ویرانه هایی که داعش در حلب به جا گذاشت+تصاویر

حلب،دومین شهر بزرگ سوریه و بزرگ‌ترین مرکز تجاری این کشور از سال ۲۰۱۲ جبهه اصلی نبرد با تروریست ها بود و به مناطقی تحت کنترل نیروهای دولتی و تروریست ها تقسیم شده بود تا اینکه یک ماه قبل آزاد شد ، یک عکاس ایرانی با حضور در این شهر عکس هایی از جریان زندگی در این ویرانه ثبت و در اینستاگرامش منتشر کرده است.

 

مهدی مهاجر در اینستاگرام خود این شهر را اینگونه توصیف میکند:

وقتی به دنبال حقیقت گشتم دیگر زمان و مکان بُعد های اصلی خودشان را از دست دادند و حالا من در این ابعاد ناشناخته در حال حرکتم . دیروز کشمکش های عراق و حالا نگاه محدود من به سوریه. شاید مضمون جنگ و اتفاقات هم سو با آن در هر جای دنیا با صفات مشابه همراه باشد ولی طعم و رنگ اتفاقات در هر مکان بسیار متفاوت است.

طی تحولاتی نظامی و سیاسی ، بخش شرقی شهر حلب که در اشغال گروه های تروریستی و مسلحین قرار داشت، در ماه های پایانی سال ٢٠١٦ رفته رفته به دولت سوریه بازگردانده شد.

حجم ویرانی های شهر و مسائل پیشامده روحی و روانی برای شهروندان به قدری گسترده بود که در دقایق حضور من در بخش شرقی شهر حلب امکان پرداختن دقیق به آنها میسر نشد.

علیرغم محدودیت های فراوان، عکس های پیش رو نگاهی ست به بخشی از زندگی روزمره و نماهای پیش چشم مردم در شهر حلب. این تصاویر برشی از حضور کوتاه من در سوریه است:

در شهر حلب خیابان های بین مسلحین ارتش آزاد و مردم حامی دولت بشار اسد توسط خاکریز جدا شده است و در هر دو طرف زندگی جریان دارد | بهمن ٩٤


حومه حلب | بهمن ٩٤


خیابانی در حلب شرقی / سال نو در حلب


محله ای در حلب شرقی / سال نو در حلب


حلب شرقی / سال نو در حلب


خیابانی در حلب شرقی / سال نو در حلب


مسجد اموی حلب (جامع حلب) که قسمت های زیادی از آن در زمان حضور مسلحین تخریب شده است. ساخت این مسجد مربوط به حدود ٧قرن پیش است.


زندگی کودکانه در حلب


همه مساجد مهم و استراتژیک حلب تبدیل به مقرهای نظامی شده اند.


بمب های دست ساز 'جهنمی' در سراسر شهر دیده می شود


نمای عمومی - شرق حلب


قلعه تاریخی حلب با قدمت بیش از ٢٠٠٠ سال


 

خیابانی در حلب شرقی


شرق حلب- اتوبان منتهی به رقة


پس کوچه های حلب شرقی