از اجرای طرح سراسری LEZ  چه خبر؟
سید نواب حسینی منش مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران در نشست خبری سفرهای نوروزی، معاینه فنی و ایمنی تردد اظهار داشت: معاینه فنی برتر به صورت موقت و غیررسمی از ماه گذشته اجرایی شد اما در صدور معاینه فنی فعلی نقشی ندارد و صرفا برای تست بود که برابر آمار، 65 درصد مراجعات در تست های معاینه فنی برتر رد شدند.
 
وی افزود: برگه‌های معاینه فنی غیرمتعبر توسط برخی مکانیکی‌ها جعل می‌شود و این معاینه‌های فنی‌ جعلی به متقاضیان به فروش می‌رسد.
 
حسینی منش تصریح کرد: معاینه فنی برتر به صورت غیررسمی و در دو مرکز اجرایی شد.
 
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران گفت: طرح LEZ با هدف کاهش آلودگی هوای شهر تهران اجرایی شد، اما این طرح کاهش واقعی نیست و با طرح LEZ که در کشورهای دیگر اجرا شده به مراتب متفاوت است و صرفا طرح کاهش شمایل طرح نام‌برده را دارد.
 
حسینی منش بیان کرد: با اجرای طرح کاهش مراجعات به مراکز به یکباره افزایش چشمگیری داشته است. بیشترین رشد در مهر ماه بوده که برهمین اساس 395 درصد مراجعات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.
 
وی افزود: از نکات جالب توجه این بود که با اجرای طرح کاهش خودروهایی که سالیان متوالی بدون داشتن معاینه فنی تردد می کردند به اجبار برای اخذ معاینه به مراکز مراجعه کردند.
 
حسینی منش گفت: از میان خودروهای وارداتی MVM بیشترین مردودی را داشته و با اینکه این خودرو بیش از 5 سال عمر ندارد، بیشترین نواقص را در تست های معاینه فنی از آن خود کرده است و بی‌کیفیت‌ترین خودروی وارداتی محسوب می‌شود.
 
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران اذعان کرد: خودروی پراید در بین خوردوهای داخلی با 6 نقص همزمان در تست های معاینه فنی رد شد و این نشان می دهد که این خودرو کیفیت مناسبی ندارد. اما در آن سو خودروی L90 یا همان تندر 90 کمترین آمار مردودی و نقص را داشته است.
 
حسینی منش بیان کرد: در میان تصادفات بیشترین علل نقص فنی به ترتیب در خصوص نقص سیستم ترمزگیری، خرابی کمک فنر و استاندارد نبودن لاستیک ها است.
 
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران گفت: در حال حاضر 10 تا 15 درصد خودروهایی که در شهر تهران تردد می کنند فاقد معاینه فنی هستند، همچنین از مالکان خودروها تقاضا می شود حتما از طریق سامانه سیمفا از صحت و سقم معاینه فنی خودرو خود مطلع شوند.
 
حسینی منش در ادامه با اشاره به مراجعه 994 هزار و 400 وسیله نقلیه به مراکز معاینه فنی در 11 ماهه سال جاری گفت: در 11 ماهه سال 94، 552 هزار و 998 مراجعه به مراکز معاینه فنی شهر تهران داشتیم که این عدد در سال جاری به 994 هزار و 400 مراجعه افزایش یافت و آمار نشان  از رشد 80 درصدی مراجعات را دارد.
 
وی در خصوص معاینه فنی وسایل حمل و نقل عمومی افزود: اتوبوس های شهرداری هر 6 ماه یکبار به مراکز برای اخذ معاینه فنی مراجعه می کنند و تاکسی ها هم به مانند اتوبوس ها سالی دو بار مراجعه دارند اما آن دسته از تاکسی هایی که فرسوده هستند باید سالی 4 بار معاینه فنی اخذ کنند.
 
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران گفت: مرکز معاینه فنی ابوذر ویژه خودروهای نظامی و نهاددولتی است و در این مرکز صرفا خودروهای پلیس و سایر دستگاه های دولتی پذیرش می شود.
 
وی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اجرای طرح سراسری LEZ گفت: برنامه زیربنایی برای توسعه محدوده کاهش در حال انجام است و سرورهای جدید سیمفا توسط وزارت کشور تهیه شده و پس از نصب و تجهیز و تقویت محدوده های تردد، پیش بینی می شود در سال 96 طرح سراسری LEZ اجرا شود و بر اساس آن کنترل محدوده طرح کاهش به کل تهران توسعه می‌یابد.