یک دهه افتخار برای مدیریت شهری تهران/ احداث 100 کیلومتر مترو در سال

 وزیر راه روز گذشته در سخنانی انتقادی در جهت سیاه نشان دادن کارنامه شهرداری تمام عزم خود را جزم کرده بود. وی با طرح برخی ادعاهای تکراری بار دیگر مستنداتی برای سخنان خود ارائه نکرد و از سوی دیگر از مشکلاتی سخن گفت که زائیده سیاست ها و راهبردهای غلط دولت ها به حساب می آیند، اما آخوندی تلاش کرد تا آن را به هر کشلی به شهرداری تهران گره بزند. اما به راستی کارنامه شهرداری آن طور که وزیر راه عنوان کرده خالی از نکته مثبت است! دوست و دحتی دشمن مغرض نیز اگر تهران 84 تا 95 را با تهران پیش از 84 در مقام قیاس قرار دهد به این نتیجه خواهد رسید که شرایط از هر جهت برای شهروندان سمت و سوی امیدوار کننده ای یافته است. یکی از آن بخش هایی که می توان تمام قد از شهرداری دفاع کرد، بخش عمرانی است.

بررسی وضعیت عمرانی تهران در دهه اخیر نشان می دهد که کارهای عمرانی بزرگی از ساخت سطح قابل توجهی از رینگ بزرگراهی تا احداث تونل ها، پل ها و فضای سبز به همت مدیریت شهری این کلانشهر ایجاد شده است. چنانچه مطابق آمار ها  43 درصد از بزرگراه‌های شهر تهران معادل 231 کیلومتر در یک دهه اخیر ساخته شده است.بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد سرعت در ساخت بزرگراه‌ها و استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های عمرانی در تمامی مراحل ساخت، آسفالت و تجهیز بزرگراه‌ها از مهمترین دستاوردهای شهرداری تهران در بخش عمرانی در یک دهه اخیر بوده است.اوج نهضت بزرگراه‌سازی تهران از سال 89 آغاز شد و تا سال 92 بخش زیادی از رینگ بزرگراهیاین کلانشهر ساخته و بسیاری از طرح‌های نیمه‌کاره عمرانیدر دوره های قبلی مدیریت شهری در پایتخت به پایان رسید.

اکنون شهر تهران 535 کیلومتر شبکه بزرگراهی دارد که طبق آنچه گفته شد نزدیک به 50 درصد از این میزان در 10 سال اخیر ساخته و به بهره‌برداری رسیده است.همچنین سالیانهدو کیلومتر تونل شهری به همراه حدود 18پل یا تقاطع غیرهمسطح در پایتخت احداث شده است. این اعداد و ارقام خود زبان گویای تمامی تلاش‌های مدیریت شهری تهران در یک دهه اخیر در این حوزه است.

پرویز سروری عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری و رفاهی خبرگزاری فارس با اشاره به خدمات مطلوب و انفجار خدمات در عرصه مدیریت شهری تهران و کارهای عمرانی صورت گرفته در یک دهه اخیر، اظهار داشت: کارهای عمرانی بسیاری در این دوره انجام شده است، چنانچه در عرصه‌های حمل و نقل امسال حدود 100 کیلومتر مترو تحویل می‌دهیم و این تقریبا در دنیا یک رکورد است.

وی افزود: روزی که این کار شروع شد ما در سال 82 ، 2.5 کیلومتر در سال مترو تحویل می‌دادیم که در عرض این چند سال قدرت مهندسی مدیریت شهری به جایی رسیده که می‌تواند در یک سال 100 کیلومتر را تحویل دهد و این می‌تواند در کاهش آلودگی هوا، در افزایش جابه جایی مسافرین و افزایش تمایل مردم به بردن خودروهای شخصی برای حمل و نقل عمومی بسیار مؤثر و مفید باشد.

سروری به بوستان‌ها و پارک‌های ساخته شده در این 10 سال در تهران اشاره خاطرنشان کرد: در بحث بوستان‌ها شاهد هستید که تقریبا به فاصله جنوب و شمال به شکلی ترمیم شد و ما شاهد شکل گیری بوستان های متعددی در جنوب شهر تهران هستیم، اما هنوز هم در بعضی از مناطق به علت فشردگی بافت و عدم وجود زمین، بوستان‌ها هنوز به آن سرانه  دلخواه نرسیده چون هزینه‌های بسیار بالا، تملک و ایجاد زمین‌ها و بسترهای مناسب برای این کار می‌طلبد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران بیمارستان بزرگ مغز خاورمیانه را یکی دیگر از افتخارات شهرداری در این دهه اخیر دانست و گفت: این بیمارستان توسط  پرفسور سمیعی و  با همکاری شهرداری در حال احداث است و توانسته تاکنون به یک وضعیت روشنی برسد که یکی از افتخارات ماندگار جمهوری اسلامی خواهد بود.

