طرح ضربتی جمع‌آوری متکدیان آغاز شد

 عیسی فرهادی در مراسم افتتاح مرکز آموزش و توانبخشی بیماران روانی مزمن (احبا)، گفت: امروز جامعه تحت تأثیر جوامع جهانی است و خانواده‌ها در حال متلاشی شدن  هستند، ازدواج‌ها اصلا پایدار نیستند بدون اینکه گفته می‌شود 40 تا 60 درصد از ازدواج‌ها ناپایدار است البته در این موضوع آماری نمی‌دهند و نگرانند که چقدر این آمارها واقعی است اما آثارش به خوبی مشهود است.

وی ادامه داد: بیشترین مأموریتی که از متلاشی شدن خانواده‌ها وجود دارد متوجه بهزیستی است، کودکانی که بدون والدین می‌شوند و غیره یا آثار بیماری‌های روحی و روانی که در جامعه پدید می‌آید از نمونه این مسئولیت‌هاست.

فرهادی با اشاره به فاصله گرفتن از معنویت و فرهنگ اعتقادی به عنوان موضوعی که مأموریت بهزیستی را دو چندان می‌کند، گفت: در جامعه ما خانواده‌های بزرگ فامیلی دیگر اثر گذشته را ندارد، تک‌فرزندی وجود دارد. در نتیجه خود به خود مشکلات روحی و روانی ایجاد می‌شود چرا که انسان نیاز به ارتباطات دارد و بحث فامیلی نیز در کشور در حال قدیمی شدن است.

فرماندار تهران، گفت: مأموریت بهزیستی حاکمیت نیست و بخشی را باید مانند شیرخوارگاه‌ها خود اداره کند. متأسفانه امروز تهران سرریز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی شده و این آسیب‌ها را در دل خود جای داده است.

وی ادامه داد: طی 7 تا 8 ماه گذشته 8 هزار معتاد را از سطح شهر جمع‌آوری کردیم و در این مدت از آنها نگهداری کرده‌ایم. تهران در این راستا نفسی کشیده است و مناطق فرحزاد، مدرس یا حاشیه چمران به ندرت دیگر آثاری از این معتادان دیده می‌شود.

فرهادی، گفت: جمع‌آوری متکدیان را نیز آغاز کرده‌ایم به ویژه کودکانی که از طریق باندهای مختلف به بیگاری گماشته و در تکدی از آنها استفاده می‌شود جمع‌آوری می‌شوند. این برنامه از امروز به مدت 10 روز خواهد بود و از توده مردم خواهش داریم که با ما همکاری کنند.

فرماندار تهران افزود: زمانی که کودک متکدی توسط بهزیستی جمع‌آوری می‌شود تا این لحظه فقط 8 میلیارد تومان بهزیستی تهران به خانواده‌هایشان کمک کرده بنابراین بهتر است مردم به ما کمک کنند تا بتوانیم آنها را ساماندهی کرده و چهره شهر را بهبود ببخشیم.

وی گفت: اگر بخش خصوصی در ابعاد مختلف به بهزیستی کمک نکند این سازمان نمی‌تواند مأموریت‌هایش را انجام دهد چرا که مسئولیت‌هایش هزینه‌بر است و امیدواریم بخش‌های دیگر نیز برنامه‌های حمایتی را دنبال کند.