سفر چهارم روحانی به سرزمین اساطیرها

علی اوسط هاشمی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه متاسفانه از بیرون از استان سیستان و بلوچستان نگاه‌هایی نسبت به ناامن بودن این استان شنیده می‌شود، اظهار داشت: در حالی که این استان کاملا امن است ولی تاسف این است که مردم برای گردشگری به مقاصدی می‌روند که آن مکان‌ها دیگر عادت شده است. در حالی که خروج از عادت نوعی نوآوری خواهد بود. 

وی ادامه داد: ما به دنبال ارتباط مردم کشورمان با سیستان و بلوچستان هستیم و می‌خواهیم این تفاوت‌ها را نشان دهیم ولی برخی‌ها سوال می‌کنند آیا در این استان امنیت وجود دارد؟ آیا برویم برمی‌گردیم؟ و این باورها و سوال‌ها حاصل گذشته‌ است ولی نمی‌توان در گذشته ماند زیرا ماندن و رکود در گذشته محرومیت از گسترش ارتباطات است. 

هاشمی تصریح کرد: خیلی‌ها از سفر به کشورهای همسایه و دیگر کشورهای دنیا صحبت می‌کنند ولی اطلاعاتی از استان‌هایی چون سیستان و بلوچستان ندارند بنابراین نگذاریم غبار غربت بر کهن‌دیاری بنشیند که فقط شهری مانند شهر سوخته آن بهشت باستان‌شناسان است. 

 

استاندار سیستان و بلوچستان در ادامه با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور برای سومین بار اسفند امسال در این استان حضور یافت از حضور چهارم روحانی در این استان در فروردین‌ماه خبر داد و گفت: این حضور رئیس‌جمهور برای افتتاح بخش‌های جدید بندر شهید بهشتی است که تجهیزات آن از اروپا آمده است و این مقوله از دستاوردهای برجام است زیرا توانستیم در اردیبهشت‌‌ماه ال‌سی‌ باز کنیم و بهمن‌ماه کشتی‌ها تجهیزات را آوردند. 

وی با تشریح اهمیت دستیابی به آب‌های آزاد از نظر ارزش اقتصادی گفت: دریا که فقط خلیج فارس و خزر نیست بلکه ما باید تا عمق آفریقا و جنوب شرق آسیا که جمعیتی بالغ بر 2 میلیارد و 200 میلیون نفر را دارد از طریق بندر چابهار ورود کنیم. 

* یک سینما نیز نداشتیم

هاشمی با اشاره به نامگذاری‌های هر ساله در این استان گفت: مثلا سال 93 سال فرهنگی نامیدیم زیرا حتی یک سینما نیز در این استان نداشتیم و تاکنون نیز 4 سال است که نگذاشتیم نمایشگاه کتاب تعطیل شود. امسال نیز توجه‌مان به حاشیه‌نشینی بود. به طوری که برپایه سیاست‌هایی که گذاشته شد نتیجه آن امنیت در استان سیستان و بلوچستان حاصل شد. 

وی به نامگذاری سال 96 در استان سیستان و بلوچستان برای جذب گردشگر اشاره کرد و گفت: ما امروز از نظر سرمایه‌گذاری مشکلی نداریم زیرا پروژه‌های مهم پتروشیمی و راه‌آهن را در پیش داریم و خوشبختانه 300 میلیارد برای توسعه راه‌آهن 270 میلیارد تومان کارسازی شد تا به پیمانکار پروژه بدهیم تا یک جانی به حیات راه‌آهن چابهار بدهد تا این مقصد به شبکه سراسری ریلی وصل شود.

استاندار سیستان و بلوچستان با تشریح اهمیت وصل راه‌آهن چابهار به سرخس و آسیای میانه از رهبر معظم رهبر انقلاب نیز درخواست ملی کرد و گفت: ما در هیئت دولت نیز مطرح کردیم تا رئیس‌جمهور از رهبری اجازه بگیرد از صندوق توسعه ملی برداشت شود تا بتوانیم راه‌آهن چابهار به سرخس را که یک فرصت ملی است بسازیم. 

هاشمی همچنین به توسعه پایانه‌ها در این استان اشاره کرد و گفت: ما بزرگترین پایانه مسافربری را راه‌اندازی کردیم و می‌توانیم این تفاوت را در پایانه‌های مسافربری هرمزگان و یا شهرهای دیگر اشاره کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت شهر سوخته توضیح داد: ما با 5 درصد کاوش در شهر سوخته به یک هویت جهانی رسیدیم البته فراهم کردن زیرساخت‌های آن وظیفه ما است و درصدد هستیم تا آب، جاده و برق آن را تامین کنیم.

* خطر بی‌آبی برطرف شد

هاشمی همچنین با اشاره به بارندگی‌هایی که در استان سیستان و بلوچستان به اندازه یک چهارم ظرفیت آبی کشور در این استان صورت پذیرفت اشاره کرد و افزود:‌ اگر این بارندگی‌ها را نداشتیم به واقع فقط  آب شرب مردم را می‌توانستیم تامین کنیم و از کشاورزی دیگر خبری نبود البته هنوز در شمال این استان مشکل کمبود آب داریم. 

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه مردم وقتی به شهرهای قشم، کیش، انزلی و سایر کشورهای همسایه سفر می‌کنند می‌توانند با خط پروازی مستقل به چابهار و زاهدان سفر کنند، گفت: سیستان و بلوچستان استان بزرگی است بنابراین باید نگاه‌ها به پروژه‌های آن بزرگ باشد کما اینکه مجموعه ورزشگاه‌ها نیز در حوزه فرهنگی و ورزشی در دست ساخت داریم و حتی رئیس‌جمهور نیز آنها را افتتاح خواهد کرد ولی به شرط اینکه همه چیز را در پایتخت متمرکز نکنیم.

* ساحل چابهار در مردادماه بی‌نظیر است 

وی در تشریح پتانسیل‌های این استان به ساحل چابهار در مردادماه اشاره کرد و گفت: ساحل چابهار در وسط تابستان واقعا بی‌نظیر است به طوری که به هیچ عنوان کسی احتیاج به کولر ندارد. 

هاشمی به افزایش تخت‌های گردشگری در استان سیستان و بلوچستان گریزی کرد و گفت: باید ارزان‌سازی سفر در این استان را ارتقا دهیم ولی مردم نیز باید برای سفر به این استان راغب شوند زیرا در سال 4.5 میلیارد دلار پول از طریق سفرهای خارجی از ایران خارج می‌شود در حالی که مردم می‌توانند آن سفرها را به سفر به سیستان و بلوچستان جایگزین کنند. 

* سیستان و بلوچستان مهد انرژی‌های پاک 

وی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان در حوزه انرژی‌های پاک استانی بی‌نظیر است زیرا دارای 150 روز باد است گفت: هم‌اکنون در 2 منطقه برای سرمایه‌گذاری انرژی پاک شرایط فراهم شده است و خبرهای خوشی در راه است زیرا 20 تا 25 شرکت متقاضی تولید انرژی‌های پاک شده‌اند تا بتوانیم حتی با ایجاد چنین نیروگاه‌های انرژی پاک در مقیاس 50 مگابایت بتوانیم به کشورهای افغانستان نیز انرژی صادر کنیم. 

استاندار سیستان و بلوچستان درباره حق آب‌راه از افغانستان برای ایران گفت: این آمادگی وجود دارد در مقابل آب، گاز به افغانستان ارائه شود و حتی بتوانیم برق بخشی از ایالت‌های پاکستان و افغانستان را نیز تامین کنیم.