بذرپاش: دانشگاه را تبدیل به کارخانه تولید مدرک کرده‌ایم

مهرداد بذرپاش طی سخنانی در کنگره جامعه دانش آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در دهه پیش رو با یک مثلث تهدید روبروست، ناکارآمدی اقتصادی، تهدید هویت و تزلزل اجتماعی را سه ضلع این مثل نامید.

بذرپاش گفت: رهبر انقلاب، مانند یک حکیم فراتاریخی و مسلط بر شوون حیات جامعه، بهترین راهنمایی‌ها را در مسیر سخت انقلاب، انجام می دهند اما بعضی یا نمی خواهند ببینند یا نمی بینند یا بد می فهمند یا می فهمند اما به اشتباه عمل می کنند.

وی در عین حال تصریح کرد: آنچه جامعه علمی کشور با آن مواجه است، بحران عدم صیانت دولت از پایه های علم و فناوری است.

بذرپاش افزود: برخی از مدیران، وقتی پشت میز می نشینند، می‌خواهند به هر نحوی آرامش را از یکی بگیرند، یا مردم، یا کارمند و یا هر کسی که ممکن شد.

وی با بیان اینکه امروز بیکاری و اضطراب‌های ناشی از آن، به وجوه مختلف زندگی حمله می‌کند، گفت: برخی در کشور، اعتقاد به حکومت توانگران و طبقه اشراف دارند و نگاه خسته نق‌زن و فرصت‌طلب، دست و بازوی قدرتمند مهندس جوان ایرانی را نمی‌بیند.

نماینده سابق مجلس با اشاره به اینکه ما بالاترین فارغ التحصیلان رشته های مهندسی را داریم، اضافه کرد: علی‌رغم این موضوع بسیاری از مسائل، لاینحل باقی مانده است و نتوانسته‌ایم از این ظرفیت بزرگ بهره بگیریم.

بذرپاش گفت: برخی از ژنرال‌هایی که 37 سال پیش مهندس بوده‌اند، امروز به تجار بین‌المللی تبدیل شده و پهنه کشور کرکره مغازه آنهاست.

وی خطاب به جوانان گفت: نباید از تهدیدها و تهمت هایی که در مسیر آرمان های الهی این ملت، به شما زده می‌شود، بترسید.

این فعال سیاسی اضافه کرد: در طول مسیر حرکت، به شما برچسب‌های مختلفی می‌زنند و بدانید که هر قدمی که شما در راه کمک به محرومین و مستضعفین بردارید شما را برچسب باران می‌کنند و حاشا که میدان را خالی کنید.

بذرپاش تاکید کرد: امروز، باید در هر کاری جوان مؤمن انقلابی محور وحدت باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع دانشگاه آزاد پرداخت و با بیان اینکه نگاه قیم مابانه، مالکیتی و قبیله ای باید از این دانشگاه حذف شود، گفت: دانشگاه آزاد، دانشگاه شخصی نیست و نباید باشد؛ همه اموال باید متعلق به مردم باشد که البته هست؛ همین مردم اند که اموال دانشگاه آزاد را تأمین کرده اند.

نماینده سابق مجلس خاطرنشان کرد: دانشگاه، به معنای واقعی کلمه باید بتواند برای آینده شغلی جوانان بیاندیشد و طرح ارایه کند و باید بدانیم که نگاه بنگاه داری به دانشگاه و شکل دهی روابط تجاری با تحریک مدرک گرایی، چوب حراج زدن به آینده کشور است.

بذرپاش افزود: نتیجه نگاه بنگاه داری به دانشگاه، عقیم شدن انگیزه‌های دانشجو و خسته شدن سرمایه های فکری جامعه است.

وی با بیان اینکه دانشگاه ما امروز مسئله محور نیست و راه خود را می‌رود، تصریح کرد: دانشگاه آزاد مملو از استعدادهای انسانی است که متأسفانه در این سال‌ها از همه ظرفیت‌های آنها استفاده نشده است.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: نباید به دانشجوی دانشگاه آزاد به عنوان منبع تامین منابع، نگریسته شود چراکه این یعنی از بین بردن همه فضائل انسانی.

بذرپاش گفت: با مدیریت سنتی، دانشگاه را تبدیل به کارخانه تولید مدرک کرده‌ایم در حالیکه باید دانشگاه با رویکرد تحولگرایانه و انقلابی به دانشگاه محبوب مردم و مسأله حل کن برای کشور تبدیل شود.

وی افزود: استفاده از ظرفیت‌ها، نیروی انسانی توانمند، اساتید خوب و دانشجویان توانا می تواند سرلوحه مدیریت جدید قرار گیرد.

بذرپاش با بیان اینکه باید هوای تازه به دانشگاه آزاد دمیده شود، گفت: امیدوارم آقای دکتر ولایتی در این دانشگاه طرحی نو در اندازد.