پس لرزه های تحریم ترامپ/توقف پروازهای هند به ایران

شرکت‌های هواپیمایی هند برنامه پروازهای خود به ایران را بازنگری می‌کند یا پروازها را متوقف خواهند کرد.

دو منبع آگاه در این زمینه گفت: شرکت هواپیمایی ایندیا اکسپرس دومین بازنگری خود را در زمینه پروازها به تهران انجام می‌دهند که پیش از این آغاز پروازها تا اواخر امسال برنامه‌ریزی شده بود.

یکی از این افراد مطلع گفته است شرکت‌های هواپیمایی هند برنامه‌ جایگزینی را آماده کرده که این برنامه‌ها شامل پروازهای دهلی نو به مقصد شهر آلماتی و تاشکند است یا اینکه پروازها از دهلی نو به سمت بحرین خواهد بود اما هنوز این تصمیم نهایی نشده است.

بر اساس این گزارش شرکت  هواپیمایی ایندیا اکسپرس یک هواپیمای کم هزینه و دولتی است.

فرد دیگری در این زمینه گفت: شرکت هواپیمایی گو ایر که پروازهای کم هزینه و اقتصادی انجام می‌دهد در حال حاضر برنامه پروازهای خود را به مقصد ایران متوقف کرده است.

سال گذشته شرکت هواپیمایی جیت ایروی قرار بود پروازهای خود را به ایران انجام دهد اما اینکه چگونه درباره تحریم‌های آمریکا پاسخگو باشد این کار را انجام نداد.

دولت ترامپ تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرده است. این تحریم‌ها ورود شهروندان هفت کشور به آمریکا و از جمله ایران است، بر اساس این گزارش تحریم‌های بین‌المللی روی ایران در سال 2015 و در دولت باراک اوباما برداشته شد اما اخیرا ترامپ علیه ایران هشدار اقدام به احیا این تحریم ها کرده است.

کارشناسان بر این باورند که هند با ناندرا مودی به دنبال تقویت روابط با ایران است اما هرگونه قراردادی با ایران در تضاد با برنامه‌های دولت آمریکا می‌شود.

همچنین مسائل تاکتیکی هم وجود دارد شرکت‌ هواپیمایی ایندیا اکسپرس بیشتر هواپیماهای بوئینگ استفاده می‌کند و در صورتی که ترامپ بخواهد تحریم‌ها علیه ایران را ادامه دهد این شرکت برای تضمین هواپیما و قطعات خود مجبور به نامه از شرکت بوئینگ خواهد بود که قطعا به مشکل برمی‌خورد.