مشرق نوشت:سرپرست باشگاه استقلال از اين بابت عصباني است و براي دفاع از خود در برابر اين توهينها ، منتظر شروع دادگاهش با برادران زمان آبادي و هفته نامه تماشاگر است، البته حاج آقا در طول برنامه روابط خوبش با رئيس سازمان صداوسيما را هم به مجريان برنامه ورزش بدون ويرايش يادآوري کرد! برخي از نکات اين گفت و گو را که قبلا منتشر نشده را در ادامه ميخوانيد.

اگر بازی مقابل پرسپولیس را می‌باختید اوضاع چطور بود؟
خیلی سخت بود، شاید شما باورتان نشود من به شخصه خودم دوست دارم که بازی مساوی شود من باخت را تجربه کردم واقعا زندگی برای آدم حرام می‌شود در فوتبال ما اینجوری است در اروپا اینطورنیست ولی متأسفانه ما زاویه‌ها را چنان تنگ کردیم که وقتی تیمی می‌بازد نه بازیکن نه مربی نه مدیرش نمی تواند تا هفته‌ها از خانه بیرون بیرون بیاید. خیلی سخت است.

فکر نمی‌کنید مشکل از مدیریت نتیجه گرای ورزش ماست مثلا الان آقای فتح الله زاده الان که بازی را برده همه درهای مسئولان بالاتر به رویش باز است و اگر نتیجه نگیرد همه اینها برعکس می‌شود

دلیلش این است که ما چون مالکیت نداریم اینجوری است اگر ما مالک باشگاه باشیم از این برد و بخت‌ها نمی‌ترسیم

مالک کجا باشید؟
مالک باشگاه باشیم نه من باشم یعنی مالکیت خصوصی باشگاه باشد اگر باشگاه مالکیتی خصوصی داشته باشد آن مدیر دیگر ترسی ندارد که اگر یک بازیکن را تنبیه کرد فردا ممکن است که دوستداراش در سکو به آن توهین کنند کار اصولی می‌کند برنامه‌ریزی می‌کند باشگاه‌هایی مثل استقلال و پیروزی واقعا توانایی ندارند که از اندوخته خودشان استفاده کنند شما اگر یادتان باشد من وقتی آمدم ۵ سال فرصت داشتم و این ۵ سال این موقعیت را ایجاد کرد که به مدارس فوتبال و تیم‌های پایه سرمایه گذاری کنم همین الان ۶۴ بازیکن که در آن مدارس بودند در تیم های برتر ما بازی می کنند مثل آندره تیموریان، طالب‌لو، امیرحسین صادقی، مجتبی جباری، پیروز قربانی وقتی مدیر شما نمی‌داند که چند سال هست تا کی هست برنامه‌ریزی اصولی نمی‌کند.

خیلی جالب است این دفاع شما خودتان انتخاب یک مدیر دولتی هستید ولی از بخش خصوصی دفاع می‌کنید؟
من در بخش دولتی کار می‌کنم وظیفه‌ام بوده بیایم خدمت بکنم.

شاید بخش خصوصی بود مدیرعاملی به شما نمی‌رسید

شاید من خودم صاحب باشگاه می‌شدم الان اگر ساختار حرفه‌ای فوتبال ما طبق استانداردهای دولتی و جهانی قرار بگیرد شخصا باشگاه تأسیس می‌کنم این توانایی در من هست.

سرمایه‌اش را هم دارید؟
سرمایه‌اش چیزی نیست که من داشته باشم ما ۱۰ نفر را جمع می‌کنیم و کارمان را راه می‌اندازیم لزومی ندارد که ما لیگ برتر داشته باشیم ما لیگ دو را می‌گیریم و کم کم راه می‌اندازیم اگر ساختار درست باشد ما می‌توانیم

ساختار درست یعنی چی؟
یعنی همه چیز سر جای خودش باشد شما رایت تلویزیونی داشته باش کپی رایت داشته باش و مالک همه چیز باشی و از دارایی هات استفاده کنی همین الان که اگر من یک کانالی داشته باشم که بتوانم دارایی‌های خودم پخش کنم و آبونمان بگیرم کلی درآمد ایجاد می‌کنم.

