تنها بازنده سیاستهای ترامپ شیخ‌نشین‌های خلیج فارس هستند

«خلیل مشهدیه»، تحلیلگر سیاسی سوریه با بیان اینکه دولت ترامپ سیاست کشورش در قبال ایران را تغییر نداده و نخواهد داد، افزود: رئیس جمهور جدید آمریکا تنها ادبیات خود را تندتر کرد و گستاخی آمریکا را با بیان اظهارات خصمانه علیه تهران بیشتر نمایان کرد.

وی تاکید کرد: دولت جدید آمریکا با اظهارات خصمانه علیه ایران می خواهد آنچه که خطر ایران در منطقه خوانده می شود به اذهان شیخ نشین ها بازگرداند تا با بستن معاملات تسلیحاتی بیشتر با کشورهای عربی تنها هزینه های سنگینی را بر ملت هایشان تحمیل کرده و از آنها باج گیری مالی کند.

تحلیلگر سوری ادامه داد: ترامپ به خوبی می داند که ایران در دشوارترین روزهای عمر انقلاب خود که دوران جنگ تحمیلی عراق علیه این کشور بود هرگز حاضر به امتیازدهی نشد بنابراین چگونه ممکن است حالا که به قدرت نظامی، اقتصادی و فنی رو به رشدی دست یافته چنین امتیازهایی بدهد.

مشهدیه با تاکید بر اینکه دولت آمریکا در خصوص برجام هرگز قادر به نقض قانون بین المللی مگر با همسو کردن افکار اروپایی ها با افکار خود نخواهد بود، گفت: به نظر می رسد اوپایی ها هم از گرایش های ترامپ در خصوص بسیاری مسائل و در راس آن تبعیض نژادی علیه مسلمانان راضی نیستند، لذا می توان گفت که رجزخوانی های رئیس جمهور جدید آمریکا تنها صدای طبل توخالی بلند آواز و میان تهی است.

تحلیلگر یمنی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در طول مدت مذاکره با گروه بین المللی 1+5 در خصوص پرونده هسته ای اجازه نداد که هیچ مساله منطقه ای در مذاکرات مطرح شود و از همین رو همواره پرونده های منطقه را که خودش بخشی از آن است، از یکدیگر تفکیک کرده و نمی توان گفت که ترامپ می تواند با فشار بر ایران روند سیاست ایران در قبال مساله سوریه را تغییر بدهد .

وی تاکید کرد: تنها بازنده سیاست های تهاجمی ترامپ در قبال ایران رژیم های حاکم بر شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس هستند که از اظهارات ترامپ اظهار خرسندی می کنند چون این رژیم ها هستند که در سطح سیاسی و مالی فاکتور ترامپ را حساب کنند، چیزی که در خصوص همه پروزه های آمریکا در منطقه صدق می کند.

مشهدیه گفت: همه باید بدانند ایرانی که دست خود را صادقانه و هماره به سوی کشورهای همسایه و غیر همسایه دراز کرده است در هیچ جنگ نظامی احتمالی شکست نخواهد خورد.

شکست ستون پنجم آمریکا برای تفرقه افکنی بین ایرانیان

«رنا جونی»، استاد دانشگاه تشرین سوریه نیز اظهار داشت: تحقق وعده های امام خمینی (ره) و پیروزی انقلاب اسلامی در ایران تنها واقعه ای مربوط به داخل ایران که به تغییر نظام سیاسی در این کشور منجر شده باشد، نیست.

وی انقلاب اسلامی ایران را زلزله ویرانگر برای دنیای غرب توصیف کرد و گفت: این را مقامات آمریکایی، اسرائیلی و اروپایی هم در خاطراتی که بعدها منتشر کردند بیان داشتند.

استاد سوری با اشاره به خواسته های امام خمینی(ره) برای ساختن جامعه دینی سالم و توسعه یافته گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به ضرورت انجام اقدامات وسیع و سریع در راستای محرومیت زدائی و افزایش تولیدات کشاورزی وتوسعه و عمران روستاها با وجود ارگان‌های رسمی دولتی، جهاد سازندگی  با فرمان امام خمینی(ره) به منظور فراهم آوردن نهضتی همه‌جانبه برای مبارزه با فقر و محرومیت بجا مانده از رژیم گذشته و توسعه و عمران روستائی به وجود آمد و توانست ظرف مدت کوتاهی جاده ها، مراکز بهداشت و درمان و شبکه های گسترده آب و برق رسانی در اقصی نقاط کشور احداث کند.

