شکوه کسبه از «مالیات»/ درآمد نداشتیم، اما ارقام مالیاتی بالا رفت

گروه اقتصادی- بررسی جزییات افزایش مالیات اقشار مختلف در لایحه بودجه سال آینده، پس از مالیات بر ثروت، میزان پرداختی کارمندان و بازاری‌ها با 21 درصد رشد، بیشترین افزایش را داشته است.

به گزارش افکارنیوز، از سوی دیگر، درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده ١١٢.7‌ هزار‌ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که نسبت به رقم مصوب سال گذشته، از رشدی ٦.٨‌درصدی برخوردار است. البته بررسی‌های دقیق‌تر حکایت از آن دارد که درآمدهای مالیاتی مندرج در لایحه نسبت به ارقام پیش‌بینی عملکرد این درآمدها تا پایان سال ١٣٩٥، رشدی حداقل ١٨درصدی داشته است. این اعداد و ارقام از نگاه اصناف، با توجه وضعیت رکودی که در کشور حاکم است و آنها را با مشکل مواجه کرده، هیچ‌گونه تناسب چندانی ندارد.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش اخیر خود پیش‌بینی کرده است که درآمدهای مالیاتی تا پایان سال‌جاری، حداکثر معادل با 93هزار‌ میلیارد تومان باشد، بنابراین منابع مالیاتی پیش‌بینی‌شده در لایحه بودجه سال آینده در مقایسه با این رقم، در واقع ٢١ درصد رشد دارند.

گزارش میدانی افکارنیوز حاکی از آن است که اصناف در حال حاضر به شرایط کنونی و اعداد و ارقامی که برای مالیات آنها تعیین می‌شود، انتقاد دارند. بنا به گفته آنها، وضعیت اقتصادی و رکود حاکم بر اقتصاد کشور باعث شده که وضعیت فروش آنها نه‌تنها بهتر نشود، بلکه با با تثبیت میزان فروش و یا با افت فروش روبه‌رو شوند. اما ارقامی که از سوی اداره مالیات برای مالیات آنها اعلام می‌شود، بسیار بیشتر از سال‌های قبل است.

یکی از مودیان مالیاتی در این خصوص به افکارنیوز می‌گوید: «وقتی رقم مالیات پرداختی من اعلام شد، من به اداره مالیات رفتم و از آنها پرسیدم آیا وضعیت اصناف بهتر شده یا بدتر. گفت بدتر. گفتم پس چرا رقم‌های مالیاتی که برای ما تعیین کرده‌اید، از سال‌های قبل بیشتر است.»

یکی دیگر از مودیان مالیاتی می‌گوید: «فشار تا این حد دولت روی اصناف درست نیست. در واقع دولت به جای این‌که روی رشد روزافزون قاچاق تمرکز کند، دنبال کسب درآمد از طریق مالیات اصناف و کسبه است.»

به باور وی، «البته تامین هزینه‌های کشور به وسیله دریافت مالیات اقدام درستی است؛ اما این موضوع زمانی باید اتفاق بیفتد که جلوی فرار مالیاتی گرفته شود. ولی دولت در حال حاضر به جای جلوگیری از فرار مالیاتی، به صنوف و کسبه خرد فشار می‌آورد.»

این مودی مالیاتی عنوان می‌کند: «هم‌اکنون من کسانی را می‌شناسم که ماهانه درآمد چندین میلیارد تومانی دارند، اما زمان پرداخت مالیات که می‌شود، با کاغذبازی و هزار ترفند، از پرداخت مالیات اصلی خود فرار می‌کنند. این در حالی است که بخش دیگری از اقتصاد که شفاف عمل می‌کند، با مشکل مواجه است. این‌جاست که هر روز تعطیلی گروهی صنوف را شاهد هستیم.»

به گفته وی، «ما صنفی را می‌شناسیم که سال گذشته حداکثر 4میلیون تومان مالیات پرداخت می‌کرده، اما امسال با ارقامی حدود 10میلیون تومان روبه‌رو هستند. این رقم‌ها برای مالیات بر چه اساسی تعیین می‌شود؟»

 

طاهره رضوی