یک زمانی یادم هست که می‌خواستید در دبی یک کانال تلویزیونی برای استقلال بزنید چی شد؟
دوست داشتم من نمی‌خوام که کانالی را ایجاد کنم که فردا بگویند که فتح الله زاده هم در بیرون از مرزها یک کانالی دارد و آن هم یک کانال خاصی باشد من می‌خواهم که در نظام خودمان رشد پیدا کنیم و کانال هایمان در نظام خودمان باشد خیلی راهکارهای مناسبی است من اگر الان بروم اسلواکی در عرض سه سال می توانم تیمم را بروم جام یوفا و درآمدی که حاصل می شود سودزا می شود یعنی شما در کشوری مثل اسلواکی می توانید ۴ میلیارد حداکثر خرج کنید تیم تان را به جام یوفا بروید و اگر به جام یوفا بروید ۱۴ میلیارد سود می کنید چون تعریف شده است پول باشگاه به جیب خودش می رود جای دیگری نمی رد ولی ما چون این ساختارها را نداریم دچار مشکل هستیم

شما الان به عنوان سرپرست استقلال چقدر اختیار دارید مثلا اگر ۱۰۰ امتیاز برای اختیار یک مدیرعامل بگیریم شما چقدر اختیار دارید؟
الان من همه اختیارات را دارم با وجود آقای سعیدلو. اما من نمی‌دانم تا کی هستم شاید خود آقای سعیدلو هم نمی‌داند تا کی هست.

خب اینکه خیلی بد است.

بله بد است شما نگاه نکن که من می‌روم دنبال کمپ و به زحمت می‌افتم آدم عاقل این کار را نمی‌کنم والا من این کمپ را ۱۰ سال است گرفتم.

به عنوان یک کسی که سومین بار به مدیرعاملی برمی گردید شما می پذیرید این سیستم را که یک نفر سه بار برگردد و مدیرعامل شود به نظر شما یک بیماری مدیریتی است یا یک فرصت مدیریتی است و این را باید در کشور خودمان ببینیم؟
شما می دانید هر بار که رفتم پیشنهاد مدیرعاملی تیم های دیگر را دادند در لیگ برتر حتی تیمی را آوردند و گفتند به نام شما می زنیم. خیلی از تیم ها بودند اسم نمی خوام ببرم همین تراکتور هم می توانستم بروم تیم پاس سایر تیم های دیگر هم می توانستم و بعضی ها را زدند به نام ما مثلا تیم یزد امتیازش را به نام من کردند منتها من به غیر از استقلال هیچ جا مدیریت نمی کنم من چون استقلال را دوست دارم کار مدیرعاملی می کنم و هیچ جای دیگر مدیرعاملی نمی کنم و هیچ جای ایران در کشورمان مدیرعامل نمی شوم چون استقلال را دوست دارم و استقلالی هستم مگر اینکه دوباره سیستم عوض شود خصوصی شود باشگاه داری خصوصی شود بخواهم یک جایی بگویند می خواهیم یک تیم درست کنیم و به عنوان سهام دار بیا ولی به شکل فعلی هیچ جایی را نمی روم. و شما به من حق بدهید و کارشناسانتان بررسی کنند که بدترین شرایط ممکن را برای استقلال به وجود می آورند و بعد می آیند سراغ من یعنی یک دوره که چند سال پیش آمدم ۱۴ بازیکن ما رفتند من مجبور شدم آن سال با ۶ بازیکن لیگ یک و ۶ بازیکن برتر استقلال را تا آخر فصل ببرم سیزدهم شدیم همه هم می گویند سیزدهم شدید ولی یک نفر پیدا نمی شود بگه که تیم سیزدهمی قهرمان حذفی ایران شد و همان با همان قهرمانی توانست به جام باشگاههای آسیا بعد از ۶ سال که من رفتم برود. امسال هم که آمدم همین شرایط بود چهارده بازیکن رفته بودند

رابطه‌تان با آقای سعیدلو خوب بوده؟
خیلی خوب بوده من فکر می‌کنم که شخصی مثل سعیدلو شما کارهایی که می‌خواهید در ۱۰ سال انجام بدهید می‌توانید در ۵ سال انجام بدهید یعنی خیلی سریع خیلی کار را پیش می‌برد من فکر می‌کنم اگر آقای سعیدلو ده سال در سازمان بمانند شما می بینید که تحول اساسی در ورزش ایران رخ خواهد داد.

