فضای مجازی در تسخیر لوازم خانگی قاچاق

درحال حاضر در حوزه لوازم خانگی کانال‌های متعددی وجود دارد که اگر عضو آن شوید قطعاً دست خالی از آن خارج نمی‌شوید. قیمت این کالاها نسبت به بازار 10 الی 15 درصدی ارزان تر است و در بیشتر مواقع بدون دریافت هزینه تحویل مشتری می‌شود، البته تصور غالب مردم این است که نمایندگی اصلی فروشنده این محصولات است اما موقع خرید متوجه می‌شوند که اکثر این کالاها قاچاق هستند چرا که هیچ ضمانتی ندارند و اگر ضمانتی هم داشته باشند در حد یک ورق کاغذ است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ،  از روزی که دولت بنا را بر مبارزه با کالاهای قاچاق لوازم خانگی گذاشت خیلی از واحدهای صنفی مغازه‌های خود را خالی کردند و اجناس را به انبارها بردند.این واحدها منتظر بودند وقتی آب از آسیاب افتاد مجدداً فروشنده کالاهای قاچاقی شوند که در آن سود ومنفعت بیشتری عایدشان می‌شود، اما تب مبارزه با لوازم خانگی قاچاق نخوابید چرا که اتحادیه لوازم خانگی سرکشی خود را متوقف نکرد. لذا برای آنکه فروشندگان از کالاهایی که به صورت قاچاق وارد مغازه هایشان شده بود خلاصی پیدا کنند سراغ فضای مجازی رفتند و تصمیم گرفتند از این طریق کالاها را به فروش برسانند.البته در ابتدا این نگرانی وجود داشت که نتوانند حجم قابل توجهی از کالاها را به فروش برسانند اما آن گونه که گردانندگان برخی از کانال‌ها گفتند فروش از طریق فضای مجازی رونق خوبی دارد و دیگر حاشیه‌های بازار شامل حالشان نمی‌شود.می گویند هر مغازه اجاره سنگینی دارد و واحد صنفی باید مالیات سنگینی پرداخت کند از این‌رو فروش از طریق کانال‌ها می‌تواند به خروج بازار از رکود کمک کند.اما رئیس اتحادیه لوازم خانگی که از فضای پیش آمده دل پری دارد، می‌گوید باید با کانال‌هایی که کالاهای قاچاق را به فروش می‌رسانند برخورد شود. محمد طحان‌پور می‌گوید: امروز به جای عرضه کالای قاچاق در سطح عرضه، شاهد فروش قاچاق به صورت مجازی و اینترنتی هستیم که ما گزارش‌های لازم را در مواردی که در این زمینه مشاهده کردیم به مسئولان داده‌ایم اما گاهاً خود مردم هم متقاضی این کالاها در فضای مجازی هستند.

یکی از فعالان بازار امین حضور که خواست نامش عنوان نشود، گفت:تمایل بازار لوازم خانگی به سمت فروش اینترنتی و فضاهای مجازی است. از این‌رو هر فردی که عضو کانالش بیشتر باشد بهتر می‌تواند از فروشندگان این بازار سفارش فروش کالا بگیرد.در برندهایی که نمایندگی اصلی دارند خرید از طریق فضای مجازی کمتر است اما در کالاهایی که نمایندگی ندارند یا مشابه خارجی آن فروخته می‌شود فضای مجازی بهترین موقعیت فروش است.

یکی دیگر از فعالان بازار لوازم خانگی که به قول خودش مویش را در این صنف سفید کرده است، می‌گوید: کانال‌ها بازار فروش لوازم خانگی را زمینگیر کردند.بازار مدتی است که وارد رکود شده است و حال خرید مردم از فضای مجازی هم باعث شده که رکود بیشتر با این بخش عجین شود.

یکی از مدیران کانال‌ها که چند وقتی است کسب و کارش رونق پیدا کرده است، می‌گوید:مردم به دنبال جنس ارزان هستند لذا سعی ما این است که کالاها را ارزان‌تر به دست مشتریان برسانیم. در این میان مردم هم با قاچاق بودن کالا کاری ندارند.وی گفت:تا 4 ماه پیش اعضای کانال ما حدود 100 نفر بود اما اخیراً از عدد 6 هزار هم رد شده است.

اسباب کشی لوازم خانگی قاچاق به انبارها و سردرآوردن آن از فضای مجازی باعث شده است تا بازار این حوزه دیگر در بورس آن رونق  سابق را نداشته باشد.بدین جهت در هفته‌های پایانی سال که همواره شاهد فروش بیشتری از لوازم خانگی بودیم با رکود واحدهای صنفی مواجه شدیم.به همین دلیل برخی ها می‌گویند تعدادی از مغازه داران مجدداً لوازم خانگی قاچاق را وارد واحد صنفی خود کردند تا در این هفته‌های پایانی سال بتوانند اندکی فروش داشته باشند. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی چنین گفته‌ای را قبول ندارد و می‌گوید: تا ۹۰ درصد لوازم خانگی قاچاق در مغازه‌ها جمع شده است و لوازم خانگی قاچاق در سطح عرضه نداریم.