چالش زودهنگام مطهری و رامین

افكار به نقل از تهران امروز، در حالي كه تنها شش روز از انتخاب علي مطهري به عنوان نماينده قوه مقننه براي حضور در هيات نظارت بر مطبوعات نگذشته است، روز يكشنبه محمدعلي رامين اظهار داشت با توجه به اينكه هنوز دوره دوازدهم هيات نظارت به پايان نرسيده است بنابراين اين هيات كماكان حسن كامران را به رسميت ميشناسد.

البته کامران با حضور نیافتن در آخرین جلسه هیات نظارت، پایان عمر عضویتش در این نهاد را اعلام کرد و کرسی‌ای که در دو سال اخیر بر آن تکیه زده بود را به‌مطهری داد اما هیچ دعوتنامه‌ای برای حضور مطهری در جلسه ۲۴ مهر به دفتر این نماینده منتقد دولت ارسال نشد تا کرسی متعلق به نماینده مجلسیان خالی بماند.

رامین و مطهری

محمدعلی رامین به عنوان دبیر هیات نظارت بر مطبوعات که دارای مشی سیاسی و فکری متفاوتی با مطهری است، عدم دعوت از این نماینده را عادی می‌داند و ارسال نشدن نامه معرفی مطهری به عنوان نماینده جدید هیات نظارت بر مطبوعات از سوی لاریجانی را دلیل دعوت نکردن او به این جلسه اعلام می‌کند.

تهران‌امروز برای اطلاع از دلایل اصلی عدم حضور نماینده‌ای از مجلس در آخرین نشست هیات دولت با رامین به عنوان دبیر این هیات تماس گرفت و علت را جویا شد و پاسخی که شنید این بود: «ا‌ن‌شالله موفق باشید».

واکنش متقابل مطهری به اظهارات رامین

ماجرا به همین جا ختم نشد چرا که به رسمیت شناخته نشدن مطهری از سوی دبیر هیات نظارت بر مطبوعات سبب شد تا این نماینده منتقد دولت که اظهاراتش به‌ویژه از اوایل سال ۸۸ در راستای محکوم کردن توقیف و تذکر به مطبوعات از سوی هیات نظارت بر مطبوعات بوده است، روز گذشته در اقدامی مشابه، از نحوه عملکرد معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد که رامین عهده‌دار آن است در ماجرای برگزاری انتخابات تعیین نماینده مدیران مسئول انتقاد کند.

مطهری از عدم اطلاع رسانی به وقت این معاونت به مدیران مسئولان گلایه کرد و توضیح داد که اطلاع‌رسانی در ۲۴ مهر یعنی یک روز مانده تا زمان برگزاری انتخابات صورت گرفته است بنابراین مدیران مسئول شهرستانی فرصت حضور در این انتخابات را از دست ‌می‌دادند.

البته این، تنها گلایه مطهری نبود چرا که نماینده قوه‌قضائیه در هیات نظارت هم گلایه مشابهی را مطرح کرد و گفت: «عرفا باید اسامی کاندیداها یک هفته قبل از برگزاری انتخابات اعلام شود و از آنجا که چنین اتفاقی نیفتاده است، می توان گفت که مقدمات لازم برای برگزاری این انتخابات فراهم نشده است».

همانطور که این دو عضو هیات نظارت بر مطبوعات گفته بودند، انتخابات تعیین نماینده مدیرمسئولان به دلیل به حد نصاب نرسیدن مدیران مسئول، برگزار نشد و به دو هفته دیگر موکول شد.

اگر چه می‌توان انتقاد روز گذشته مطهری را پاسخی به اظهارات روز یکشنبه رامین در خصوص عدم به رسمیت شناختن این نماینده ارزیابی کرد اما از سوی دیگر به نظر می‌رسد که مطهری با طرح انتقاد از معاونت مطبوعاتی درصدد نشان دادن تلاشش برای تغییر رویه و مشی هیات نظارت است.

کاندیداهای حضور در انتخابات نماینده مدیران مسئول

گفتنی است در این دوره سید اصغر ملاسعیدی از نشریه هدف و اقتصاد، بیژن نوباوه از عصر ایرانیان، امید حلالی‌زاده از فرهنگ جنوب، علیرضا معزی از روزنامه خبر ورزشی، محمدکاظم سالمی، حسین انتظامی، حسین سبحانی، علی صالح آبادی از نشریه ستاره صبح، محمدرضا‌جویباری از هنر و یارانه، محمد آخوندی از روزنامه وطن امروز و سید نظام الدین موسوی از روزنامه جوان، کاندیدای فهرست نهایی شدند.

اعضاي هيات نظارت بر مطبوعات در دو سال يكبار انتخاب و تاكنون ۱۲ بار اين اعضا معرفي شدهاند كه اكنون انتخابات و بررسيها براي آغاز دوره سيزدهم در جريان است.