ترامپ هیچ برنامه‌ای برای مقابله با داعش ندارد

 نیویورک تایمز در مطلبی نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور کنونی آمریکا، هنگامی که برای پیروز شدن در انتخابات تلاش می‌کرد، بیش از هر موضوعی بر مبارزه با داعش تاکید کرد. او وقتی که در انتخابات پیروز شد دستوری امضا کرد که بر مبنای آن از ژنرال‌هایش خواسته بود تا تنها در یک ماه برنامه‌ای قطعی برای مبارزه با داعش ارائه دهند.

 

جیمز متیس، وزیر دفاع ترامپ، گزینه‌های پیشنهادی خود را در تاریخ 27 فوریه به کاخ سفید ارائه داد. اما ترامپ اکنون تصمیم گرفته است از برنامه دیگری برای مبارزه با داعش استفاده کند؛ برنامه‌ای که ماهیت آن برای هیچ‌کس مشخص نیست. در حال حاضر، عملیات‌های ضدداعش ارتش آمریکا در سوریه و عراق همان عملیات‌هایی هستند که از سوی اوباما، رئیس جمهور قبلی آمریکا آغاز شدند و در نهایت باعث افزایش دخالت آمریکا در هر دو کشور خواهند شد. بنابراین، سوالی که اکنون مطرح است این است که آیا ترامپ این عملیات‌ها را با همین روند ادامه می دهد و یا آن‌ها را سرعت می بخشد.

 

مقامات آمریکایی هفته گذشته اعلام کردند در نظر دارند تا تعداد نیروهای خود را در سوریه با اعزام 400 نیروی تازه‌نفس، تقریبا دو برابر کنند و پنتاگون نیز در نظر دارد تا 1000 نیروی نظامی دیگر را به عنوان نیروی پشتیبان به کویت اعزام کند. در همین حال آمریکا در حال بررسی احتمال اعزام نیروهای بیشتر به عراق است؛ جایی که هم اکنون 5 هزار نیروی نظامی این کشور حضور دارند.

 

ترامپ در زمان کاندیداتوری خود سیاست های اوباما در خصوص داعش را فاجعه خواند ولی در مقابل آنها راه حل بهتری ارائه نداد. اکنون او پس از پیروزی در انتخابات نباید پیشروی های صورت گرفته را نادیده بگیرد؛ چراکه داعش روز به روز در حال از دست دادن مناطق بیشتری در عراق و سوریه است و بسیاری از عناصر این گروه تروریستی نیز کشته شده اند و افراد کمتری به آن پیوسته اند. در آمد این گروه تروریستی نیز از 1.9 میلیارد دلار در سال 2014 به 870 میلیون دلار در سال 2016 کاهش یافته است.

 

با این وجود، در حالی که رکس تیلرسون وزیر امور خارجه جدید آمریکا مسئول اصلی مبارزه با داعش در دوره اوباما را در منصب قبلی‌اش حفظ کرده است و در نظر دارد تا با برگزاری جلسه ای به روش های برخورد با حواشی جنگ، همانند مشکلات آوارگان و کنترل مناطق جنگ زده بپردازد، ترامپ نه تنها هیچ برنامه مشخصی برای تحقق وعده انتخاباتی خود درخصوص داعش ندارد، بلکه با امضای فرامینی مانند ممنوعیت ورود شهروندان چندین کشور مسلمان به آمریکا به انتقال پیام ضد غربی داعش در سراسر جهان کمک کرده است.