۱.۲ میلیون نفر صورتحساب سهام عدالت گرفتند

جعفر سبحانی گفت:دیروز که سامانه ساماندهی سهام عدالت رونمایی و کار به صورت رسمی آغاز شد، مشمولان دریافت این سهام که رقم یکان کد ملی آنها هفت بود، اقدام به مراجعه به سامانه کرده و صورتحساب خود را دریافت نمودند، بر این اساس دیروز، یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از مشمولان، صورتحساب خود را دریافت کردند.

مشاور سازمان خصوصی سازی تاکید کرد: مشمولان دریافت سهام عدالت که تمایل به افزایش سرمایه خود از ۵۳۰ هزار تومان تا سقف یک میلیون تومان هستند، شش ماه فرصت دارند تا این واریزی را انجام دهند، اما این موضوع کاملا اختیاری است و هیچ اجباری در کار نیست و دولت کسی را مجبور نمی کند تا واریز وجه داشته باشد.

وی تصریح کرد: امروز افرادی که رقم سمت راست کد ملی آنها هشت است می توانند به سامانه مراجعه کرده و صورتحساب خود را دریافت نمایند. این درحالی است که این کار به تدریج صورت گرفته و تا ۲۶ اسفندماه، همه مشمولان می توانند صورتحساب خود را دریافت نمایند، بعد از این تاریخ هم، مراجعه به سامانه آزاد است و نوبت بندی در کار نیست.

سبحانی گفت: دو دهک پایین جامعه اکنون تا سقف یک میلیون تومان سهام دریافت کرده اند و هیچ نیازی به واریز وجه نیست؛ یعنی واریز وجه برای این دو دهک کاملا منتفی است و مردم باید مراقب باشند. این در حالی است که آنها، تا سقف یک میلیون تومان، سهام خود را اکنون دریافت کرده اند و هیچ واریز وجهی نباید صورت دهند.

مشاور سازمان خصوصی سازی خاطرنشان کرد: در مورد چهار دهک دیگر، قانونگذار اجازه داده است که این یک میلیون تومان سهم از محل دریافت سود شرکتهای سرمایه پذیر و یا آورده نقدی باشد که میزان سود شرکتهای سرمایه پذیر بر اساس محاسبات برای هر دارنده سهام عدالت(به جز مشمولان دو دهک پایین جامعه) ۵۳۰ هزار تومان بوده است که مردم می توانند کاملا با اختیار خود، مبلغ مابه التفاوت ۵۳۰ تومانی تا سقف یک میلیون تومان را پرداخت کنند و اگر هم نخواستند این وجه را بپردازند، در همان رقم ۵۳۰ هزار تومانی، سهام خود را دریافت خواهند کرد و سال آینده از سود آن بهره مند خواهند شد.

وی اظهار داشت: اکنون ارزش اسمی سهام عدالت، ۵۳۰ هزار تومان است و اگر افزایش سرمایه دهند به یک میلیون تومان می رسد، اما ارزش واقعی آن بیش از این رقم است؛ ولی علیرغم این موضوع، واریز وجه ۴۷۰ هزار تومانی از سوی مردم برای رسیدن به سقف یک میلیون تومان، کاملا اختیاری است.

سبحانی از مردم خواست تا مراقب سودجویان باشند تا مورد سوءاستفاده قرار نگیرند و گفت: بخش زیادی از افرادی که دیروز صورتحساب سهام عدالت خود را دریافت کردند، با ثبت گزینه مربوطه، علاوه بر دریافت صورتحساب، قبض مورد نظر خود را هم دریافت کردند تا سرمایه خود را تا سقف یک میلیون تومان افزایش دهند، اما باید توجه داشت که شش ماه به افراد برای پرداخت وجه، مهلت داده شده است و بنابراین اینکه مطرح می شود دولت می خواهد تا قبل از سال، پول زیادی را از دست مردم جمع کند، به هیچ وجه صحت ندارد.

مشاور سازمان خصوصی سازی خاطرنشان کرد: زمانی که افراد صورتحساب خود را دریافت می کنند، از آنها سوال می شود که آیا تمایل دارید که مبلغ را در سقف یک میلیون تومان تکمیل کنید، اگر پاسخ مثبت باشد، در صفحه بعد، قبض صادر می شود که فرد می تواند پرینت بگیرد. این پرینت هم کد امنیتی و هم شناسه پرداخت و قبض داشته که افراد می توانند در شعب بانک ملی یا از طریق دستگاههای خودپرداز، آن را پرداخت نمایند. اما دوباره تاکید می کنم، هیچ اجباری در کار نیست و این یک کار کاملا اختیاری است.