دفاع وزارت امورخارجه آمریکا از فرمان جدید ترامپ

عراق در پی لابی بالاترین مقام های دولتی از فهرست کشورهای سفر ممنوع آمریکا مستثنی شده است.

 سی.ان.ان مدعی شده بود که این لابی شامل تماس تلفنی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق و همچنین گفت و گوی حضوری عبادی و «مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا بوده است.

بنابراین گزارش، وزیر دفاع دولت جدید آمریکا و مشاور امنیت ملی کاخ سفید به ترامپ توصیه کرده بودند که بنا به دلایل دیپلماتیک، مانند نقش عراق در مبارزه با داعش، نام این کشور را از فهرست ممنوعه حذف کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم روز سه شنبه در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود پس از روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ به نقش سازنده عراق در مبارزه با داعش اشاره کرد و این موضوع و همچنین همکاری های اطلاعاتی مقام های عراقی در سنجش مسافران و مهاجران را از جمله دلایلی برشمرد که آمریکا به موجب آن بغداد را از فهرست یاد شده خارج کرد.

وی در ادامه بار دیگر اظهارات نامربوطی را درباره ایران مطرح کرد و با ادعای اینکه «ایران بازیگر بدی در منطقه است» گفت: این کشور نشان داده که پیوسته توانایی ایجاد هرج و مرج در منطقه را دارد.

این اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در شرایطی است که ترامپ خود در جریان رقابت های انتخاباتی به نقش ایران در مبارزه با گروه های تروریستی در منطقه اذعان کرده و گفته بود: (بشار) اسد (رئیس جمهوری سوریه)، روسیه و ایران هستند که داعشی ها را می کشند.

با این حال مطابق با فرمان مهاجرتی جدید ترامپ برای اتباع ایران و پنج کشور سودان، سومالی، لیبی، یمن و سوریه به مدت 90 روز روادید جدید صادر نخواهد شد.

دارندگان کارت سبز آمریکا و آنهایی که پیش از این روادید ورود به آمریکا را دریافت کرده بودند، از فرمان جدید که از 16 مارس (26 اسفند) اجرایی می شود، مستثنی هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بخشی از سخنان روز سه شنبه خود با اشاره به این فرمان مدعی شد که آمریکا «نگرانی های مشروعی» درباره همه اتباع ایرانی به سبب فعالیت های تروریستی دارد و این در شرایطی است که هیچ تبعه ایرانی تاکنون تهدیدی برای آمریکایی ها رقم نزده است.

وی در پاسخ به پرسش های متعدد خبرنگاران در این رابطه افزود: در این پروسه رویه های بازرسی و بررسی اصلاح و نقایص با دولت ها در میان گذاشته خواهد شد.

تونر از پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا دولت آمریکا تاکنون تماسی با ایران در این رابطه برقرار کرده است یا نه، خودداری کرد.