دیپلماسی عزت آفرین چه شد؟

گروه سیاسی- نخست وزیر سوئد و هیئت همراه به تهران آمدند تا چند قرارداد تجاری میان دو کشوراز جمله افتتاح دفتر تجاری ایران و سوئد را به امضا برسانند اما ناگهان عکس هایی منتشر شد که نشان می دهد نعمت زاده وزیر صنعت و معدن و تجارت، چیت چیان وزیر نیرو و تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امورخارجه دولت تدبیر و امید به همراه عده ای از مسئولان سوئدی در خانه سفیر سوئد دور هم جمع شده اند و قرارداد تجاری امضا کرده اند.

به گزارش افکارنیوز، سوال اینجاست چرا مسئولان دولتی اگر هم می خواهند قراردادی با غربی ها امضا کنند بر خلاف عرف دیپلماتیک به خانه سفیر آن کشور رفته اند؟

در عکس های منتشر شده در این دیدار مشاهده می شود خانم هایی در این جلسه حضور داشته اند که حجاب ندارند و آیا این زیبنده مسئولان دولتی است که در ایران در جلسه ای شرکت کنند که بانوان ان جلسه حجاب نداشته باشند؟

بر طبق اصول و آداب دیپلماتیک، زمانی که موضوع قراردادی در پیش است کشور میزبان باید مسئولان کشور دیگر را در محل سازمان خود دعوت کرده و قرارداد امضا کنند نه اینکه آن قرارداد در منزل شخصی سفیر کشور مهمان تنظیم شود.

آیا خانه سفیر سوئد امن تر از وزارت خانه های کشور بوده که مسئولان دولتی چنین رفتاری انجام داده اند؟

به نظر می رسد این نوع اعمال خلاف آداب دیپلماتیک و بر خلاف عزت ایران است و مسئولان وزارت خارجه نباید اجازه چنین رفتاری را می دادند اما متاسفانه معاون وزیر خارجه خود در این محفل حضور داشته است.

این اقدام دولتی ها چه پیامی را به غرب منتشر می کند؟ آیا این مساله عزت ایران اسلامی را زیر سوال نمی برد؟

در این اقدام مسئولین دولتی چه نشانی از عزت در دیپلماسی کشور دیده می شود؟

مصطفی حسینی