۱۲ سریال با سازمان اوج می‌سازیم

 مرتضی میرباقری معاون سیمای رسانه ملی شب گذشته در حاشیه نشست مطبوعاتی اعلام ویژه‌ برنامه‌های نوروزی صدا و سیما در جمع خبرنگاران درباره تکلیف مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی رسانه ملی گفت: ایجاد این مرکز از همان ابتدا اشتباه بود و بنا بر این بود که این مرکز روی فیلمنامه کار کند اما اکنون آنها دست به ساخت سریال می‌زنند؛ بنابراین ورود به تولیدات نشان می‌دهد که ساز و کار این مرکز چندان دقیق نیست.

وی ادامه داد: بنابراین در سال ۱۳۹۷ مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی وجود نخواهد داشت و سریال‌های آن، به مرکز امور نمایشی سیما منتقل می‌شود و دیگر به عنوان یک مرکز موجودیت نخواهد داشت.

معاون سیمای رسانه ملی با اشاره به انتخاب مجری‌ مناظره‌های انتخاباتی عنوان کرد: هنوز کسی به عنوان مجری این مناظره‌ها انتخاب نشده است.

میرباقری همچنین در پاسخ به پرسشی درباره سیاستگذاری سیما در سال جدید اظهار کرد: ما در سال جدید سعی داریم تمامی ساختارها، حضور فعال در مناسبت‌ها داشته باشند. به طور مثال سریال‌های نمایشی در مناسبت‌ها حضور فعال‌تری دارند اما در حوزه مستندهای مناسبتی، پویانمایی و استندآپ، این حضور کمرنگ‌تر است. سیاست ما این است که ساختارسازی و برنامه‌ریزی لازم را داشته باشیم و نیروی انسانی خود را تشکیل دهیم تا به سمت کیفی‌سازی حرکت کنیم. راهبرد اساسی ما در سال ۹۶، کیفی‌تر کردن برنامه‌هاست. البته یک عقب‌ماندگی جدی در ساختار پویانمایی و سریال‌ها داشته‌ایم که امسال در حوزه سریال‌ها، این عقب‌ماندگی را جبران کردیم و امیدواریم در سال آینده در حوزه پویانمایی هم این رشد را داشته باشیم.

وی با اشاره به مخاطبان نوجوان صدا و سیما گفت: از نظر مقطع سنی، خردسال، کودک و نوجوان برای ما جزو اولویت‌ها محسوب می‌شوند و با حساسیت بیشتری به ساخت برنامه برای آنها می‌پردازیم. پیش از این در شبکه‌های مختلف به صورت غیرتخصصی به این رده‌های سنی پرداخته می‌شد، ولی شبکه کودک و نوجوان و کانال امید به نسبت مأموریتی که دارند، به صورت تخصصی‌تر به این رده‌های سنی می‌پردازند.

طرح هایی داشتیم که ۷ تا ۱۰ سال بلاتکلیف باقی مانده بودند

معاون سیمای رسانه ملی در پاسخ به پرسش دیگری درباره حاشیه‌های مناظره‌های انتخاباتی عنوان کرد: ما تجربه‌های لازم را به دست آورده‌ایم و خود نامزدها هم از عقلانیت لازم برخوردارند و وارد بازی جریان‌های سیاسی نمی‌شوند. ما نباید مردم را بیخود تحریک کنیم چرا که باید گفت جایی که درست عمل نشد، حوادث سال ۸۸ بود که عواطف مردم مُنقلب شد و تقریباً می‌توان گفت از آنجایی که کسی تاکنون با چنین اتفاقی روبرو نشده بود، آمادگی مواجهه با چنین مسائلی در بَعد از انتخابات وجود نداشت؛ به نوعی همگان رودست خوردند ولی اکنون همه به پختگی رسیده‌اند.

میرباقری در واکنش به اینکه گفته می‌شود صدا و سیما به صورت جناحی عمل می‌کند، بیان کرد: هیچ کسی در مورد خود من به عنوان معاون سیما نمی‌تواند بگوید که جناحی عمل کرده و زیر پرچم یک جناح خاص حرکت کرده است. ما در صدا و سیما هیچ جریانی را آنقدر صالح و بدون اشکال نمی‌دانیم که بخواهیم زیر پرچم آن جریان حرکت کنیم؛ بزرگترین پرچم برای ما، رهبری است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره تعداد بالای سریال‌ها و بسیاری از فیلمنامه‌ها و طرح‌هایی که بلاتکلیف باقی مانده‌اند،  اظهار کرد: بسیاری از سریال‌هایی که اعلام کردیم، همین طرح‌ها و فیلمنامه‌هایی بودند که مدت ها تکلیف آنها مشخص نبود و حتی برخی از آنها ۷ تا ۱۰ سال باقی مانده بودند و توجهی به آنها نشده بود. ما این آثار را فعال کردیم و اعلام می‌کنم اگر کسی متنی یا سریالی دارد، می‌تواند آن را به ما برساند.

معاون سیمای رسانه ملی درباره کاهش هزینه‌های ساخت سریال و در نتیجه پایین آمدن کیفیت آنها اظهار کرد: خیر، کاهش هزینه‌های سریال از کیفیت نمی‌کاهد. ما دوستان را قانع کردیم و آنها این مسأله را پذیرفته‌اند که بهتر است ۱۰ هزار نفر کار کنند و سود کمتری ببرند تا اینکه هزار نفر فعالیت داشته باشند و سود بیشتری ببرند.

میرباقری یادآور شد: کاهش هزینه‌ها باعث کاهش کیفیت نمی‌شود چرا که ما همچنان نظارت خود را در آن حفظ کرده‌ایم، حتی فکر می‌کردم اگر در کشور هم این کار را انجام می‌دادیم و می‌توانستیم مشاغل بیشتری را با درآمدهای کمتر ایجاد کنیم، کارآیی بیشتری ایجاد می‌شد. قطعاً زمانی که وضعیت مالی ما بیشتر شود، سازندگان آثار را تأمین خواهیم کرد.

وی درباره همکاری با سازمان ارکستر گفت: ما همکاری خوب با سازمان‌هایی مثل اوج داریم و هم‌اکنون برای ساخت ۱۰ الی ۱۲ سریال با یکدیگر مذاکره کرده‌ایم که اولین آنها برای ماه رمضان خواهد بود. همچنین تعامل‌هایی برای ساخت سریال‌های الف ویژه داشته‌ایم.

میرباقری در پایان درباره فعالیت مرکز امور نمایش سیما نیز اظهار کرد: اگر ما در حوزه ساخت سریال نیازی داشته باشیم که شبکه‌ها نتوانند آن را به سرانجام برسانند، آن را در این مرکز می‌سازیم.