واکنش روحانی به انتقاد آیت الله جنتی درباره اقتصاد مقاومتی در جلسه خبرگان

حجت‌الاسلام حسن روحانی در کنگره بین‌المللی شهدا در مشهد مقدس اظهار داشت: پاسداشت شهیدان بزرگوار در سراسر دنیای اسلام و به ویژه شهدایی که در دهه‌های اخیر ما شاهد ایثار و فداکاری آنها بودیم به عنوان یک وظیفه بزرگ و به عنوان یک افتخار بزرگ برای همه ما است؛ واژه شهید از ماده شهادت است؛ ما از این واژه و کلمه در مواقع مختلف استفاده می‌کنیم، خود اسلام و اسلام آوردن فرد از چه کلمه‌ای آغاز می‌شود؟ "اشهدوا" از همان ماده شهادت است.

وی افزود: یعنی شهادت می‌دهم که اسلام از اینجا آغاز می‌شود و شهادت می‌دهم معبودی جز خدا و الله وجود ندارد، شهادت علم و آگاهی است. "اشهدوا" یعنی اعلم؛ هر کجا که آگاهی وجود دارد و آن آگاهی در منصه ظهور قرار می‌گیرد و در برابر چشم جهانیان قرار می‌گیرد و به بیان مناسب اعلان می‌شود و آن پرچم آگاهی به اهتزار درمی‌آید آنجا شهادت است و شهید از همین ریشه و از همین ماده است.

روحانی گفت: شهدا راهی را آگاهانه و با علم به دستیابی به هدف انتخاب کرده‌اند و با خون خود آن راه و مسیر را برای تاریخ اعلام می‌کنند بنابراین شهید نمرده است و نمی‌میرد.

وی با اشاره به اینکه صدای رسای شهید همواره زیر گنبد تاریخ به خوبی شنیده می‌شود ادامه داد: امروز جنگ و مبارزه و برخورد و رویارویی با سلاح نیست؛ جنگ به معنای جنگ هواپیماها، موشک‌ها، تانک‌ها، ناوچه‌ها، هلیکوپترها یا لشگرهای پیاده و زرهی نیست؛ واقعیت جنگ، جنگ اراده‌هاست؛ دو اراده مقابل هم قرار می‌گیرد، این دو اراده در تاریخ بوده و هست و خواهد بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه خداوند جاودانه است و راه خدا همیشگی است بیان کرد: متاسفانه راه طاغوت و ظلم هم در تاریخ بوده و هست، این برخوردها دائمی است اما گاهی در میدان کارزار نظامی است و گاهی در میدان کارزار اقتصادی و گاهی مهمتر در میدان کارزار فرهنگی است.

وی گفت: جنگ پایان ندارد، اینکه ما از صلح سخن می‌گوئیم به مفهوم پایان دادن موقت کارزار نظامی است اما کارزارهای دیگر باقی است؛ شما فکر می‌کنید جنگ اقتصادی در دنیا هیچ وقت خاموش می‌شود؟ این آقا که به تازگی در آمریکا قدرت را در دست گرفته نخستین سخنش مبارزه و جنگ جدید در میدان اقتصادی  است؛ جنگ و مبارزه که تمام نمی‌شود؛ جنگ فرهنگی پایان دارد؟

رئیس جمهور افزود: ما فکر می‌کنیم جنگ میان اسلام و فرهنگ کفر است، خیر؛ طاغوت به معنای طغیان است و ممکن است در درون یا بیرون دنیای اسلام با چهره متفاوت باشد، جنگ فرهنگی ادامه دارد و پایانی برایش نیست؛ پس جنگ، جنگ اراده‌هاست.

