هشدار سازمان ملل درباره سیاست‌های ضدمهاجرتی دولت آمریکا

زید رعد الحسین ، کمیسر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر، روز چهارشنبه در سخنرانی سالیانه خود در شورای حقوق بشر سازمان ملل ، سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، را به مثابه «نقض قوانین بین‌المللی» خواند.

کمیسر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر اعلام کرد سیاست‌های ضدمهاجرتی دولت آمریکا ممکن است به بازداشت‌های گسترده و اخراج گروهی مهاجران منجر شود.

الحسین در انتقاد از تلاش‌های ترامپ گفت به منظور مقابله با اقدامات تبعیض‌آمیز علیه اقلیت‌های قومی و مذهبی همانند مکزیکی‌ها و مسلمانان در آمریکا، به مدیریت و رهبری بهتری نیاز است.

این مقام سازمان ملل ادامه داد: اخراج‌های تسریع‌شده در صورتی که بدون رعایت اصول مقرر از جمله ارزیابی افراد انجام شود، ممکن است اخراج جمعی و بازگرداندن اجباری (مهاجران) تلقی شود که این مسئله ناقض قوانین بین‌المللی است.

وی افزود: بدگویی از کُل یک گروه از جمله مکزیکی‌ها و مسلمانان و ادعاهای اشتباه دربارۀ اینکه مهاجران جرائم بیشتری نسبت به شهروندان آمریکایی مرتکب شده‌اند، اقداماتی مخرب است و بدرفتاری‌ها را [در قبال اتباع خارجی] تشدید می‌کند.

الحسین درباره فرمان ضدمهاجرتی جدید ترامپ که روز دوشنبه اعلام شد، ابراز نگرانی کرد. به موجب این فرمان جدید اتباع کشورهای ایران، سوریه، یمن، سومالی، سودان و لیبی به مدت 90 روز از ورود به آمریکا منع شده‌اند و پناهجویان نیز نمی‌توانند تا 120 روز وارد آمریکا شوند.

کمیسر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر تصریح کرد اخراج پناهجویان تبعات شدیدتری برای کودکان به همراه دارد و آنها ممکن است با «بازداشت شدن یا فروپاشی خانواده‌هایشان» مواجه شوند.

شعارهای رئیس‌جمهور آمریکا در رقابت‌های انتخاباتی مبنی بر مبارزه با مهاجرت غیرقانونی و جلوگیری از ورود مسلمانان به ایالات متحده، پایه و اساس حمایت از کارزار انتخاباتی را مهیا کرد.

ساخت دیوار در مرز با مکزیک برای متوقف کردن موج پناهجویان غیرقانونی از کشورهای آمریکای مرکزی و لاتین، مشخصه بارز کارزار تبلیغاتی ترامپ بود.

رئیس‌جمهور آمریکا از زمان ورود به کاخ سفید با تظاهرات‌های گسترده‌ای در اعتراض به لفاظی‌ها و سیاست‌های بحث‌برانگیزش، مواجه بوده است.