توصیه هایی برای امنیت بیشتر دانش آموزان در چهارشنبه آخرسال

آموزش‌وپرورش با توجه به رسالت فرهنگ سازی در بحث مسائل ایمنی، هر سال بخشنامه‌ای را به منظور ترویج فرهنگ ایمنی و کاهش حوادث چهارشنبه آخر سال به مدارس ارسال می‌کند، با توجه به اینکه در سال‌های گذشته آسیب‌های متعددی را در چهارشنبه آخر سال شاهد بودیم بنابراین تأکید عمده آموزش‌ها بر بحث پیشگیری از حوادث و افزایش ایمنی است.

الهه حسن پور رئیس گروه سلامت اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران اظهار کرد: هر سال بخشنامه مربوط به چهارشنبه آخر سال را به مناطق آموزش‌ و پرورش  ارسال می‌کنیم و در این بخشنامه توصیه‌هایی برای کاهش آسیب‌ها و خطرات چهارشنبه آخر سال و رعایت نکات ایمنی را داریم.

وی افزود: آموزش و پرورش با توجه به رسالت فرهنگ‌سازی و آموزشی باید تلاش کند تا آسیب‌های چهارشنبه سوری را در میان قشر کودک و نوجوان کاهش دهد و به همین منظور توصیه‌هایی را برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها داریم.

رئیس گروه سلامت اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران با توصیه‌هایی به خانواده‌ها در رابطه با چهارشنبه آخر سال گفت:‌ خانواده‌ها در این روز کنار فرزندان خود باشند و آنها را تنها نگذارند و اگر قرار است شادی و برنامه‌ای اجرا شود باید بدون خطر و با توجه به سنت‌های کهن باشد.

حسن‌پور ادامه داد: در رابطه با خطرات مواد محترقه توصیه‌هایی را به دانش‌آموزان ارائه می‌کنیم مبنی بر اینکه این مواد می‌تواند به بینایی و شنوایی آنها آسیب بزند بر همین اساس در تعامل میان آموزش وپرورش و سازمان‌هایی همچون هلال احمر و آتش‌نشانی، آموزش‌هایی را در مدارس داریم و خطرات چهارشنبه آخر سال را برای دانش‌آموزان بازگو می‌کنیم.

رئیس گروه سلامت اداره کل آموزش‌وپرورش شهرستان‌های استان تهران در رابطه با توصیه‌های ایمنی به دانش‌آموزان بیان کرد: تمام موادی که در نارنجک، ترقه، منور و سایر مواد آتش‌زا و محترقه استفاده می‌شوند، از مواد منفجره و آتش‌گیر هستند که ماده ای خطرناک است و صدمات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. این مواد خاصیت خود به خودی آتش‌گیری و انفجاری دارند بنابراین از نگهداری آنها حتی به مقادیر بسیار کم در منازل و زیرزمین باید خودداری کرد همچنین دانش‌آموزان باید توجه داشته باشند از حمل مواد محترقه و انفجاری حتی به مقادیر بسیار کم، در جیب، لباس و کیف خودداری کنند.

وی با تأکید بر اینکه انرژی کودکان و نوجوانان باید تخلیه شود، گفت:‌ شاد بودن و تخلیه انرژی باید براساس روش‌های ایمن و سالم باشد بر همین اساس در چهارشنبه سوری نیز می‌توان با حذف مواد محترقه و در کنار هم بودن این سنت کهن را پاس داشت.