روحانی عنوان کرد: هرجا ایمان باشد پیروز صحنه هستیم و هر کجا در اراده خلل وارد شود و دشمن را بزرگ دیده و قدرت خود را نبینیم و قدرت خود را به رخ تاریخ نکشیم شکست می‌خوریم؛ راه انبیاء راه ایستادگی است، هر کجا در اراده شکست بخوریم در میدان هم شکست می‌خوریم؛

رئیس جمهور اضافه کرد: اگر میدان جنگ میدان اقتصادی باشد و بگوئیم دیگران بر ما پیروز هستند و بگوئیم نمی‌توانیم نیازمندی‌های غذایی را تامین کنیم و بگوئیم نمی‌توانیم ابزار زندگی مردم را فراهم کنیم و اگر در پیروزی خود در اقتصاد شک کنیم، شکست خورده‌ایم.

وی با انتقاد از این سوال که ما در اقتصاد مقاومتی موفق بوده‌ایم یا نه؟ افزود: این چه سوالی است که پرسیده می‌شود؟ ما پیروز اقتصاد مقاومتی هستیم چون یک ملت بزرگ و یک دولت کارآمد و یک رهبری فرهیخته و آگاه وجود دارد؛ ما در اقتصاد مقاومتی شکست می‌خوریم؟ از این سوال بدتر نمی‌شود.

رئیس جمهور بیان کرد: ملت ما در برابر فشارها چطور ایستادگی کرد؟ مگر فشار و تحریم امروز و دیروز نبوده است؛ در شرایط سخت دنیای امروز همه کشورهای تولیدکننده نفت تقریباً بدون استثنا یا به ذخایر گذشته روی آورده‌اند و یا آنچه را  ذخیره کردند به بازار آوردند و یا تورم آنها افزایش یافته است و حتی سه رقمی شده یا ارزش پول ملی آنها کاهش پیدا کرده است اما در این شرایط  این جمهوری اسلامی ایران است که  رشد اقتصادی را بالا برده و تورم را پائین آورده و ارزش پول ملی را حفظ کرده است؛ سوال می‌کنند آیا همه تحریم‌ها پایان یافته؟ البته که نه.

وی گفت: ما در یک بخش و جاده که همان حوزه هسته‌ای است در صورتی که دشمن بدقولی نکند، موانع و تحریم‌ها را برداشته‌ایم و در جاده‌های دیگر همچنان مشکل وجود دارد و راه طولانی در پیش داریم؛ چرا واقعیات را به خوبی و روشنی برای مردم نمی‌گوئیم؟ در صحنه فرهنگی در مبارزه هستم اما قطعا پیروز صحنه هستیم و البته که دشمنان می‌خواهند جوانان ما را از اخلاص و ایثار و مسجد و عبادت و مسیر شهادت و خانواده شهدا جدا کنند و البته به تلاش خود ادامه می‌دهند، اما موفق بودند؟ هرگز.

رئیس جمهور گفت: اگر امروز خدای ناکرده دشمن با نادانی جنگی را بر ما تحمیل می‌کند، از شهریور 1359 که صدامیان جنگ را بر ما تحمیل کردند هم قدرت ما بیشتر است و هم نیروی ما قوی‌تر و هم جوانان ایستاده‌اند، اگر کسی فکر می‌کند از مسیری که برای نهضت از سال 1342 برگزیدیم و انتخاب کردیم عقب‌نشینی می‌کنیم اشتباه می‌کند، ما این راه را تا پایانش ادامه خواهیم داد.

روحانی افزود: چرا ما در 8 سال دفاع مقدس توانستیم بایستیم؟ سلاح ما بیشتر بود؟ هواپیما و تانک ما بیشتر بود؟ توپخانه و موشک ما بیشتر بود؟ دشمن که همه ابزار نظامی‌اش از نظر عده و عده از ما بیشتر بود و بر مبنای همین محاسبه غلط هم به ما حمله کرد و گفت ایران که قطعات سلاح‌هایش آمریکایی است و ارتباطش با آمریکا قطع شده و مستشاران نظامی هم خارج شده‌اند و بلد نیستند از هواپیما استفاده کنند تا چه برسد به تعمیر اساسی، اینها هواپیمای مدرن را نمی‌توانند از روی زمین بلند کنند و البته قطعه و تعمیرات هم ندارند.

