جباری: شاید استقلال در روز آخر لیگ قهرمان شود

علی جباری به موفقیت این تیم در آسیا امیدوار و خوشبین است و از لیگ برتر هم هنوز کاملا ناامید نشده است. وی تاکید می‌کند اعضای هیات مدیره نباید مصاحبه کنند و اگر هم حرفی هست باید توسط سخنگوی باشگاه اعلام شود.

سلطان به علیرضا منصوریان هم توصیه می‌کند علیه هیات مدیره مصاحبه نکند و وارد حیطه کاری مدیران نشود. خواسته جباری از بازیکنان پایان دادن به بحث اعتصاب است و از آنها می‌خواهد در این روزهای حساس پر قدرت تمرین و بازی کنند تا مزد زحمات‌شان را بگیرند و دل هواداران را شاد کنند.

اظهارات جباری را در ادامه می خوانید:

* استقلال امروز یک بازی حساس مقابل لکوموتیو ازبکستان دارد. پیش‌بینی شما از این مسابقه چیست؟

- استقلال در شرایطی با لکوموتیو روبه‌رو می‌شود که با نتایج خوب‌اش در نیم فصل دوم به خودباوری رسیده است. جوانان استقلال در ترکیب اصلی جا افتاده‌اند و می‌دانند که در چه تیم بزرگی توپ می‌زنند. فشار روحی و حاشیه‌هایی که نتیجه نگرفتن‌های ابتدای فصل روی تیم بود کاملا برطرف شده است و بچه‌ها روزهای ناکامی را فراموش کرده‌اند. به نظرم اگر مشکلات و حاشیه‌های اخیر تمرکز بچه‌ها را به هم نزد و روی کارشان تاثیر منفی نگذارد می‌توانند در تهران لکوموتیو را شکست بدهند و صدرنشین گروه باقی بمانند. بازیکنان به خاطر استقلال و هوادارانش و حتی برای خودشان باید مشکلات مالی و حاشیه‌های پیش آمده را فراموش کنند و باانگیزه و تمرکز بالا به میدان بروند. اگر این‌طور شود پیش‌بینی می‌کنم بتوانیم در یک بازی خوب و با نتیجه‌ای مناسب تیم ازبک را شکست دهیم.

* پس به برد استقلال خوشبین هستید؟

- بله فکر می‌کنم می‌توانیم برنده شویم. البته در فوتبال هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست. توپ گرد است و به هر طرفی ممکن است برود. یک موقع توپی که باید گل شود با بدشانسی به اوت می‌رود و بر عکس یک توپ نه چندان خطرناک و موقعیت نصف و نیمه داخل دروازه می‌رود. اما در مجموع اگر شرایط روحی و بدنی بازیکنان خوب باشد استقلال می‌تواند برنده از میدان خارج شود.

* برخی از استقلالی‌ها امیدوارند با این تیم بتوانند تا قهرمانی آسیا پیش بروند و ستاره سوم را بگیرند. شما هم فکر می‌کنید استقلال می‌تواند برای سومین بار قهرمان آسیا شود؟

- استقلال می‌تواند از گروهش بالا بیاید و این توانایی را دارد. بعد از آن هم باید دید با چه قرعه و حریفی روبه‌رو می‌شود. اگر بچه‌ها باانگیزه و پر قدرت به کارشان در آسیا ادامه دهند و مشکلات حاشیه‌ای و مالی باعث افت تیم نشود فکر می‌کنم راحت از گروه‌شان صعود کنند و در مرحله اول پلی‌آف هم موفق شوند. بقیه‌اش هم به این بر می‌گردد که چه تیمی برای فصل آینده ببندند. در فوتبال کار نشدنی نداریم. اگر واقعا دنبال قهرمانی آسیا هستند باید یک برنامه‌ریزی مناسب و سرمایه‌گذار خوب انجام دهند. می‌شود به قهرمانی تیم در آسیا امیدوار بود به‌خصوص تیم روبه‌رشد است. اما خب همه چیز به عملکرد باشگاه و بازیکنان بستگی دارد.

* عملکرد استقلال در لیگ برتر چطور بود؟

- استقلال با صدر جدول 12 امتیاز فاصله دارد و بازی‌ها هم رو به پایان است. خیلی سخت است در شش هفته 12 امتیاز را جبران کنی. با این حال در فوتبال غیرممکن وجود ندارد. فاصله رئال و بارسلونا هم به 10 امتیاز رسیده بود اما حالا می‌بینید که چیزی نمانده تا بارسلونا به صدر جدول برسد. استقلالی‌ها اگر می‌خواهند هنوز شانس قهرمانی داشته باشند باید بدون توجه به نتایج پرسپولیس و تراکتورسازی تمام بازی‌های خودشان را ببرند و هیچ امتیاز دیگری از دست ندهند. آن‌وقت شاید اتفاقات فوتبالی به شکلی رقم بخورد که استقلال در روز آخر قهرمان شود.

