بررسی دلیل عدم پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان در مجلس

اسدالله عباسی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص «پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان»، اظهار داشت: در خصوص مطالبات فرهنگیان، تا پایان شهریور 95، دولت خود پیشنهاد لایحه‌ای را به مجلس آورد و مبلغ 4 هزار میلیارد تومان پیشنهاد داد و مجلس آن را تصویب کرده و کمیسیون آموزش نیز آن را پیگیری کرد.

وی ادامه داد: این پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش بود که همه مطالبات سال 94، به ویژه پاداش پایان خدمت فرهنگیان تا پایان شهریور 95 را محاسبه کنند.

عباسی افزود: معمولاً از مهر تا خرداد فردی را بازنشسته نمی‌کنند و قرار شده بود، از اسناد خزانه در این خصوص کمک بگیرند و این مطالبات را پرداخت کنند؛ گزارشی که وزیر آموزش و پرورش به کمیسیون در دی ماه داد، اعلام کرد که در آن زمان 2700 میلیارد تومان را پرداخت کرده‌اند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس اضافه کرد: با این مبلغ پاداش پایان خدمت بازنشستگان تا پایان 94 پرداخت کردند؛ ضمن اینکه حق‌التدریس‌ها تا پایان شهریور و نیز سایر مطالبات مانند یارانه شیر و سرانه را تا پایان شهریور پرداخت کرده‌اند، اما پاداش پایان خدمت مربوط به 6 ماهه اول سال 95 را پرداخت نکرده بودند.

وی یادآور شد: قرار بود مابقی آن 4 هزار میلیارد تومان را که از اسناد خزانه دریافت می‌کنند، اولویت با پرداخت پاداش پایان خدمت و حق‌التدریس و سرانه‌ها باشد و وزیر آموزش و پرورش نیز قول داده بود تا همه این مطالبات را دهه فجر پرداخت کند، اما اگر پرداخت نکرده‌اند ما فردا در کمیسیون این را مطرح می‌کنیم تا بدانیم دلیل پرداخت نکردن بقیه 4 هزار میلیارد تومان چیست.

عباسی در واکنش به این پرسش که «آیا در بودجه سال 96 ردیف خاصی برای پاداش پایان خدمت فرهنگیان در نظر گرفته شده است؟»، متذکر شد: ردیف خاصی در نظر گرفته نمی‌شود و این جزو مطالبات انباشته است؛ یعنی مطالباتی که باید در بودجه سنوات 94 و 95 از سوی آموزش و پرورش دیده و پیش‌بینی می‌شد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس در توضیح پیش‌بینی این مطالبات از سوی آموزش و پرورش گفت: وقتی لایحه بودجه می‌آید، باید منابع که مشخص می‌شود، مصارف آن نیز مشخص شود؛ وقتی بودجه را 30 هزار میلیارد تومان در نظر می‌گیرند، این شامل همه هزینه‌های جاری و سرمایه‌ای است.

وی تصریح کرد:‌ بعضی اوقات اینها در فرآیند سال اعلام می‌شود؛ برای نمونه کمبود نیرو یا هزینه‌های پیش‌بینی نشده دیگر وجود دارد که آنها مطالبات انباشته می‌ماند؛ خود دولت نیز به این مطلب رسید و مقدار آن نیز 4 هزار میلیارد تومان بوده است که ما آن را تصویب کردیم.

عباسی خاطر نشان کرد: اگر در بودجه سال 96، بودجه این موضوع را به طور کامل ندیده‌اند، این اشکال از برنامه‌ریزی آموزش و پرورش است که برای نمونه برای سال آینده آیا آن را لحاظ کرده‌اند که چه تعداد باید به آموزش و پرورش ورود پیدا کنند و چه تعداد خارج شوند و ما در بودجه سال 96 آن را لحاظ می‌کنیم.