وام ازدواج،‌ امید واهی برای شروع زندگی

گروه اجتماعی- بر اساس مصوبه مجلس، در سال 95 به هریک از زوج ها 10میلیون و در مجموع 20میلیون تومان با بازپرداخت 4ساله تسهیلات باید پرداخت می شد،‌ تسهیلاتی که با نزیدک شدن به پایان سال هنوز در اختیار بسیاری از زوج ها قرار نگرفته و آنها هنوز در خم کوچه تکمیل مدارک، یافتن ضامن مورد نظر بانک پرداخت کننده وام و ... هستند.

به گزارش افکارنیوز، به گفته وزیر ورزش و جوانان، تا پایان دی ماه به  800 هزار نفر وام ازدواج 10 میلیونی پرداخت شد و برای پرداخت 200هزار فقره وام نیز شعب تعیین شده است.

به گفته وی تا پایان سال جاری به یک میلیون جوان ایرانی وام ازدواج 10 میلیون پرداخت می‌شود.

هنوز چند روزی از این ادعا نگذشته بود که از سوی وزارت ورزش و جوانان اعلام شد؛‌ تمام ثبت نام شدگان در سامانه وام ازدواج، وام خود را دریافت کرده‌اند و تا پایان سال جاری یک میلیون و 100 هزار نفر این وام را دریافت خواهند کرد!

نکته جالب اما آمارهای متفاوت در تعداد پرداخت وام هاست به طوری که به گفته قربانی، مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی؛‌732 هزار و 283 فقره وام ازدواج از ابتدای سال تا 25 دی ماه پرداخت شده  که با وجود تمام تلاش‌ها، 624 هزار و 209 نفر در صف دریافت وام ازدواج هستند.

این ادعاها در حالی بیان می شود که بسیاری از جوانان با وجود گذشته ماه ها از ثبت نام در سامانه هنوز نتوانسته اند وام خود را دریافت کنند.

«محمد،‌الف» یکی از کسانی است که بیش از یک سال از ثبت نامش در سامانه وام ازدواج می گذرد.

‌وی می گوید:‌ بنده بعد از یک سال و یک ماه انتظار در صف وام ازدواج، اسمم در یکی از شعب بانک صادرات درآمد و بعد از کلی بهانه مختلف که در مورد ضامن و... تشکیل پرونده دادیم به امید اینکه وام بگیریم.

وی می افزاید: در مراجعه به بانک به ما گفته شد که از مرکز دستورآمده تا هیچ وامی و تحت هیچ عنوانی پرداخت نشود، حتی وام ازدواج!

وی تصریح می کند:‌ درحالی که هنوز چند روزی از دستور مسوولان مبنی بر اینکه به ‌جز وام ازدواج، جلوی بقیه وام‌ها گرفته شده، نمی گذرد.

این شهروند بیان می کند:  با وجود وعده ها و دستورهای مکرر در مورد پرداخت وام ازدواج، به تمام سرپرستی‌ها دستور داده شده هیچ وامی تحت هر عنوانی پرداخت نشود.

وی تاکید می کند: با  20 میلیون وام تنها می توان مقدمات یک زندگی مشترک رافراهم کرد و 4 سال باید بابت آن زیر بار قسط برویم.

 

*****

هموطن دیگری می گوید:‌ به مدت یک سال منتظر وام ازدواج بودم و بعد از یک سال اسم ما درآمد،  البته موقع عقد در تهران سکونت داشتم و اکنون به شمال کشور نقل‌ مکان کرده‌ام به همین دلیل از شمال برای دریافت وام ازدواج اقدام کردم و طبق یکی از شرایط وام ازدواج باید محل سکونت مرد به‌عنوان محل دریافت وام ازدواج لحاظ شود.

فرهاد می افزاید:‌حالا شعبه وام‌دهنده بانک صادرات در استان گیلان می‌گوید چون در تهران عقد کرده‌اید، نمی‌توانید اینجا وام ازدواج بگیرید و توجیه‌شان هم این است که در عقدنامه، آدرستان تهران خورده و جالب‌تر اینکه فقط هم بانک صادرات استان گیلان این قانون را دارد و بازهم جالب‌تر این‌که وقتی میگویید که این شرایط در فرم اولیه ثبت‌نام بانک مرکزی نیست، مدعی می‌شوند که این بخشنامه داخلی بانک است و ما به بانک مرکزی کاری نداریم!

وی عنوان می کند:‌ یک سال در انتظار این وام بوده ام تا بتوانم با همسر زیر یک سقف زندگی کنیم در حالی که با 20میلیون تومان در شرایط کنونی گره ای از مشکلات باز نمی شود.

 

*****

یک شهروند دیگر نیز اظهار می کند: بنده سال 92  ازدواج کرده و برای ثبت ‌نام دریافت وام ازدواج،، بارها به اینترنت مراجعه کردم و هر بار با این موضوع روبرو شدم که سایت بانک موردنظر مسدود است.