چون مدیریتان هست اینجوری تعریف می کنید؟
اصلا من کسی نیستم که از مدیرم چاپلوسی کنم آقای علی آبادی هم خوب کار کردند ولی ایشان من را بیرون کردند در زیرساخت ها ایشان خیلی خوب کار کرد آقای سعیدلو مدیری است که مدیرش را راه می اندازد و حمایت می کند تا عبور کنید نمونه روشنش وقتی من آمدم گفتم که ساختمان اینجا به درد ما نمی خورد و اگر سرمایه ای را در کمپ بگذاریم جواب می دهد سریع انجام داد.

ساختمان استقلال را می گوئید؟ مگر شما صاحب ساختمان هستید؟
نه ما یک جابجایی را انجام می‌دهیم یک بودجه‌ای را می‌گیریم.

مالک ساختمان اینجور که من صحبت کردم با آقای کفاشیان ۵۰ درصد فدراسیون فوتبال و ۵۰ درصدش سازمان تربیت بدنی و شما که مالکش نیستید چه چیزی را می خواهید بگیرید؟

همان ۵۰ درصد که مال سازمان است سازمان دارد به ما کمک می کند داره بودجه در اختیار ما می‌گذارد که ما آن کمپ را درست کنیم و وقتی ما ان کمپ را درست کنیم آن کمپ که شخصی نیست که یعنی شما سرمایه‌ذاری می‌کنید روی زمینی که ۲۰ میلیارد ارزش دارد و اگر سرمایه گذاری کنید می شود ۵۰ میلیارد. این ۵۰ میلیارد سرمایه باشگاه است.

آورده‌تان برای سازمان تربیت بدنی چیست که پول بدهد؟
چیزی به نام باشگاه نیست ۵۰ درصد برای سازمان است که به ما می‌دهد.

که چی بشود؟
آقای سعیدلو یک بودجه‌ای را برای تأسیس و راه‌اندازی کمپ استقلال پول می‌دهد هزینه می‌کند اگر ساختمان هم نباشد کمک می‌کند هفته گذشته که ایشان آمدند بازدید کردند و گفتند ۵۰۰ میلیون کمک می‌کنند نظر ایشان روی زیرساخت‌هاست می‌گوید من بودجه می‌دهم شما بسازید به ما یک میلیارد و دویست میلیون تومان کمک می‌کند تا این ساخته بشود حالا یا سازمان می‌گیرد یا فدراسیون می‌گیرد فاز اول رختکن تأسیسات و قسمت اداری و زمین تمرین چمن و سرویس‌هایمان است که تا عید باید تحویل بدهیم و از اردیبهشت استقلال در کمپ خودش می‌رود و تمرینش را شروع می‌کند این بودجه‌ای که گفتند یک سوله‌ای به دهنه ۶۰ متر تأسیس می‌کنیم چند منظوره که زیرزمینش استخر و سونا دوقلو هست بالاش زمین فوتسال و سالنی است یک سالن استاندارد که بازی‌های رسمی فوتسال را برگزار کنم.

سازمان تربیت بدنی یک شریک هم دارد که فدراسیون فوتبال است که با آنها چکار می کند اگر راضی نباشند.

سازمان پولش را می‌دهد به آنها واقعیتش این است که به خود فدراسیون فوتبال هم کمک می‌ کند سازمان دارد کمک می‌کند.

شما و آقای نجف نژاد برای اینکه مخارج استقلال را تأمین کنید طبقات ساختمان را اجاره می‌دادید؟

ساختمان مال من نبوده که اجاره بدهم ولی دوستان قبلی اجاره داده بودند.