جونی تصریح کرد: زندگی آدم های خارق العاده با دیگران متفاوت است آنها با ثروت دانش، اندیشه و روح متعالی خود عمرشان را به جای سپری کردن در راه منافع شخصی برای مبارزه با ظلم و برچیدن فساد کرده اند تا زندگی این انسان های بزرگ، الگویی برای نسل های آتی باشد و امام خمینی (ره) نمونه ای از این انسان ها بوده است.

استاد سوری افزود: پس از پیروزی انقلاب هم مردم ایران همه‌پرسی حکومت جمهوری اسلامی ایران را برگزار کردند که حدود 98٫2٪ واجدان شرایط در این همه‌پرسی شرکت و بیش از 99٪ آنها به برپایی نظام جمهوری اسلامی ایران رأی مثبت دادند.

وی با اشاره به اعمال فشار و فتنه انگیزی بیگانگان در طول عمر پیروزی انقلاب اسلامی ایران بر این کشور گفت: آمریکا همواره از طریق ستون پنجم خود به دنبال سرنگونی نظام جمهوری اسلامی بود اما طی این 38 سال گذشته در این راه گامی به جلو نیفتاد.

جونی با اشاره به اینکه مشترکات اعراب و ایرانیان طبق تجربه همواره بیشتر از تفاوت ها بوده گفت: این مشترکات می تواند هر نقشه ای برای جدایی انداختن بین آنها به شکست کشاند.

وی افزود: هنگامی که انقلاب جمهوری اسلامی ایران نظام شاهنشانی مزدور آمریکا و غرب را سرنگون کرد، ایران به جایگاه منطقه ای خود بازگشت بخصوص هنگامی که سفیر رژیم صهیونیستی هم از تهران اخراج شد و به جای آن سفیر فلسطین آمد و امام خمینی (ره) آخرین روز ماه مبارک رمضان را روز جهانی قدس نامگذاری کرد.

استاد سوری با اشاره به سیاست های ایران در حمایت از ملت فلسطین و آرمان های امت عربی و اسلامی گفت: از همین روست که امروز شاهد گره خوردن منافع ایران و سوریه با یکدیگر هستیم.

وی با اشاره به روابط راهبردی و ممتاز ایران و سوریه از زمان حافظ اسد، رئیس جمهور سابق سوریه تاکنون گفت: این روابط هم اینک از عمق بیشتری برخوردار بوده و دو کشور در سرنوشت و موجودیت خود مشترک هستند .

جونی تصریح کرد: ایران با دفاع از سوریه در برابر تجاوز آمریکایی-صهیونیستی که با هدف خدشه دار کردن چهره واقعی اسلام به دست تروریست ها صورت گرفته، جبهه مقاومت در برابر استعمارگران را تقویت کرده است.

موقعیت ژئوپلیتیک ایران و امنیت رژیم صهیونیستی 2 عامل سیاست‌های خصمانه ترامپ

«سومر صالح»، عضو مرکز بین المللی مطالعات امنیتی و ژئو سیاسی سوریه اظهار داشت : برای فهم انگیزه های واقعی سیاست های خصمانه ترامپ در قبال ایران باید 2 خاستگاه را مد نظر گرفت نخست جایگاه ژئو سیاسی ایران و دوم امنیت ملی اسرائیل و به طور مشخص پروژه یهودی‌سازی قدس است.

وی افزود: برای درک واقعی افزایش تنش در روابط آمریکا با ایران باید اهمیت ژئو سیاسی و ژئو پلیتیک ایران برای راهبردی های جدید آمریکا را درک کنیم ایران نقطه ژئو استراتژیک تلاقی دو طرح حیاتی و کمربند امنیتی اجرای طرح دیگری است که همگی موجب نابودی امپراطوری آمریکا و پایان حکومت سیاسی و فرهنگی آمریکا بر دنیا است .

تحلیلگر سوری گفت: قطار مستقیمی که چین و ایران را به هم متصل می کند بخشی از طرح احیای جاده ابریشم توسط چینی‌ها بوده است که هدف از آن افزایش نفوذ چین در اوراسیا از طریق موافقتنامه‌های اقتصادی با کشورهای این حوزه است.