وی ادامه می دهد:‌ سرانجام با وجود مشکلات فراوان، موفق به ثبت‌ نام و دریافت وام ازدواج نشدم.

وی بیان می کند:‌بسیاری از دوستان و آشنایان نیز مانند بنده حقشان ضایع‌ شده و نتوانسته اند وام ازدواج دریافت کنند.

 

*****

فرشته محمدی یک نوعروس نیز می گوید: یک سووال از مسوولان دولتی و بانک مرکزی دارم و اینکه برای وام ازدواج اقدام کرده‌ایم اما چرا بانک‌ها از ما ضامنی می‌خواهند که کارمند رسمی دولتی باشد؟

وی تاکید می کند:‌مگر در سال های اخیر دولت کارمند رسمی استخدام کرده که این شرایط را گذاشته است حالا ما که ضامن کارمند رسمی و دولتی نداریم چگونه باید وام دریافت کنیم؟

 

*****

فرید نیز می گوید: من دانشجوی یکی از برترین دانشگاه‌های ایران هستم و چند ماهی است ازدواج کرده‌ام و برای وام ازدواج اقدام و در شعب بانک رفاه برای دریافت وام ازدواج انتخاب شده‌ام.

وی می افزاید:‌ شرایط ضامن در سایت وام قرض‌الحسنه ازدواج ذکر شده است اما هنگامی که برای تشکیل پرونده به بانک مربوطه مراجعه کردم، شعبه مربوطه با وضع قانونی خودسرانه می‌گوید حتماً ضامن باید کارمندبوده و  و نیز باید از بانک رفاه حقوق بگیرد تا ضمانتش پذیرفته شود!

وی خاطر نشان می کند: چرا با ایجاد مشکل و سنگ‌اندازی جوانان را از گرفتن وام ازدواج محروم می کنند؟

 

*****

یک جوان اهل جنوب کشور نیز اظهار می کند:‌من 26سال دارم و ساکن کازرون هستم.

وی ادامه می دهد:‌بنده دارای لیسانس فنی از یکی از دانشگاه های برتر ایران را دارم و با وجود متاهل بودن، یکسال است که بیکارم.

وی بیان می کند: دلم خوش بود که با وام ازدواج می توانم حداقل یک تاکسی بگیرم و خرج زن و بچه‌ام را در بیاورم اما متاسفانه یکسال در انتظار درآمدن نامم بودم و بعد از آن چند ماه صرف یافتن ضامن مطابق شرایط بانک بودم و آنچنان شرایط را برای بنده سخت گرفتند که پشیمان شدم و عطای وام را به لقای آن بخشیدم و برای کسب درآمد اکنون مجبور به کارگری شده ام.

 

*****

حدادی نیز می گوید: بنده پسر جوانی دارم که ازدواج کرده و برای دریافت وام ازدواج چندین کارمند را به عنوان ضامن معرفی کردم که بانک ملی مرکزی نیشابور خواستار ضامن کارمند حقوق‌بگیر از بانک ملی، با نامه کسر حقوق شده است که مدت مدیدی است به هر دری زده‌ام قادر به تأمین نوع ضامن درخواستی بانک ملی نشدم.

و تکید می کند: آقایان مسوولی که نسبت به اعطای وام‌های نجومی بدون ضامن و سپرده اقدام می کنند، پاسخگو باشند زیرا جوانان نیازمند برای دریافت وام 10میلیون تومانی ماه هاست که سرگردان هستند.

 

11ماه از سال 95 گذشته و با وجود ادعای مسوولان هنوز تعداد زیادی از جوانان در صف های دریافت وام باقی مانده اند که برخی از آنها به دلیل مانع تراشی ها و سنگ اندازی های بانکی ها از گرفتن وامی که می تواند نخستین سنگ بنای زندگی مشترکشان را پایه گذاری کند،‌پشیمان شده وانصراف داده اند.

وام 10میلیونی ازدواج می تواند گره گشای مشکلات بسیاری از جوانان باشد اما تاکنون عملکرد دولت و بانکی ها در این زمینه قابل قبول نبوده است .

هرچند بعید به نظر می رسد تا پایان سال جاری به درخواست تمام جوانان متقاضی این وام پاسخ داده شود و در مقابل دور از انتظار است که بانک ها در سال 96 نیز بتوانند و بخواهند وام 10میلیون و 760 هزار توئمانی پیش بینی شده در بودجه سال آینده را محقق کنند و در این میان تنها عمر شیرین جوانان است که در راه ثبت نام، دریافت،‌ پیدا کردن ضامن با شرایط مورد نظر شعب و ... بدون داشتن ثمری می گذرد.


مهرنوش حیدری