شورای نگهبان دخالتی در برگزاری انتخابات ندارد

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری که صبح امروز در محل این شورا برگزار شد،  ضمن تسلیت شهادت حضرت زهرا(س)، ایام دهه فجر را گرامی داشت و از حضور پرشور مردم در روز 22 بهمن ماه تشکر و قدردانی کرد.

کدخدایی با اشاره به مصوباتی که طی این مدت در شورای نگهبان بوده است، گفت: ‌لایحه اساسنامه سازمان انرژ‌ی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق و همچنین طرح اصلاح بند(ه) تبصره یک قانون بودجه سال 95 کل کشور مورد بررسی قرار گرفت که مغایرتی با قانون اساسی نداشت.

وی  با بیان این که دو مصوبه نسبتا طولانی لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای کشور و لایحه برنامه ششم توسعه در جلسات شورا مورد بررسی قرار گرفت، تصریح کرد: ‌ایراد دیگری بعد از اصلاح مجلس نسبت به مصوبات احکام دائمی وجود داشت که بعد از دریافت این اصلاحیه جدید هنوز آن را مورد بررسی قرار نداده‌ایم اما طی این هفته بررسی خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان  بیان داشت: لایحه برنامه ششم نیز که برای مدت پنج سال آینده یعنی تا سال 1400 است نیز بررسی شد و ایرادات آن به مجلس تقدیم شد.

کدخدایی در ادامه تأکید کرد: ‌ایرادات شورای نگهبان نسبت به مصوبات برنامه ششم تحت عنوان ایردات قانون اساسی، خلاف شرع، مغایرت با سیاست‌های کلی مورد بررسی قرار گرفت که مجموعا 38 بند آن مورد ایراد بود که در کنار 10 مورد تذکر به مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

وی اظهار داشت: مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز نسبت به لوایح برنامه پنج ساله و بودجه نظارت‌های خود را بر اساس سیاست‌های کلی انجام می‌دهد که نظرات مجمع را در کنار ایرادات شورای نگهبان به مجلس ارسال کردیم.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه افزود: با توجه به اختلاف نظر مجلس و دولت درمورد لایحه برنامه ششم و همچنین تأکیدات مقام معظم رهبری در مورد بررسی این برنامه در مجلس، شورای نگهبان نسبت به برنامه، تلقی لایحه را داشت لذا در مورد آن ایرادات بار مالی گرفته نشد.

کدخدایی اذعان داشت: علاوه بر این مسائل، مجلس در ذیل بندهایی که بار مالی داشت، اعلام کرده بود  باید در بودجه سنواتی این موارد ذکر شود لذا از دید شورای نگهبان مسئله‌ای نداشت.

وی بااشاره به موضوع انتخابات نیز گفت:‌ هیأت‌های نظارتی استانی در 31 استان کشور تشکیل شده و در کنار آن تا هفته گذشته در 200 شهرستان نیزاین هیأ‌ت‌ها تشکیل شده بود که مسلما تا پایان هفته کار تشکیل هیأت‌های نظارتی در شهرستان‌ها نیز تعیین تکلیف می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان بیان داشت: کار مقدماتی تشکیل هیأت نظارتی بر انتخابات خارج از کشور نیز انجام شده و نتایج آن به زودی اعلام خواهد شد.

کدخدایی از دستور کار این هفته شورا برای بررسی نظرات کارشناسی درباره واژه «رجل سیاسی» خبر داد و گفت: می‌کوشیم تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری، تفسیر شورای نگهبان از این واژه به نتیجه برسد.

وی با اشاره به گذشت بیش از دو ماه و نیم از فراخوان این شورا جهت ارائه نظرات کارشناسی در مورد موضوع رجل سیاسی گفت: شورای نگهبان در این مدت درگیر بررسی مصوبات مجلس در چارچوب لایحه برنامه پنج ساله ششم توسعه بود که وقت زیادی از ما گرفت.

وی با اشاره به اینکه همزمان با بررسی برنامه ششم کار کارشناسی بر روی موضوع «رجل سیاسی» در پژوهشکده شورای نگهبان در حال انجام بوده و صبح امروز نیز جلسه‌ای در مورد آن برگزار شد، تصریح کرد: موضوع «رجل سیاسی» این هفته در دستور کار شورای نگهبان قرار می‌گیرد تا هر چه سریعتر تکلیفی را که قانون درباره تفسیر آن بر عهده ما قرار داده است انجام دهیم.

کدخدایی با ذکر این نکته که بخشی از نظرات پژوهشکده شورای نگهبان پیشتر به اعضای این شورا ارسال شده است، گفت: هنوز این موضوع را در دستور کار شورا قرار نداده‌ایم اما می‌کوشیم که تفسیر «رجل سیاسی» تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری به نتیجه برسد.

وی در پاسخ به سوالی درباره استفساریه بندی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی که چندی پیش در مجلس به رأی نمایندگان گذاشته شد، خاطرنشان کرد: شورای نگهبان دخالتی در برگزاری انتخابات ندارد و مصوبه‌ای که از سوی مجلس به ما ارسال شده است در چارچوب موازین شرع و اصول قانون اساسی بررسی و نتیجه آن اعلام خواهد شد.