وی افزود: این قطار از شهر ییوو که محل استقرار بیش از 4هزار تاجر خاورمیانه‌ای است حرکت می کند و با عبور از مرز چین از طریق منطقه خودمختار سین‌کیانگ ایغور به قزاقستان می‌رسد و سپس با عبور از ترکمنستان به‌سمت تهران حرکت می‌کند.

وی افزود: چین پس از فرمان ترامپ برای خروج از پیمان ترانس‌پاسیفیک قصد خود را برای تبدیل «جاده ابریشم کهن» به یک کریدور مدرن ترانزیتی، تجاری و اقتصادی که از شانگهای به برلین کشیده می‌شود،سرعت بخشیده است.

تحلیلگر سوری گفت:  جاده ابریشم مورد نظر چین دو مسیر زمینی و دریایی دارد و ایران در مرکز ثقل این راه جدید قرار خواهد گرفت که به‌عنوان سرپل ارتباطی چین با خاورمیانه و اروپا عمل خواهد کرد و این  ابتکار رئیس‌جمهوری چین میلیاردها دلار را در آینده در این مسیر به‌گردش در خواهد آورد و  ایران با پیوستن به این ابتکار مورد نظر چین، موقعیت جغرافیایی خود را به موقعیت ژئوپلیتیکی تبدیل خواهد کرد و در نهایت هم این ها چالش بزرگی در برابر تحکم آمریکا بر تجارت جهانی دریانوردی است.

وی با اشاره به همکاری‌های ترانزیتی، ارتباطاتی و حمل‌ونقلی بین ایران با روسیه، رقیب دیرینه آمریکا گفت: ایران و روسیه تکمیل کریدور شمال-جنوب را در دستور کار خود دارند که  شمال اروپا را از طریق روسیه و حوزه دریای خزر به ایران، حوزه خلیج فارس و شبه‌قاره هند متصل می‌کند.

صالح افزود: مجموعه این اهمیت های ژئو استراتژیک ایران راهبرد آمریکا در مرکز آسیا را متوقف کرده و این منطقه خاستگاه رویارویی آتی سیاسی و اقتصادی آمریکا و چین خواهد بود و اغراق نکرده ایم اگر بگوییم که نقشه های آمریکا بر باد رفته بخصوص که ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم و استراتژیک در منطقه از ظرفیت بالای تجاری و اقتصادی برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای برخوردار است.

مقابله ترامپ با ایران برای پیشبرد طرح یهودی‌سازی قدس است

صالح یکی دیگر از خاستگاه های سیاست های خصمانه ترامپ در خصوص ایران را اسرائیل و نقش آن در منطقه خواند و گفت: تصمیم سازان در آمریکا می خواهند بر اساس طرحی که در سال 2003 در کنست رژیم صهیونیستی به تصویب رسید همه اراضی تاریخی فلسطین را تحت عنوان یهودیت کشور اسرائیل طی چند مرحله یهودی کنند.

وی افزود: مرحله نخست این طرح مشروعیت بخشی به شهرک سازی صهیونیست ها و سپس انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف و نهایی کردن به رسمیت شناختن اسرائیل به عنوان کشور یهودی از سوی آمریکاست.

تحلیلگر سوری گفت: متاسفانه کشورهای عربی به استثنای جبهه مقاومت با نقشه های آمریکا همسو هستند بنابراین جمهوری اسلامی ایران آخرین دژی است که می تواند با حمایت از جنبش های مقاومت و حمایت از کشور سوریه که خواهان بازپس گیری حقوق تاریخی ملت فلسطین است، در ابعاد سیاسی و نظامی اجرای این طرح آمریکایی-صهیونیستی را متوقف کند.

صالح اظهارات خصمانه ترامپ را به طور مستقیم با پرونده سوریه مرتبط خواند و گفت: نمی توان این پرونده ها در منطقه را از یکدیگر تفکیک کرد، بنابراین بازیگران منطقه ای و بین المللی بحران سوریه به دنبال موفقیت نشست ژنو 4 نخواهند بود بخصوص که مخالفان سوریه بر تفسیر گزینشی قطعنامه 2254 و توافق آتش بسی که در تاریخ 30/12/2016 اصرار دارند

تحلیلگر سوری گفت: بنابراین اگر نشست ژنو در موعد مقرر خود برگزار شود مرحله مهم سنجش مقاصد بازیگران منطقه ای و بین المللی برای تثبیت آتش بس و تفکیک مخالفان از تروریست ها باقی خواهد ماند.