یعنی آقای واعظ آشتیانی؟

نه قبل از آن آقای نجف نژاد الان حضور ذهن ندارم ولی من می‌دانم که این اتفاق بدی نیست آنجا را دادند به باشگاه استقلال و آن موقع مدیرعامل وقت دیده چند طبقه خالی است داده اجاره و از اجاره‌اش برای باشگاه هزینه کرده حتما واقعا درآمد نداشته دیگه. آن موقع که ما آنجا را خریدیم ۵۰۰ میلیون، صد میلیون را باشگاه استقلال پرداخت داده و مابقی را آقای دادکان.

یکی از بحث‌هایی که شما مطرح کردید اینکه ۵۰ درصد سازمان داده ۵۰ درصد هم شما سرمایه گذاری کنید تا الان چه درآمدزایی برای استقلال داشتید

نزدیک به دو و نیم میلیارد را در مدت سه ماه از راه اسپانسر درآمدزایی داشتیم.

رسیدید به آن تعهدتان؟

بله و تا آخر سال من تعهد ۵ میلیارد را تامین می‌کنم من بدهی برای باشگاه نمی‌گذارم تا آخر فصل.

آخر فصل می‌روید و با استقلال خداحافظی می‌کنید؟
بله تصمیم دارم بروم هدف من برای آمدن فقط کمپ بود چون می‌دیدم دوستان نادیده می‌گیرند این را و من خیلی زجر کشیدم این زمین را بگیرم و به این هدف آمدم و ۵ تا قهرمانی در کارنامه‌ام دارم با استقلال. بیشتر انگیزه‌ام تکمیل کمپ است

شما منتقدان خیلی خیلی جدی دارید ولی یکی از آنها واعظ آشتیانی است مدیرعامل قبلی، مشکل شما سر چیست من یادم است وقتی ایشان مدیرعامل بود شما نقدهایی داشتید و یا حداقل ایشان صحبت‌هایی داشتند که شما نیاز به پاسخگویی را احساس میکردید؟ حالا شما مدیرعامل شده

آقای واعظ آشتیانی برای بنده دو میلیارد و هفتصد به اضافه ۴۰۰ میلیون که میشود سه میلیارد و صد میلیون تومان بدهی گذاشت.

آاقای واعظ می‌گوید آن زمان سازمان تربیت بدنی ما را محاصره اقتصادی کرده بود و پول نمی داد

برعکس است ایشان به من بگویند که آیا ایشان شش میلیارد ازسازمان پول گرفتند یا نه؟ شما پیدا کنید در زمانی که من بودم سازمان به من دو میلیارد داده باشد سال قبل از اینکه ایشان بیایند آنجا یک میلیارد و ۹۰۰ به من پول داده بودند. سال بعدی که من رفتم ۶ میلیارد سازمان پول داد به استقلال سه برابر است شوخی نیست. اگر ادعا دارند که نیست یک روز ایشان را دعوت کنید من سندها را رو می‌کنم

شما آمادگی مناظره دارید؟
من مناظره نمی‌خواهم بکنم قصد من روشنگری است. یک نامه به سازمان تربیت بدنی بنویسید که در سالی که فتح الله زاده بوده چقدر کمک کرده و در زمانی که واعظ بوده چقدر کمک کردید؟ من نمی خوام بگم واعظ هم زیاد گرفته واعظ در حد توان خودش زحمت کشیده.

یک نقد من به شما این است که خیلی‌ها می گویند استراتژی آقای فتح الله زاده این است که منتقدان خودش را راضی نگه داشته؟ آقای حجازی سخت ترین نقدها را داشتند بعد که آمدند پست گرفتند داستان عوض شد و من به عنوان یک مخاطب بیرونی می‌گویم که یا نقدها درست نبوده یا الان شرایط فرق کرده این بحثرا شما قبول دارید؟

