نقشه جدید غربی-عربی برای دور کردن ایران از سوریه

در پی انتشار شایعات برخی مطبوعات عربی و وبگاه صهیونیستی دبکا در خصوص تلاش ها برای حضور بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در اجلاس پیش روی سران عرب، «نیکی هالی» سفیر آمریکا در سازمان ملل در اظهاراتی خبری بر اهمیت بیرون کردن ایران و گروه های وابسته به آن از سوریه تاکید کرد.

در همین حال مقامات سوری ادعای حضور اسد در اجلاس امان را تنها پروپگاندای سیاسی با هدف فتنه انگیزی بین جبهه مقاومت و شایعه پراکنی در خصوص تصمیم اسد برای بازگشت به آغوش اتحادیه عرب توصیف کردند.

منابع عربی شرط اصلی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، رفع تحریم‌های آن و پایان دادن به بحران سوریه را در فاصله گرفتن دمشق از ایران و حزب الله لبنان خواندند و این چیزی است که هم اینک سفیر آمریکا با ضروری خواندن خروج ایران و گروه های وابسته به آن از سوریه تاکید می‌کند.

اظهارات هالی نشانه تلاش های واقعی کشورهای غربی و منطقه ای برای فریب دادن دمشق در پایان دادن به بحران سوریه و بازگرداندن این کشور به اتحادیه عربی است که تحت سلطه شیخ‌نشین هاست.

در دنیای سیاست چیزی عجیبی نیست که قدرت‌های بزرگ بر کشورهای کوچک تر از خود از طریق مشوق‌ها یا تهدیدهایی اعمال فشار کنند اما سوری ها و متحدانشان در موضعی قوی تر از قبل هستند به گونه ای که فشارها هم تاثیر بسیار کم تر از قبل بر آنها دارد.

چیزی که برای ایران و روسیه مهم است دستیابی سوریه به همه حقوقش است و اینکه فضای آرامی بر منطقه حاکم شود، بنابراین مقامات تهران و مسکو از هر اقدامی در این زمینه استقبال می کنند.

همه ناظران تاکید کردند که هر گونه تلاشی برای دور کردن دمشق از تهران به شکست منجر می شود چرا که سوریه از کسانی که در سختی ها یاریش کردند دست نمی کشد و همان گونه که دمشق انقلاب امام خمینی در دهه هفتاد قرن گذشته را یاری کرد و هم اینک هم ایران را یاری خواهند کرد و ایران هم با حمایت از دمشق جبران می کند.