علت اصلی قطع آب و برق خوزستان چه بود؟

فلاحتیان معاون وزیر نیرو درامورانرژی در برنامه گفتگوی خبری18:30 درباره علت خروج همزمان 5 نیروگاه تولید برق و قطع آب و برق خوزستان گفت:مدتی است با پدیده ریزگردها در استان خوزستان مواجه هستیم که در هفته های اخیر این ریزگردها روی سیم های برق نیز نشسته است که با چشم غیرمسلح نیز قابل دید است.

وی ادامه داد: وقتی رطوبت بالا می رود و بارندگی کم می شود این ریزگردهای روی تاسیسات تبدیل به گل می شود و هادی برق می شود و در نتیجه موجب اتصالی در شبکه های برق می شود. 

فلاحتیان افزود:بامداد امروز با پدیده نادری در استان خوزستان بویژه  در شهر اهواز مواجه شدیم که این ریزگردها روی سیستم های برق نشسته بود و با توجه به اینکه رطوبت شهر اهواز نیز به 97 درصد رسید و این ریزگردها تبدیل به گل وهادی برق شد که مجبور شدیم برق را قطع کنیم.

وی با عذرخواهی از مردم اهواز و خوزستان گفت: ما به طور شبانه روزی در تلاش هستیم که این آثار مخرب ریزگردها را از بین ببریم. امروز وزیر نیرو نیز در شهر اهواز حضور داشتند و جلساتی با حضور استاندار انجام شد و برنامه ریزی های لازم انجام شد تا برق را وارد شبکه پایدار کنیم و شرمنده مردم نشویم.

فلاحتیان درادامه گفت: در حال حاضر هیچگونه قطعی برق نداریم از ساعت 14 امروز همه شبکه ها احیا شده است و همه خاموشی ها در کلان شهر اهواز و خرمشهر برطرف شده است و اگر موارد جزئی هم وجود داشته باشد موردی است که همکاران ما در صدد رفع آن هستند.

وی گفت: در زمستان پیک بار نسبت به تابستان کمتر است و ظرفیت تولید ما در زمستان سه برابر تابستان است و در این حادثه ایجاد شده موضوع کمبود برق و کمبود تولید برق نبوده بلکه اثرات مخرب ریزگردها روی خطوط انتقال برق بوده که موجب اتصال برق در شبکه شده است. 

 

معاون وزیر نیرو اظهار داشت: کلیه نیروگاههای استان وارد مدار شده اند و مشکلی از نظر تولید برق نداریم و از نظر انتقال برق، شستشوی شبکه های برق در دست کار است  و از سراسر کشور از شبکه های توزیع و برق منطقه ای خواسته شده است که دستگاه های مقره شور خود را به خوزستان بفرستند تا خطوطی که در معرض آسیب هستند را شستشو دهیم.

وی افزود: منابع مالی مورد نیاز برای بهینه سازی این شبکه ها از طرف شرکت توانیز تخصیص  داده می شود و تعدادی مقره شور از شرکت های خارجی برای خوزستان خریداری می شود همچنین تمامی ایستگاههای پمپاژآب، تصویه خانه های آب به دیزل ژنراتورهای اضطراری مجهز شوند تا اگر در شرایط مشابهی مواجه با شدت ریزگردها و آلودگی تاسیسات شویم با استفاده از نیروگاههای کوچک دچار قطع آب نشویم. 

معاون وزیر نیرو تصریح کرد:تمام مراکز اصلی و حساس مثل بیمارستان ها و شهرداری ها و دوایر دولتی و صنعتی بر اساس استاندار جهانی باید مجهز به دیزل ژنراتور اضطراری شوند تا در مواجهه با حوادث اضطراری مثل سیل، زلزله و ریزگردها مراکز حساس تامین برق کنند. 

وی ادامه داد: در استان خوزستان، پدیده مخرب ریزگردها هزینه های زیادی روی سیستم های اصلی برق می گذارد که امیدواریم اقدامات به سرعت انجام شود. باید تعداد زیادی از تاسیسات برق مسقف شوند تا از ریزگردها در امان باشند اما تاسیسات برق که دارای ولتاژ بالایی هستند محصور کردن آنها استاندردهای خاصی را می طلبد که بتوانیم خدمات را به درستی انجام دهیم و تامین برق پایدار را داشته باشیم.

 شریعتی استاندار خوزستان نیز در ارتباط تصویری گفت: یکی از مشکلاتی که قطع برق بوجود می آورد آسیب های اجتماعی و فرهنگی است که به مردم وارد می کند همچنین صنایع بزرگی در  استان است که قطع شدن آنها موجب تعطیلی بانک ها، بیمارستان ها و ... می شود. 

وی افزود: قطع برق در صنایع و بانک ها و بیمارستان ها خسارت های زیادی وارد می کند اما بعد از قطعی برق که از شب گذشته اتفاق افتاد حالت آماده باش اعلام کردیم وبا اطلاع رسانی به موقع از بی نظمی در شهر جلوگیری شد.

این مقام مسئول تصریح کرد:در همین راستا دستگاه های اجرایی ذیربط فراخوانده شدند و به نوعی از خسارت های اجتماعی، سیاسی و روانی که بر ذهن مردم ایجاد می شد جلوگیری شد.

در ادامه برنامه علی ساری نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون گفت: تخصیص منابع همیشه بوده است، قبلا برای نمونه مصوبه 93/12/06  مبلغ 245 میلیارد تومان بوده است که تنها 19 میلیارد تومان محقق شده است. 

وی گفت :ما باید به دنبال ریشه کن کردن اساسی این موضوع باشیم. خروج نیروگاه ها اصل ماجرا نیست بلکه باید علت اصلی ورود ریزگردها را مشخص کنیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ریزگردها به دنبال پدیده انتقال آبی است که برای فلات مرکزی انجام می شود اصل ماجرا به پدیده انتقال آب به سرشاخه هاست که کسی پاسخگو نیست.