تفاوت دربی ایران با جهان از نگاه مربی سابق پرسپولیس

علیرضا مرزبان درباره دربی 84 که فردا برگزار می‌شود گفت: به نظر من شرایط روحی هر دو تیم خوب است. استقلال موفق شد السد را شکست دهد و پرسپولیس هم در لیگ برتر روند رو به جلوی خوبی را داشته است و قطعا نتیجه دربی به ضرر هیچ‌کدام از این دو تیم نخواهد بود چون شرایط مثبتی دارند. وضعیت استقلال باعث شده تا بعد روانی این تیم بهتر شود و مردم احساس بهتری نسبت به این تیم دارند اما از طرف دیگر پرسپولیس با برانکو احساس مثبتی برای هوادارانش درست کرده و این نبرد می‌تواند فردا جالب توجه باشد.

وی درباره پیش‌بینی‌اش از این بازی تصریح کرد: هر دو تیم شرایط روحی و تاکتیکی خوبی دارند؛ پرسپولیس برای حفظ شخصیتش بازی می‌کند و استقلال برای بالا آمدن در جدول و به همین دلیل هر دو تیم از بعد خوبی بازی خواهند کرد. مطمئنا اگر بازیکنان دو تیم مسائل را خیلی خوب متوجه شوند قطعا با اهمیت این بازی آشنا خواهند شد و این موضوع می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در برنده بازی فردا داشته باشد.

مرزبان در مورد اینکه به نظر او دربی 84 برنده دارد یا اینکه بازی مساوی می‌شود، گفت: به نظر من وضعیت هر دو تیم در این برهه زمانی شبیه به هم است و هم استقلال و هم پرسپولیس می‌توانند برنده دربی باشند. این دو تیم چیزی برای از دست دادن ندارند و به همین دلیل شانس برنده شدن را برای هر دو تیم قائل هستم.

مربی اسبق تیم پرسپولیس در مورد اینکه ستاره‌های احتمالی در دربی 84 چه بازیکنانی خواهند بود، گفت: به نظرم سیدجلال حسینی و مهدی طارمی می‌توانند ستاره‌های احتمالی باشند. به نظرم سید جلال به خوبی نقش بزرگتر را در تیم ایفا می‌کند و طارمی هم به خوبی احساس مردم را فهمیده و آن را جلو می‌برد. از طرف دیگر در استقلال، امید ابراهیمی و مهدی رحمتی نقش تعیین‌کننده‌ای در بازی فردا خواهند داشت.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما بازی پرگل می‌شود یا اینکه مربیان دو تیم، تیم‌هایشان را دفاعی به زمین می‌فرستند، افزود:‌ درباره ساختار دفاعی این دو تیم باید بگویم که با معیارهایی که درباره آن صحبت کردم، این مسائل تغییرپذیر است. قطعا هر دو تیم به دنبال برنده شدن هستند و روی همین حملات به نظرم می‌توان حساب کرد که این بازی گل خواهد داشت.

مرزبان درباره اینکه از نظر او نمره دربی تهران در مقایسه با دربی‌های بزرگ دنیا چه نمره‌ای خواهد بود، تصریح کرد: به هر حال نمره دربی تهران نسبت به دربی‌های بزرگ دنیا کمتر است؛ به طور مثال رئال مادرید و بارسلونا همواره در بالای جدول هستند و یا حتی مارسی و پاری‌سن‌ژرمن. اما در ایران شرایط فرق می‌کند و می‌بینیم که در خیلی از موارد این دو تیم در بالا و پایین جدول قرار دارند. از طرفی وقتی تیم‌های شالکه و بایرن مونیخ با هم بازی می‌کنند هواداران بایرن فقط در استان بایرن حضور دارند. اما در ایران می‌بینیم که در مشهد، اهواز یا بقیه شهرها یک نفر طرفدار تیم شهرش است اما در کنار آن استقلال و پرسپولیس را هم دوست دارد و این موضوع باعث می‌شود که دربی تهران نسبت به دربی‌های سایر دنیا تفاوت داشته باشد.