وی یکی دیگر از کارهای عمرانی صورت گرفته در این دهه را افزایش ساخت تونل‌ها، پل‌ها و بزرگراه‌ها همچنین پارک و بوستان عنوان و تصریح کرد: در این زمینه هم به نظر من اقدامات بسیار مفید و مؤثری صورت گرفته است. همین بوستان‌های وسیعی که ایجاد شده، فضاهای سبزی که به وجود آمده؛ جلوگیری از تخریب باغات و حتی تملک باغات و در فضای سبز هم خود سرانه‌های توسعه سرانه سبز تهران نمایانگر اقدامات بسیار مفیدی است که در این زمینه صورت گرفته است.

سروری با اشاره به طرح جامع تهران در سال 48 گفت: مطابق این طرح و گسترش روز افزون  تهران، این شهر نیازمند 555 کیلومتر رینگ بزرگراهی بوده است که این مسئله متناسب با توسعه زیاد و جمعیت بالایی که هر سال به جمعیت آن افزوده می‌شود برای تهران بسیار حیاتی است.

وی افزود: مطابق آمارها تا شهریورماه سال 84 ، چیزی در حدود 303 کیلومتر بزرگراه ساخته شد که معادل 57 درصد از کل طول بزرگراه‌هایی می‌شود که باید مطابق اسناد بالادستی در تهران ساخته می‌شد. وقتی قالیباف سکاندار مدیریت شهری تهران شد با بررسی وضعیت شبکه راه‌ها و معابر پایتخت تصمیم گرفت تا با هدف اجرای طرح جامع شهر تهران و تکمیل 556 کیلومتر رینگ بزرگراهی پایتخت، برای گام اول پروژه‌های نیمه کاره بزرگراهی که قدمت برخی از این طرح ها به دو تا سه دهه می‌رسید را تکمیل کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اکنون پایتخت 535 کیلومتر شبکه بزرگراهی دارد که نزدیک به 50 درصد از این میزان جزو فعالیت‌های عمانی دهه اخیر بوده است، عنوان کرد: پایتخت در 10سال گذشته شاهد تحولات عمرانی چشمگیری در زمینه توسعه زیرساخت‌های شهری از جمله پل و تونل بوده است، چنانچه احداث 178 دستگاه پل و تقاطع غیرهمسطح در یک دهه گذشته جزو همین افتخارات است، لذا اکنون آمار پل‌ها و تقاطعات غیر هم سطح به 335 عدد رسیده است.

وی احداث 20 کیلومتر تونل شهری را در یک دهه گذشته ثمره تلاش متخصصان صنعت تونل سازی کشور و همت شهرداری تهران دانست و اظهار کرد: تهران به لحاظ ساخت و سازهای عمرانی سال‌های پر باری را پشت سر گذاشته است.

سروری همچنین به مسئله بافت فرسوده با توجه به عدم همکاری دولت و تنها گذاشتن مدیریت شهری در این موضوع اشاره و گفت: می‌شود گفت تهران در این عرصه در کل کشور سرآمد است و هنوز نسبت به فضای مطلوب فاصله بسیار زیادی داریم و علتش هم این است که متأسفانه دولت سهم خود را در این موضوع انجام نمی‌دهد، اما با این حال می‌شود با همه این ناهماهنگی ها و ناهمراهی ها ما در بحث بافت فرسوده هم نسبت به نقاط دیگر کشور گام های مؤثرتری را برداشتیم.

وی افزود: پروژه‌هایی مانند دریاچه چیتگر، بزرگراه صدر، احداث تونل نیایش و بزرگراه امام علی (ع) در کنار دیگر کارهای عمرانی از جمله افتخارات شهرداری تهران در دوره مدیریت محمد باقر قالیباف است. دریاچه مصنوعی123 هکتاری چیتگر در مرکز منطقه 22 واقع‌ شده و از جنوب به پارک جنگلی800 هکتاری چیتگر محدود می‌شود. با این حال این پروژه‌ها جزو بزرگترین و حساس ترین پروژه‌ها طی این سال‌ها به شمار می‌رود که با موفقیت به سرانجام رسیده است.