وقتی نیمه خالی لیوان را ببینید همین می‌شود. من قبول ندارم آقای مظلومی علیه من انتقاد کرده بود آقای فریبا نقد کرده بود آقای رجبی نقد کرده بود پس اینها نقد نداشتند و من همه را آوردم. یک نفرآن هم ناصر حجازی از من انتقاد که که من آوردم که ان هم به خاطر انتقادش نبود بلکه به عنوان پیشکسوت می تواند در کمیته فنی کمک کند آوردم. پس دیدید لیوان پر است انهایی که انتقاد نکردند بیشتر هستند اگر کمپ استقلال را تمام کنم پیشکسوت ها را می آورم این اعتقاد قلبی من است از ۱۰۰ درصد ۸۰ درصد استقلالی اصیل آوردم. اگر هم یک حسابدار استقلالی قابلی هم پیدا کنم می آورم. الان هم یک جلسه ای می گذارم که مدیران عامل قبلی را جمع کنیم دور هم و آقای قریب و اولیایی را قبل از دربی دعوت کردم و همفکری کردیم. همیشه در زندگی مثبت فکر می کنم و در این راه هم خیلی آسیب دیدم.

آقای روشن یکی از منتقدان جدی شما بودند با ایشان آشتی کردید رسانه‌ها هم زدند حکم دیگری در راه است. همین رسانه ها افکارعمومی را شکل می دهند بعد به روزنامه می آید بعد دهن به دهن می گردد. اختلاف شما با روشن چی بود؟
حسن روشن پیشکسوت باشگاه استقلال مصاحبه هایی را کرد که بعدا گفت من نگفتم ایشان را هم یک عده عصبانی کردند و متأسفانه به جایی کشید که حالت شخصی گرفت و اگر به حالت شخصی نمی کشید شاید شکایت ما هم پیش نمی آمد. با هم نشستیم صحبت کردیم و اگر یک شرایط به وجود بیاید واحساس کنم که آقای روشن می تواند به ما کمک کند من دریغ نمی کنم. الان شرایط برای ما محیا نیست و من نتوانستم از ایشان دعوت کنم ولی مطمئن باشید اگر شرایط خوبی بوجود بیاید و اگر فکر کنم که می توانند کمک کنند بی درنگ سراغشان می روم. اگر بخواهم کمپ را راه بیاندازم موزه داریم یکی باید مسئول موزه بشود. آقای روشن مدارج زیادی در فوتبال دارد اگر کمپ داشته باشیم یک مدرسه آکادمیک درست و حسابی راه می اندازیم که بچه ها آماده بشوند.

آقای فتح الله زاده خیلی وعده دادید آیا واقعا اجرا می شود؟
اینها حرف است. یک چیزهایی طرح است یک چیزهایی وعده است من وعده دادم که زمین چمن سکوها و سرویس ها و رختکن ها و اداری را تحویل هواداران دادم این وعده من است ولی بقیه طرح است اگر فرصت داشته باشم انجام می دهم من وقتی می گم می خوام بانک استقلال راه اندازی کنم بانک که خمره رنگرزی نیست دو سال باید با کارشناسان صحبت کنیم از چند منابع اقتصادی و موسسات اقتصادی نامه آمده است که من الان ۵۰ تا پیشنهاد دارم باید یک گروه کاری کارشناسی بگذاریم که اگر انجام شود دو سال طول می کشد اینها وعده است ولی قولی که دادم انشاالله انجام می دهم.

شما دکتر هستید اگر هستید اعلام بفرمایید در چه رشته هایی از کدام دانشگاهها.

من دکترای روزنامه نگاری از دانشگاه بدفورد لندن دارم نه بدثفورد که دوستان استعلام کردند که گفتند من اونجا درس نخوندم. هر سال این دانشگاه سی هزار دانشجو بیرون می دهد. این دانشگاه دانشگاهی مثل پیام نور است شما مکاتبه ای ارتباط برقرار می کنید انها مدارک شما را می گیرند ارزیابی می کنند و بهتون برنامه می دهند و دکتراتون را می دهند. دربقیه مقاطع هم فوق لیسانس وهم لیسانس من مدیریت بازرگانی از دانشگاه آزاد است دو تا فوق لیسانس دارم روزنامه نگاری از بدفورد و از همان دانشگاهی که فوق لیسانس گرفتم ادامه دادم دکترا گرفتم. بعد رفتم آذربایجان به امید اینکه از فوق استفاده می کنم برای مدرک دکترا اقتصاد بخونم رفتم آنجا دانشگاه دولتی باکو گفت فوق لیسانس روزنامه نگاری را نمی توانید استفاده کنید و اقتصاد بخوانید و مجبور شدم یک فوق لیسانس دیگه در باکو بگیرم در رشته اقتصاد بین الملل و متعاقب آن دکترای اقتصاد را بخوانم و به همین خاطر است که درسم طولانی شد و الان هم در سال آخر هستم دارم تزم را آماده می کنم و این از جمله دانشگاههایی است که مورد تأیید وزارت علوم ما هست و در مقطع دکترا وزارت علوم قبول می کند.

