واکنش ترکیه به حمایتهای آمریکا از کردها

نخست وزیر ترکیه از همکاری آمریکا با نیروهای کرد سوریه انتقاد کرد و آن را مایه نا امیدی دانست. روزنامه ملیت ترکیه در وبسایت خود گزارش داد، بنعلی یلدیریم دیروز پس از دیدار با همتای اردنی خود در کنفرانس خبری مشترک در آنکارا هشدار داد، همکاری با گروه هایی که در پی تجزیه سوریه هستند، برای مبارزه موثر با ( گروه تکفیری صهیونیستی) داعش هیچ فایده ای نخواهد داشت.

وی گفت: برخی متحدان ما در مبارزه با تروریسم گروه هایی مانند پ ی د و یگان های مدافع خلق ( ی پ گ ) را که ماهیت یکسانی با گروه تروریستی پ ک ک دارند به عنوان شریک برگزیده اند. چنین چیزی ناامید کننده است.

درحالیکه ترکیه از چند ماه گذشته ارتش خود را برای پشتیبانی از برخی گروه های مسلح وارد خاک سوریه کرده، و در حال اجرای عملیاتی تحت عنوان "سپر فرات" است، نخست وزیر ترکیه گفت: به همه متحدانمان به صورت آشکار این موضوع را گوشزد کرده ایم که با استفاده از یک گروه تروریستی نمی توان گروه تروریستی دیگری را از میان برد. تنها نتیجه چنین چیزی بزرگ تر شدن یک گروه تروریستی و تشدید مشکلات خواهد بود.

نخست وزیر ترکیه درباره نشست سه جانبه روسای ستاد ارتش های آمریکا ، ترکیه و روسیه در آنتالیا گفت: برای پاکسازی سوریه از همه گروه های تروریستی نیاز به هماهنگی کامل وجود دارد. پاکسازی منطقه از همه گروه های تروریستی مانند ( گروه تکفیری صهیونیستی) داعش،  پ ی د- ی پ گ، النصره و دیگر گروه ها ضروریست. اگر این هماهنگی صورت نگیرد خطر بروز درگیری های ناخواسته وجود خواهد داشت. این موضوع هدف اصلی نشست امروز روسای ستاد ارتش های سه کشور بود و این نشست فردا نیز ادامه خواهد یافت.

وی افزود: گروه های تروریستی مانع دستیابی به راه حل سیاسی پایدار در سوریه، دشمن مشترک و تهدید مشترک هستند. باید بدون اینکه تفاوتی میان این گروه ها قائل شویم با همه آنها مقابله کنیم.

نخست وزیر ترکیه گفت: ترکیه و اردن در این زمینه دیدگاه مشترکی دارند. نیروهای ائتلاف بین المللی، روسیه، ایران و آمریکا در فعالیت هایی که در این زمینه انجام می دهند باید از نزدیک با یکدیگر همکاری کنند. ترکیه نقش موثری برای فراهم کردن زمینه این همکاری و جلوگیری از وقایع ناخوشایندی که در گذشته روی داد، ایفا می کند.

ییلدیریم با بیان اینکه با نخست وزیر اردن همه ابعاد مسئله سوریه را بررسی کردیم، گفت: جنگ در سوریه موجب قطع ارتباط زمینی میان ترکیه و اردن و کاهش میزان تجارت میان دو کشور شد.

نخست وزیر ترکیه با تاکید بر اینکه منطقه دوران حساسی را سپری می کند، گفت: اردن و ترکیه دو کشوری هستند که بیشترین زیان را از تحولات و بی ثباتی های منطقه دیده اند. با توجه به این موضوع ما و نخست وزیر اردن درباره آخرین تحولات سوریه، مبارزه با گروه (تکفیری صهیونیستی) داعش، بحران انسانی و فشارهای سنگینی که حضور آواره ها به عنوان دو کشور همسایه سوریه ما را با آن مواجه کرده است، گفتگو کردیم.

ییلدیریم گفت: ما بر اهمیت افزایش تلاش ها در روند ژنو برای ادامه آتش بس و دستیابی به راه حل سیاسی پایدار در سوریه تاکید کردیم.

هانی الملقی نخست وزیر اردن نیز در کنفرانس خبری مشترک تاکید کرد ، مایلیم برای مقابله با مشکلات مختلف با ترکیه همکاری کنیم.