آیا ییلدیریم آخرین نخست‌وزیر ترکیه خواهد بود؟

با توجه به این‌که "بینالی ییلدیریم" – نخست وزیر ترکیه -- در حال تبلیغ برای رای مثبت در همه‌پرسی اصلاحات قانون اساسی این کشور است، به نظر می‌رسد وی یکی از حامیان سرسخت افزایش اختیارات رجب طیب اردوغانرئیس جمهور ترکیه – باشد. در صورتی که این اصلاحات تایید شود، سمت نخست‌وزیری به کلی لغو خواهد شد.

 

به موجب پیش‌نویس قانون اساسی که به وسیله پارلمان ترکیه به تایید رسیده است و در روز 16 آوریل به همه‌پرسی گذاشته خواهد شد، سمت نخست وزیر برای نخستین بار حذف شده و به جای آن، یک و یا چند معاون رئیس جمهور آغاز به کار خواهند کرد.

 

اردوغان در یک سخنرانی در روز 8 فوریه گفت دفاتر رئیس جمهور و نخست وزیر ادغام، و یک بوروکراسی قدرتمند و واحد زیر نظر رئیس دولت تشکیل خواهد شد.

 

وی گفت: "مردم متوجه خواهند شد به چه کسی رای دهند، چه انتظاری داشته باشند و چه کسی را مسئول بدانند. اکنون این فرد، رئیس جمهور است."

 

حذف این مقام دولتی که حتی پیش از دوران ترکیه مدرن نیز وجود داشته است، یکی از پراهمیت‌ترین اقدامات قانون پیشنهادی به شمار می‌آید.

 

ییلدیریم معتقد است این تغییرات از بروز مسائلی مانند اختلاف نظر "تورگوت اوزال" – رئیس جمهور اسبق ترکیه – و "سلیمان دمیرل" – نخست وزیر دولت اوزال – جلوگیری خواهد کرد.

 

یکی از اعضای شورای روابط خارجی اروپا در این‌باره گفت در صورتی که نظام سیاسی ترکیه از جانب قوه قضاییه و پارلمان آن تقویت شود، لغو سمت نخست وزیری تغییر محسوسی را در این کشور ایجاد نخواهد کرد. با این‌حال، وی گفت: "نیروهایی که انتظار داریم بر یکدیگر نظارت کنند، هردو به دستان رئیس جمهور خواهند افتاد."

 

ییلدیریم 61 ساله همواره به اردوغان وفادار بوده است. وی سال‌ها به عنوان وزیر حمل و نقل، دریانوردی و ارتباطات برای اردوغان فعالیت کرده است.

 

در صورتی که این همه‌پرسی پیروز شود، قانون اساسی جدید ترکیه و لغو سمت نخست وزیری ترکیه پس از انتخابات ماه نوامبر 2019، به مرحله اجرا خواهد رسید.

 

احتمال دارد ییلدیریم به عنوان یکی از دو معاون رئیس جمهور ترکیه اعلام شود. گزارش‌ها حاکی است معاون احتمالی دیگر اردوغان نیز، "دولت باغچلی" – رئیس حزب حرکت ملی ترکیه – خواهد بود.