قراردادهای نفتی که به ضرر مردم تمام می شود

ناصر موسوی لارگانی نائب رئیس اول کمیسیون اقتصادی درباره اختلاف های نجومی گزارشات درآمدهای نفتی طی سالهای 87 تا 91 ،اظهار داشت:درگزارشی که عادل آذر در رابطه با تفریق بودجه بیان کرد، سوالاتی از قبیل واریز نشدن پول نفت به خزانه مطرح شد،البته باید این نکته را متذکر شد که اکنون نیز در دولت یازدهم اولا ، درآمد نفتی ما نسبت به گذشته خیلی تفاوتی نکرده چرا که شاید ما از نظر عدد و رقمی با کاهش شدید قیمت  نفت مواجه شده باشیم اما چون از نظر میزان فروش نسبت به قبل رشد داشته ایم یعنی اگر ان زمان 900 هزار بشکه می فروختیم الان 3 میلیون بشکه بفروش می رسد،بنابراین خیلی تفاوت قیمت در درآمد های حاصل از فروش نفت نداریم.

وی ادامه داد:اگر  از وزیر نفت یامسئولان ذیربط سوال شود که پول نفت کجاست ؟اعلام می کنند که پول نفت در چین و هند و..... به واسطه  تحریم های ظالمانه  و ناجوانمردانه علیه ایران بلوکه و امکان بازگشت به کشور را ندارند.

 نائب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد:حالا دراین وضعیت این کشورها به جای پول نفت اجناسی را به ما قالب می کنند که هم در کشور ما بهترین نوعش تولید و هم اینکه در این حجم مورد نیاز نیست در نهایت ،مشکلات تولید داخلی تشدید می شود.

موسوی لارگانی تصریح کرد: دست قراردادهای فعلی نفتی در گردن قراردادهایی چون کرسنت است ،قراردادی که مبلغ قابل توجهی برای ایران جریمه تعیین کرده است.

وی تشریح کرد:در میادین نفتی که خودمان کشف و یکسری برداشت ها داشتیم اختیارش را به شرکت های دیگر چون توتال می دهیم ،حداقل 25 سال اینها میادین ما را در اختیار داشته و از  50 درصد درآمد تولید متعلق به آنها خواهد بود.

نائب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس گفت ادامه داد:طرف های قرارداد کشور هم حاضر هم نیستند که تکنولوژی و برنامه هایی که از نظر پژوهشی و علمی دراین زمینه وجود دارد در اختیار طرف ایرانی قرار دهند .

موسوی لارگانی تاکید کرد:زمانی بیدار خواهیم شد که همه چیز از دست ما رفته، چرا که ما همه اختیارات را به طرف مقابل دادیم طوریکه آنها می توانند  حتی یکطرفه کار را تعطیل و علیه ما شکایت کرده و خسارت بگیرند.

وی با اشاره به ادعای مسئولان مبنی بر پایین بودن قیمت نفت وبالابودن هزینه استخراج ،بیان داشت: هرچند برآورد کرده اند که هزینه استخراج یک بشکه نفت بین 6دلار تا 10 دلاراست یعنی همین الان که پیش بینی 55 دلار را  در بودجه دیدند اگر 50 دلار هم محاسبه و 10 دلارش را هزینه کنند 15 دلار از هر بشکه که متعلق به ملت ایران است ،بدون هیچ زحمتی ازآن شرکت ها خواهد شد.

موسوی لارگانی گفت:اگر بگویندشرکت توتال در ابهای خلیج فارش یا جاهایی دیگر بررسی کرده و خودش میدان نفتی پیدا کند شاید قابل پذیرش باشد اما اینکه میادینی که ما کشف و حتی استخراج را شروع کردیم به آنها واگذار یا درامدش را به طورنصف نصف به آنها دهیم ،این واقعا ظلم بزرگی است.

وی تاکید کرد:درآمدهای نفتی سهم و حق ملت ایران است نه شرکت های دیگر و در این دوره هم همچون دوره قبل در زمینه درآمدهای نفتی اختلاس هایی وجود دارد.