به گزارش افكار به نقل از ايلنا،پرويز قليپور با اشاره به اينكه نزاع به برخورد فيزيكي دو نفر اعم از زن يا مرد اطلاق ميشود، افزود: افراد به اين سطح از آگاهي رسيدهاند كه اگر در نزاع يا درگيري دچار آسيب جسمي شوند، بايد براي تعيين خسارت به صورت ديه و يا ارش(طبق نظر كارشناس خبره)، به يكي از مراكز پزشكي قانوني مراجعه كنند.

وی خاطر نشان کرد: در صورت وقوع نزاع یا درگیری، افراد با مراجعه به کلانتری نزدیک محل سکونت و یا نزدیک به محل درگیری شکایت خود را مطرح و با نامه مراجع انتظامی به یکی از مراکز پزشکی قانونی که در حوزه آن کلانتری قرار دارد، مراجعه می‌کنند.

به گفته قلی پور علاوه بر کلانتری، افراد با نامه قاضی کشیک دادسرا(در صورتی که نزاع در شب اتفاق افتاده باشد) و یا نامه شورای حل اختلاف به ویژه در شهرستان‌ها در مراکز پزشکی قانونی پذیرش می شوند.

رییس واحد جنوب در مورد نوع صدمات در موارد نزاع خاطرنشان کرد: برخورد جسم سخت مانند مشت، پا، چوب، آجر و…، آسیب دیدگی با جسم برنده که شامل شیشه یا هر جسم برنده نوک تیز مانند چاقو می‌شود که - برای آن تشدید مجازات پیش بینی شده ‌است - از علل ایجاد صدمات در نزاع هاست. البته گاه ممکن است آسیب‌دیدگی در نزاع ناشی از اجسام پرتابی مانند نیزه، ‌ چاقو و یا گلوله نیز است.

وی با تاکید بر اینکه در مراکز پزشکی قانونی بر اثر نوع ضایعه، عامل حدوثدر موارد نزاع تعیین می شود خاطرنشان کرد: کارشناسان پزشکی قانونی تفاوت های ناشی از نزاع با مواردی همچون تصادفات را تشخیص می دهند و بر اساس نوع ضایعه تاریخ معاینه مجدد تعیین می شود.

وی ارایه مدارک احراز هویت را در انجام معاینات ضروری دانست و گفت: شناسنامه، ‌ کارت ملی و کارت های شناسایی معتبر از جمله موارد احراز هویت هستند که البته در مراکز پزشکی قانونی برای الصاق به پرونده از فرد عکس گرفته می شود.

قلي پور تاكيد كرد: افراد حتما بر اساس نامه مرجع قضايي يا انتظامي به مراكزي از پزشكي قانوني مراجعه كنند كه در حوزه آن كلانتري قرار دارد.