رئیس جمهور بیان کرد: جنگ شروع شد و هیچ کشوری به ما هواپیما و تانک نداد، مظلومیت ایران را بگویم؟ توپ 23 یک توپ برد سطح پائین ضدهوایی و وسیله‌ای دفاعی است که طبق قرارداد می‌بایست شوروی سابق آن را تامین می‌کرد اما با شروع جنگ قرارداد را زیر پا گذاشت. از این بالاتر بگویم؟ سیستم پدافند هواپیمایی‌ای داشتیم که شامل دو سیستم توپ ضدهوایی بود که سوئیس و ایتالیا آن را ساخته بودند و قرارداد تعمیر هم داشتیم و طبق قرارداد توپ‌های تعمیری را فرستادیم اما گفتند شما در حال جنگ هستید؛ آن شرقش و این غربش.

روحانی تصریح کرد: هیچ کشوری به ما قطعه نداد، خودمان ساختیم؛ هیچ‌کس به ما تانک و موشک ضدزره و هوایی نداد، روی پای خودمان ایستادیم.

وی افزود: جنگ، جنگ سلاح نیست و جنگ اراده است، هرچه ما سیستم ضدهوایی داشتیم، چون به عراق موشک ضدتشعشع داده بودند به محض پرواز می‌زدند. به محض شروع به کار رادار موشک ضدتشعشع به میان می‌آمد. باید چه می‌کردیم؟ آیا باید می‌رفتیم دست نیاز به سوی کشوری دراز می‌کردیم که اگر هم دراز می‌کردیم پاسخ منفی بود، بیش از یک ماه هر روز و برخی از روزها تا نیمه شب جلسه داشتیم و همه متخصصان داخلی را دعوت کردیم و گفتیم باید کاری کنیم که این رادارها روشن شود.

روحانی ادامه داد: ما موفق شدیم و در عملیات والفجر 8 همه اینها را در میدان جنگ روشن کردیم و موشک‌ها حریف ما نشد و 73 فروند هواپیمای عراقی را سرنگون کردیم.

رئیس جمهور گفت: چطور اسرائیل تا دندان مسلحی که هر ارتش عربی در برابر وی مواجه می‌شد از لحاظ نظامی شکست می‌خورد، یک گروه مومن و مسلمان و مخلص با سلاح‌های سبک و بدون داشتن یک فروند هواپیما و بدون داشتن یک فروند بالگرد و تانک توانست اسرائیل ظالم غاصب کودک‌کش را در جنگ 33 روزه به زانو درآورد.

وی افرود: چطور حزب‌الله ایستاد و پیروز شد؟ و چگونه بود که ابهت ظاهری اسرائیل که توسط دستگاه‌های تبلیغاتی غرب درست شده بود نابود شد؟ آمریکایی‌ها و اروپایی ها و خیلی‌ها اتکایشان به رژیم صهیونیستی بود و آن را مشت آهنین قدرتمند می‌دانستند و می‌گفتند هر کشوری را بخواهیم اشغال کنیم و رزمنده‌ای را به زانو دربیاوریم اسرائیل را داریم اما در جنگ 33 روزه اراده دشمن دچار اختلال شد.

روحانی افزود: پیروزی حزب‌الله بالاتر از پیروزی نظامی بود و پیروزی فرهنگی بود و در جنگ اراده‌ها حزب‌الله غالب شد و در جنگ اراده‌ها ملت عراق برابر تروریست‌ها پیروز شد.

وی ادامه داد: آن روز که موصل سقوط کرد شما فکر می‌کنید تروریست‌ها تفوقی داشتند؟ هنوز هم داعش از همان انبار استفاده می‌کند. جنگ، جنگ اراده‌ها بود، فکر کرده بود می‌تواند پیروز شود و مردم عراق را ترسانده بودند و مردم می‌گفتند اینها بی رحم هستند اما در جنگ اراده‌ها امروز ملت عراق پیروز شده است و موصل را فتح خواهد کرد زیرا در اراده پیروز شده است.

