نخستین شکایت از فرمان مهاجرتی جدید ترامپ

 ایالت هاوایی اعلام کرد روز چهارشنبه از دادگاه خواهد خواست تا فرمان مهاجرتی جدید دونالد ترامپ را در خصوص منع ورود اتباع 6 کشور عمدتاً مسلمان به آمریکا فوراً متوقف کند. هاوایی با این شکایت اولین ایالتی خواهد بود که فرمان مهاجرتی جدید رئیس‌جمهور آمریکا را به چالش خواهد کشید.

هاوایی پس از امضای فرمان مهاجرتی نخست ترامپ نیز از آن به دادگاه شکایت کرده بود؛ ولی به درخواست اولیه این ایالت رسیدگی نشد.

دولت ترامپ 2 روز پیش فرمان مهاجرتی جدیدی صادر کرد که جایگزین فرمان گسترده‌ترِ پیشین می‌شود. فرمان اولیه ترامپ نیز با شکایت چندین ایالت روبرو شده بود.

فرمان جدید ترامپ، ورود اتباع 6 کشور ایران، لیبی، سوریه، سومالی، سودان و یمن را به آمریکا به مدت 90 روز ممنوع می‌کند؛ اما عراق را از این فهرست مستثنی می‌کند و این محدودیت را تنها برای متقاضیان جدید روادید به اجرا می‌گذارد.

اجرای فرمان مهاجرتی جدید ترامپ از 16 مارس (8 روز دیگر) آغاز می‌شود و جلسه رسیدگی به شکایت دادگاه هاوایی نیز یک روز پیش از آن برگزار خواهد شد. این در حالی است که وزارت دادگستری آمریکا نیز اعلام کرد به طور داوطلبانه رسیدگی به پرونده حکم دادگاه سیاتل در خصوص لغو فرمان مهاجرتی نخست ترامپ را متوقف خواهد کرد.

به گفته فعالان حوزه مهاجرت، فرمان جدید ترامپ همچنان بر ضد مسلمانان تبعیض قائل می‌شود و بخشی از نگرانی‌های آن‌ها را در خصوص فرمان مهاجرتی نخست، برطرف نمی‌کند. به گفته آن‌ها، به چالش کشیدن فرمان جدید ترامپ دشوارتر است؛ چرا که افراد کمتری را که ساکن آمریکا هستند تحت تأثیر قرار می‌دهد و معافیت‌های بیشتری را برای حمایت از آن‌ها در نظر گرفته است.