* نظرتان درباره اختلافات اخیر کادر فنی و بازیکنان با حسن زمانی عضو هیات مدیره چیست؟

- معتقدم هیات مدیره نباید به مسایل فنی و اموری که در حیطه کادر فنی و مدیریت باشگاه قرار دارد ورود کند. اگر قرار است هیات مدیره نظرش را در مورد موضوع خاصی اعلام کند این کار باید از طریق سخنگوی هیات مدیره انجام شود و به شکل پخته و صحیح بازگو شود. اعضای هیات مدیره نباید صحبت‌هایی را مطرح کنند که باعث ایجاد حاشیه و مشکل برای تیم شود. اگر هم انتقاد و مخالفتی هست باید در همان جلسه هیات مدیره مطرح شود و همان‌جا هم بماند. کشیده شدن اختلافات خانوادگی به رسانه‌ها در روحیه کادر فنی، بازیکنان و هواداران تاثیر منفی می‌گذارد. مشکلات خانوادگی اگر از خانه خارج نشود قابل حل و فصل شدن است. بهتر است که صحبت‌ها و مواضع هیات مدیره فقط توسط سخنگوی باشگاه مطرح شود تا دیگر این مشکلات پیش نیاید. حالا هم هیات مدیره باید با بزرگی و گذشت این مشکل را حل کند و اجازه ندهد که ماجرا کش پیدا کند چون دود این اختلاف در چشم تمام استقلالی‌ها از مدیران گرفته تا بازیکنان و هوادار می‌رود.

* علیرضا منصوریان هم گفته دیگر زمانی را عضو هیات مدیره استقلال نمی‌داند!

- من خیلی منصوریان را دوست دارم و دوست دارم همیشه موفق باشد و نتیجه بگیرد. هر بار که استقلال می‌برد من هم از این موفقیت به اندازه او خوشحال می‌شوم. سربلندی منصوریان یعنی سربلندی استقلال و استقلالی‌ها. چون منصوریان را دوست دارم به او توصیه می‌کنم. توصیه‌ام این است که تمام تمرکز و حواس‌اش را روی استقلال و بازی‌ها بگذارد. صحبت کردن و تصمیم گرفتن درباره اعضای هیات مدیره در حیطه اختیارات وزارت ورزش است. بهتر است کادر فنی و بازیکنان استقلال در این روزهای حساس فقط روی بازی‌های باقی مانده تمرکز کنند و کاری به مدیران نداشته باشند. اگر هم می‌خواهند جوابی به صحبت‌ها و انتقاد‌ها بدهند هیچ چیز بهتر از گرفتن نتایج خوب و گل زدن نیست. در مجموع نه مدیران باید در حیطه کاری کادر فنی ورود و اظهار نظر کنند و نه کادر فنی علیه مدیران صحبت کنند و به مسایل مدیریتی وارد شوند.

* استقلالی‌ها برای گرفتن حق و حقوق خودشان دست به اعتصاب زدند و اعلام کردند اگر مشکل حل نشود دوباره اعتصاب می‌کنند. شما موافق این کار هستید یا چنین کارهایی را به صلاح نمی‌دانید؟

- من موافق اعتصاب آن‌هم در این روزهای حساس نیستم. درست که بازیکنان از حق و حقوق خودشان دفاع می‌کنند و حرف‌شان حرف حساب است اما یک نکته وجود دارد؛ با اعتصاب و تمرین نکردن و بازی نکردن این وسط فقط استقلال و هواداران ضرر می‌کنند. حتی خود بازیکنان هم ضرر می‌کنند و ممکن است همان دو امتیازی که به خاطر اعتصاب از دست دادند آخر فصل باعث شود قهرمانی را از دست بدهند و زحمات یک فصل‌شان از بین برود. پول بازیکنان چند روز دیرتر و زودتر پرداخت می‌شود اما بازی که برگزار و امتیازی که از دست رفته دیگر بر نمی‌گردد. پول قابل جبران است اما هیچ مسابقه‌ای برای استقلال دوباره تکرار نمی‌شود. بچه‌ها دنبال حق و حقوق‌شان باشند اما گروکشی نکنند. به خاطر استقلال و هواداران و خودشان هم که شده با تمام قوا تمرین و بازی و تلاش کنند تا برنده از میدان خارج شوند. به هر حال امیدوارم لکوموتیو را شکست دهیم و با حل شدن مشکلات دوباره اعتصاب و حاشیه به استقلال برنگردد.

* اگر مرحوم منصور پورحیدری در هیات مدیره بود می‌توانست جلوی این مسایل را بگیرد؟

- اگر منصورخان در هیات مدیره و کنار تیم بود به عنوان یک پیشکسوت و بزرگتر می‌توانست این ماجراها را جمع کند. البته با مسعود معینی هم که صحبت می‌کردم امیدوار بود این مشکلات حل شود و استقلال پرقدرت به کارش در لیگ و آسیا ادامه دهد.