استان سیستان و بلوچستان از امن ترین استانهای ایران است

کامبیز مشتاق گوهری درباره جاذبه‌های استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: مردم این استان مردمان بسیار ساکتی هستند و از طرفی معنای مهمانوازی واقعی ایرانی را باید در سیستان و بلوچستان تجربه کنید. «مثلاً بلوچ‌ها رسم دارند از مهمان خود با غذای کباب که مورد علاقه خودشان است پذیرایی کنند و آن هم از گوشت گوسفندی که برای مهمان ذبح می‌کنند یعنی کمتر بلوچی گوشت حاضری خریداری می‌کند».

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: مسافت دور این استان یکی از دلایل کم توجهی به سیستان و بلوچستان شده است، با این وجود فهم تمدن کهن ایرانی با بازدید از این استان معنا پیدا می‌کند، بطوریکه استان سیستان و بلوچستان خاستگاه تکنولوژی باستانی در دنیا بوده است.

دکتر گوهری که خود فارغ التحصیل دکتری ژئوپلتیک یا سیاست جغرافیایی از فرانسه است، در توضیح خاستگاه تکنولوژی باستانی سیستان بلوچستان عنوان کرد: قدیمی ترین «آسبادها» آسیای بادی عمودمحور در جهان هستند که در قسمت شرق ایران ساخته شدند و با توجه به اسناد تاریخی موثق، خاستگاه این آسبادها در منطقه سیستان است.

«آسبادها در گذشته رکن اصلی دوام و پایداری معیشت نیاکان شرق ایران بوده‌اند و همچنین نمونه بارزی از معماری سنتی ایران با رویکردی پایدار، استفاده از مصالح بوم آورد و انرژی پاک باد، به شمار می‌آیند. به دلیل ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد آسبادها و با توجه به جنبه‌های عملکردی و زیبا شناسانه آسبادها، بررسی آنها از اهمیت خاصی برخوردار است.ایرانیان از دیرباز انواع آسبادها را بر اساس شرایط اقلیمی که در آن می‌زیستند، برای آرد کردن گندم و تهیه نان که یکی از مهم‌ترین غذاهای روزانه‌شان به شمار می‌آمد، احداث کردند».

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان درباره باور غلط مردم در زمینه ناامنی این استان نیز عنوان کرد: این باور به مانند بسیاری از کلیشه های دیگر باوری نادرست است مثلا عنوان می‌شود با یک گل بهار نم‌ شود در حالیکه این توصیف یک کلیشه است زیرا روییدن نخستین گل که مسلمل یک عدد نیز است نوید بهار است، بنابراین استان سیستان و بلوچستان نیز گرفتار همین کلیشه شده است بطوریکه بیشترین حوادث در استانهای تهران و مشهد رخ می‌دهد و استان سیستان و بلوچستان از امن ترین استانهای ایران است.

گوهری در ادامه توضیحات خود بیان داشت: استان سیستان و بلوچستان به واقع ایرانی کوچک است کما اینکه این استان سه برابر وسعت برخی کشورهای اروپایی است ولی همانند ایران که در غرب آن را ناامن جلوه می‌دهند این استان نیز گرفتار چنین کلیشه‌ها و باورهای نادرستی شده است که امیدواریم با توسعه گردشگری این استان باوری درست از فرهنگ اصیل ایرانی را به هموطنان و گردشگران خارجی ارائه کنیم.

وی در مصداق دیگری نیز بیان داشت: بنده به عنوان یک استاد دانشگاه بارها شاهد آن بودم که دانشجویانی در دانشگاه این استان قبول شدند ولی خانواده و خودشان در بدو ورود برای تحصیل بسیار نگران هستند ولی پس از چهار سال تحصیل در این استان کاملا دیدگاه هشان متفاوت می‌شود دقیقا همان چیزی که یک گردشگر خارجی در بدو ورود به ایران نگران است ولی وقتی از ایران می‌خواهد برود جز خوبی و لذت سفر در ایران چیز دیگری وصف نمی‌کند.

به گزارش تسنیم، سرزمین اساطیری سیستان و بلوچستان از دو ناحیه شمال و جنوب تشکیل شده است. سیستان امروزی که قسمت شمالی استان را در برمی گیرد، در کتاب اوستا، یازدهمین سرزمینی است که " اهورامزدا " آفریده. همچنین زادگاه رستم دستان قهرمان حماسی شاهنامه فردوسی است. سرزمین بلوچستان امروزی که ناحیه جنوبی استان را تشکیل می‌دهد، در قدیمی ترین اسناد تاریخی به اسم " مکا " مشهور بوده و در نوشته‌های هرودت تاریخ نگار یونانی از آن به عنوان " گدروزیا " یاد شده است.

در اساطیر ایران بنیان سیستان را به گرشاسب، یکی از نوادگان کیومرث نسبت داده اند. نام سیستان از نام اقوام آریایی " سکا " اخذ شده است. " سکاها " در حدود سال 128 قبل از میلاد، سیستان را به تصرف خود در آورده و در پهنه آن استقرار یافته اند.