رئیس جمهور بیان کرد: به این فکر نکنید که فلان کشور در منطقه ما چقدر سلاح و هواپیما می‌خرد، اگر با سلاح کشوری پیروز می‌شود یمن می‌بایست ماه‌ها در تصرف متجاوزین بود. این با وجود این همه ناوچه و کمک خارجی و به اصطلاح خودشان ائتلاف، ملت یمن چگونه پیروز شده است؟ ملت یمن پیروز نهایی است. ملتی که در اراده خود را در برابر دشمن پیروز می‌بیند؛ شما یک قدرت بزرگ دارید و آن قدرت لایتناهی خداوند و نصرت خداوند است پس چرا بترسیم؟

روحانی افزود: البته معنای این سخنان آن نیست که سلاح و موشک نسازیم و تدبیر نظامی نکنیم؛ این همان جنگ اراده‌هاست، باید سلاح بسازیم و تمرین نظامی داشته باشیم و باید آموزش نظامی ببینیم اما انتهایش برای شکست اراده دشمن است، از موشک و سلاح بالاتر آنچه که دشمن را می‌ترساند، اراده، فرهنگ، ایستادگی و ایمان ملت ایران است.

رئیس جمهور عنوان کرد: شهیدان راه حق در تاریخ کنار هم هستند، از شهدای بدر، احد، احزاب،کربلا تا شهدای دفاع 8 ساله‌ و دفاع 33 روزه‌ و تا غزه‌ و موصل و یمن همه آنها را که در برابر ظالمان ایستاده‌اند و مسیر شهادت را انتخاب کرده‌اند کنار هم می‌بینیم، همه اینها گواه پیروزی راه حق است.

روحانی افزود: هیچ سلاحی برتر از ایمان مردم و انگیزه مردم و اتحاد و یکپارچگی مردم نیست، باید موشک و هواپیما بسازیم که می‌سازیم و این دولت در سلاح‌های راهبردی بیش از 10 سال گذشته تجهیزات ساخته و انبار کرده و به آن افتخار می‌کند اما دولت می‌گوید آنچه ما را در برابر آمریکا و اسرائیل پیروز می‌کند، سلاح تنها نیست و بالاتر از سلاح جنگی،  ایمان، اتحاد، صبر و مقاومت مردم است، اگر دشمن در محاسباتش به این نتیجه رسید که مردم ایران نه تنها از شهادت نمی‌ترسند بلکه شهادت را فخر و افتخار می‌دانند هرگز کاری نخواهد کرد.

وی گفت: یا ما 70 سال زندکی‌ می‌کنیم و یا جاودانه می‌شویم، شهادت ما را جاودانه می‌کند، شهیدان جاودانه تاریخند، زندگی ابدی با شهادت تامین می‌شود. یک ملت اگر شهادت را فخر و جاودانگی بداند همواره به شهیدش افتخار می‌کند و شهادت را فخر و افتخار و جاودانگی می‌داند و اگر این مسئله ایمان شد شکست ناپذیر می‌شویم و هیچ سلاحی در برابر توان ایمان و اتحاد مردم ایستادگی نمی‌کند، ایمان مردم است که ما را پیروز می‌کند.

روحانی گفت: هر روز ما روز شهید و تکریم شهید است، این دولت افتخارش آن است که مشکلات ایثارگران را کم کند و تلاش مضاعف کرده و در عین حال اعتراف می‌کند هر کاری کرده ناچیز بوده و در حد توانش اقداماتی کرده است زیرا کار شهیدان قابل جبران نیست، جبرانش با خداوند بزرگ است.

رئیس جمهور تصریح کرد: پاداش شما رحمت و رضوان خداوند است و آنچه ما وظیفه داریم تواضع در برابر کار بزرگ ایثارگران و خدمت به خانواده‌های عزیز و بزرگوار آنها است.