سرکوب در عربستان آمار دقیقی از میزان تجاوز به حقوق بشر در ابعاد مختلف منتشر نمی شود، اما همین مقدار گزارش های موجود از نقض گسترده حقوق بشر توسط رژیم سعودی حکایت دارد.

سکوت جوامع بین الملل در قبال جنایات خارجی عربستان در منطقه در شرایطی دنبال می شود که تجاوزهای گسترده به حقوق بشر در سطح داخلی این کشور نیز با بی توجهی دولت های غربی و سازمان های بین المللی حقوق بشری مواجه شده است.

یکی از مهم ترین ابعاد نقض حقوق بشر از سوی عربستان در سال های اخیر را می توان تجاوز ناجوانمردانه این کشور به یمن دانست که با واکنش برخی سازمان های حقوق بشری مواجه شده است.

جنگ‌افروزان با تکیه بر پیشرفته‌ترین سلاح‌ها، تقریباً تمام زیرساخت‌ها و مراکز مهم تجاری، بیمارستان‌ها، مدارس و حتی آذوقه مردم فقیرترین کشور عربی همسایه خود را ویران کردند و در حملات بی‌وقفه خود به مناطق مسکونی هم، هزاران یمنی بی‌دفاع را به خاک و خون کشیدند و میلیون‌ها نفر را آواره کردند.

با توجه به وضعیت امروز استمرار جنایات فعلی علیه مردم یمن نوعی بازگشت به قانون جنگل و طرد و انزوای حقوق بین‌الملل اعم از موازین حقوق بشر و حقوق بشردوستانه است که این امر از سوی همه دغدغه‌مندان حقوق بشر و همبستگی جامعه بشری بسیار تاسف انگیز و دردناک است.

عربستان سعودی در یمن، موارد و موازین حقوقی بین‌المللی مختلفی را مورد نقض قرار داده است از جمله نقض اصل عدم تجاوز به کشورهای دیگر، اصل عدم حمله نظامی به غیرنظامیان، اماکن و افراد مورد حمایت موازین بین‌المللی، ارتکاب مصادیق مختلف جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی به عنوان جرائم بین‌المللی شناخته شده در اساسنامه دیوان کیفری بین‌الملل و با اشاره به اینکه همه دولت‌ها به موجب ماده یک کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو تعهد حقوقی برای تضمین رعایت حقوق بشردوستانه در سراسر جهان دارند و بر اساس این تعهد حقوقی لازم است اقدامات مختلف را اتخاذ کنند که جنایات علیه مردم یمن متوقف و موانع امدادرسانی بشردوستانه برطرف شود و عدالت کیفری در مورد جنایتکاران ناقض موازین حقوق بشر دوستانه به اجرا درآید.

علاوه بر نقض گسترده حقوق بشر در بعد خارجی، رژیم سعودی در بعد داخلی و در برخورد با شهرونداش هم در تمام سطوح دست به نقض گسترده حقوق بشر و بی توجهی به بنیادین ترین اصول انسانی می زند.

گزارش‌های بسیاری در زمینه آزادی مذهب و اعتقاد نشان از بازداشت گسترده پیروان اقلیت‌های مذهبی در عربستان سعودی به ویژه شیعیان دارد.

تبعیض گسترده اجتماعی علیه ساکنان مناطق شرقی یا جامعه شیعه احساء به صورت نظام مند دنبال می‌شود. آنها حتی حق کار در مدارس خصوصی یا مهدکودک‌ها را ندارند. تصدی برخی پست‌ها نظیر وزیر، شهردار، دیپلمات یا نماینده رسمی دولت در یک سازمان بین‌المللی برای شیعیان ممنوع است.

نگرانی‌های جوامع حقوق بشری در مورد حقوق زنان، به ویژه در زمینه دستیابی به تعلیم و تربیت، تحصیل در دانشگاه‌ها و دریافت حقوق حداقلی نظیر رانندگی و تصدی در برخی شغل ها ادامه دارد.

سرپرستی قانونی زنان توسط مردان در درجات مختلف همچنان در عربستان اعمال می‌شود و جنبه‌های مهمی از زندگی زنان را شامل می‌شود. سرپرستی مردان بر زنان به شدت آزادی و استقلال زنان برای انجام فعالیت‌ها و اقدامات قانونی آنها را محدود می‌کند و در موارد متعددی نظیر ازدواج، طلاق، حضانت فرزندان، مالکیت و کنترل اموال ، تصمیم‌گیری درباره مسائل خانواده، آموزش و اشتغال در جریان است.

ازدواج با دختران خردسال بنا به ملاحظات پولی و مالی یا قبیله‌ای به اجبار آنها به پذیرش این نوع ازدواج‌ها از دیگر خشونت‌های اعمال شده بر ضد زنان عربستان سعودی است.

در فضای عمومی عربستان موارد مربوط به تجاوز به عنف کمتر مورد بحث قرار می‌گیرد، زیرا قربانیان وحشت دارند در صورت افشای تجاوز علیه خود در معرض قضاوت منفی افراد جامعه و خشونت از سوی بستگان خود قرار گیرند، به همین علت اطلاعات جامعی در مورد تجاوز به آن در عربستان وجود ندارد.

به نظر می رسد در صورتی که بخواهیم نگاهی کامل به موارد نقض قوانین بین المللی توسط رژیم سعودی بیاندازیم به لیستی بلند بالا دست خواهیم یافت که با توجه به انتشار گزارشات حقوق بشری ماهانه و سالانه توسط موسسه صلح زیبا از اشاره به آن خودداری می نمایم.

به طور کلی در صورتی که بخواهیم در جهان امروز در پی نمونه ای از نقض حقوق اولیه بشری باشیم؛ عربستان سعودی بهترین مثال و کامل ترین مجموعه از آن است با این وجود برخی قدرت ها نظیر ایالات متحده آمریکا که مدعی دفاع از حقوق بشر هستند با نادیده گرفتن این جنایات سعی دارند با تقویت هر چه بیشتر رژیم سعودی و استفاده از امکانات و منابع تجاری و با فروش تسلیحات خود عربستان را به عنوان یک قدرت منطقه ای به جهان معرفی نمایند که تا به امروز موفق نبوده اند.