تز دکترای شما چیست؟
ارتقا پذیری صنایع غیرنفتی.

از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ دو تا فوق لیسانس گرفتید؟
از ۲۰۰۷ یک فوق لیسانس دیگه گرفتم و متعاقب آن دکترا دارم می گیرم. از ۲۰۰۴ فوق لیسانس روزنامه نگاری و ۲۰۰۶ دکتراش را تمام کردم. من یک شخصی هستم که در ایران من را می شناسند یک حمله ناجوانمردانه بدون تحقیق جوانی که رفته بود تحقیق کرده بود از دانشگاه بدثفورد و گفته آنجا درس نخوانده تو اگر می خواهی در مورد من کنکاش کنی بگو دانشگاه من چیه درست تحقیق کنید. امیدوارم دوستان ما این چیزها را رعایت کنند

شنیده ها حاکی از آن است که بحثدکترای شما و نقدهایی که شخصیت شما رسانده شما را به مرز شکایت کشانده توضیح بفرمایید

یک رسانه که وابسته بود به یکی از نهادهای شهرداری بی محابا خیلی توهین آمیز برخورد کرد و شما به من حق می دهید که این کار را بکنم و انشالله دوست ما هم می آید و توضیح می دهد و ان مجله تبدیل شده به شخص و مدیرمسئولش از دوستان من است که مطالب سخیف را می نویسند.
دیگه شکایت جدی است.

شما بنویس فتح مدیریت فوتبال بلد نیست وقتی شما به ناحق با هربه تهمت وارد می شوید من باید از خودم دفاع کنم چه باید کرد؟
همان کسی که در مورد دکترا نوشته آمد در دفتر من دید و گفت بده من چاپ کنم و من گفتم نمی خوام اصلا من سیکل هستم. آن زمانی که ۵ تا قهرمانی برای استقلال آوردم دیپلم بودم. چه ربطی به هم دارد شما عضویت در فدراسیون فوتبال مدرک دکترا نمی خواهند شما دیپلم داشته باشی می تونی مدیرعامل باشگاه لیگ برتری بشوی. من فکر می کردم که آن دوست مجری برنامه تلویزیونی ما می آید می گفت جوانها این فتح الله زاده الگوی شما ست دو تا روزنامه را اداره می کند باشگاه را اداره می کند ولی درس را ول نکرده. الگو بگذارد ما را ما را لجن مال کرد.

اشاره به برنامه نود می کنید

عادل خودش دانشگاهی است. مقاله در ISI به این سادگی نیست من در ISI مقاله دارم. شاید خود عادل هم نمی داند ISI کجاست من مقاله به نام دارم، ۱۵ کتاب دارم. ۵ – ۶ تا مقاله در مجلات علمی دارم این انصاف نیست زورشان نمی رسه حسادت خوب نیست. عادل بچه خوبی است آدم آگاهی است ولی کارش خوب نبود.

تا حال شده شکایت برنامه های صداوسیما را به اقای ضرغامی بکنید؟

من احترام خاصی برای اقای ضرغامی قائلم و اشتباه یک شبکه را به پای ایشان نمی نویسم. یک نیمچه گله ای کردم از طریق یکی از دوستان و ایشان هم خیلی کمک کردند. آقای ضرغامی می دانند که روزی که ایشان رئیس سازمان شده بودند به من گفت مدیون منی اگر چیزی را دیدی و زنگ نزنی این اتفاق افتاده. من خواستم زنگ بزنم ولی خیلی سرشان شلوغ بود. در این چند سال مطالبی هست که اگر به ایشان نشان بدهم و بگویم ناراحت می شوند.