چرا کاهش تورم مواد غذایی درسفره ها مشاهده نمی شود؟

گروه اقتصادی – این در حالی است که با وجود تک رقمی شدن تورم مورد ادعای دولتمردان، سفره مردم هر سال خالی تر شده و مواد غذایی مفید کمتری در آن مشاهده می شود.

به گزارش افکارنیوز،‌ سال 95 راباید سالی سرشار از افزایش قیمت انواع مواد غذایی دانست به طوری که گوشت در مرز کیلویی 50 هزار تومان قرار گرفته و مرغ نیز اکنون با کاهش150 تومانی به قیمت کیلویی 7150 تومان در پایتخت عرضه می شود.

البته از وضعیت قیمت برنج ایرانی که ذائقه مردم به آن عادت دارد نگوییم بهتر است زیرا در خوشبینانه ترین حالت در مغازه کسبه با انصاف برنج مخصوص چلوکبابی کیلویی 9هزار تومان و برنج درجه یک و ... نیز کیلویی حداقل 13هزار تومان عرضه می شود و البته نباید فراموش کرد در برخی مغازه ها و فروشگاه ها همین برنج ها گاه تا کیلویی 12 تا 16 هزار تومان به فروش می رسد.

دولت اما در طول سه سال گذشته بارها از کاهش تورم و تلاش برای بازگشت رونق به اقتصاد و درآمدزایی و ... سخن گفته است اما با این وجود مردم عادی هیچ گونه کاهش تورم را حداقل در زمینه خرید مایحتاج روزانه سفره خانوار مشاهده نکرده اند و برای خرید چند قلم مواد غذایی مانند 2 کیلو مرغ،‌یک کیلو ماست، یک لیتر شیر، نان، میوه حداقل باید 50-60 هزار تومان بپردازند.

در چند سال گذشته و با افزایش قیمت گوشت قرمز و ماهی،‌ بسیاری از خانواده ها گوشت مرغ را جایگزین آنها کرده اند اما روند صعودی قیمت مرغ نیز سبب شده تا این ماده مهم غذایی ازسفره بسیاری از خانواده پربکشد.

روسای اتحادیه های مختلف در ماه های گذشته بارها از افزایش قیمت این محصولات خبر داده اند و در مقابل مسوولان دولتی با وعده های مکرر از توزیع گوشت قرمزو مرغ منجمد ارزان و ... سعی کرده اند از نگرانی بکاهند اما در عمل کمتر کسی موفق به خرید این مواد غذایی ارزان شده است.

در آخرین اظهار نظر، رییس اتحادیه فروشندگان پرنده وماهی از قیمت 7150 تومانی مرغ خبر داده است.

به گفته مهدی یوسف خانی، هر کیلوگرم مرغ 150 تومان نسبت به هفته گذشته کاهش قیمت داشته‌ و  از7300 تومان به 7150 تومان رسیده است.

بر اساس اظهارات وی ، نرخ مرغ زنده 4650  تومان بوده و نرخ مرغ آماده طبخ در عمده فروشی درب کشتارگاه به صورت نقدی 6350 تومان، توزیع درب واحدهای صنفی به صورت نقدی6500 تومان و فروش درب واحدهای صنفی 7150تومان است.

 

هرچند بررسی ها حکایت از افزایش قیمت مرغ کشتار و زنده در مقایسه با سال قبل دارد.

حال مسوولان باید پاسخ دهند که چگونه تورم مواد غذایی با وجود افزایش قیمت روزافزون کالاها،‌ تک رقمی است ؟

با توجه به نزدیک بودن سال 96 و ایام نوروز به نظر می رسد  دولت باید هرچه سریعتر راهکارهای مناسب و فوری و واقعی برای تامین مواد غذایی مورد نیاز مردم اتخاذ کند زیرا ادامه سیر صعودی قیمت ها به حتم موجب کوچکتر شدن سفره اغلب ایرانی ها خواهد شد و تدابیری مانند اعطای سالی 2 بار سبد کالا به 11میلیون مددجوی زیر پوشش نهادهای حمایتی نیز نمی تواند مانع از فقر غذایی و سوء‌تغذیه و ... این عده شود.

 

مهرنوش حیدری