ممنوعیت افتتاح حساب، ارائه دسته چک و کارت‌ بانکی در روستاها

پست‌بانک از 25 فروردین 94 در ابلاغیه ای دستور ممنوعیت افتتاح حساب پست‌بانک در دفاتر ICT روستایی را صادر کرد که اجرای این ابلاغیه مدتی به تعویق افتاد.

علاوه بر روستائیان، مخاطب این بخشنامه 10 هزار کارگزار در دفاتر ICT روستایی بودند از این محدودیت نگران شدند.

در آن زمان پست بانک در پاسخ به گلایه کارگزاران دفاتر ICT روستایی، علت این تصمیم را بهینه‌سازی خدمات در باجه‌های نمایندگی خدمات شهری و روستایی (دفاتر) و پیرو هماهنگی با بانک مرکزی برای ساماندهی دفاتر و اخذ مجوز به ازای هر دفتر اعلام کرد.

افتتاح حساب در روستاها

بنابر اعلام کارگزاران دفاتر ICT روستایی از چند روز پیش در پی استقرار نسخه جدید نرم‌افزار پست بانک دسترسی دفاتر به برخی خدمات از جمله افتتاح حساب و سپرده گذاری بلند مدت قطع شده است.

با اقدام جدید پست‌بانک ارائه خدماتی از جمله افتتاح حساب، تحویل کارت، تحویل دسته‌چک و تشکیل پرونده تسهیلات دیگر در دفاتر روستایی امکان‌پذیر نیست و مشتری باید به شعب مستقر در شهر مراجعه کند.

در اطلاعیه «مهم» پست بانک ویژه مشتریان و سپرده‌گذاری باجه‌ نمایندگی خدمات بانکی اعلام شده: در صورت درخواست افتتاح هرگونه حساب، برای احراز هویت، تایید اصالت حساب، دریافت دسته چک و کارت بانکی الزاما به شعب مستقر در مرکز شهرستان مراجعه کنید. باجه‌ها (دفاتر) مجاز به افتتاح حساب و ارائه دسته چک و کارت‌های بانکی نیستند.

صدور گواهی سپرده سرمایه‌گذاری بلند مدت صرفا توسط شعب مستقر در مرکز شهرستان و ممهور به مهر شعبه بانک صادر می‌شود و باجه نمایندگی خدمات بانکی مجاز به صدور گواهی و سپرده‌های مذکور نیست.

براساس این دستورالعمل از این پس خدمات قابل ارائه در باجه‌های نمایندگی خدمات بانکی شامل دریافت وجوه قبوض مصرفی، خدمات واریز و برداشت و سرمایه‌گذاری کوتاه مدت به صورت فراگیر (online) و خدمات به نمایندگی از بانک برای سازمان‌های طرف قرارداد است.

افتتاح حساب در روستاها

پست بانک درباره علت این اقدام گفته: اخیرا برخی تخلفات درباره عدم رعایت مواردی ناشی از انجام عملیات خارج از سامانه این بانک مشاهده شده و این دستورالعمل جدید برای جلوگیری از هرگونه خسارت مالی ابلاغ شده است.