بهترین لحظه تاریخ فوتبال اسپانیا

تیم‌ ‌ملی فوتبال اسپانیا در یکی از بهترین دوران‌های ورزشی خود در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقا شرکت کرد. نخستین بازی لاروخا برابر سوییس بود و به نظر می‌رسید اسپانیا می‌تواند پیروز شود اما اتفاق دیگری رخ داد.

شاگردان ویسنته دل‌بوسکه خیلی خوب بازی کردند. مالکیت توپ (۷۳ درصد ) در اختیارشان بود و ۲۳ شوت به سمت دروازه‌ زدند (۶ شوت در چارچوب، ۱۶ شوت به بیرون و یک شوت به تیرک دروازه‌) اما هیچ یک از بازیکنان نتوانستند گلزنی کنند. در مقابل اما سوییس با پاس بلند دروازه‌بان خود و یک حرکت خوب، تنها با سه ضربه دروازه اسپانیا را باز کرد تا با یک گل پیروز میدان شود. نخستین شگفتی جام رقم خورد و قهرمان یورو ۲۰۰۸، نخستین بازی‌اش را در جام جهانی با شکست آغاز کرد. لوییس آراگونس که پس از خداحافظی با تیم‌ ‌ملی، دو سال با رسانه ها صحبت نکرده بود، پس از این دیدار گفت‌: «می‌دانستم چنین شکستی فرا می‌رسد.» او سپس به شدت از دل‌بوسکه انتقاد کرد.

همه چیز گیج کننده بود. اسپانیا شایسته پیروزی بود اما مغلوب شد. دل‌بوسکه در این شرایط، برخی تغییرات را به وجود آورد. ژاوی هرناندس را کنار گذاشت و برابر هندوراس قرار گرفت. لاروخا با دو گل داوید ویا، دو بر صفر حریفش را شکست داد. این بار شرایط برعکس بود. از نحوه بازی این تیم انتقاد شد اما نتیجه‌، منتقدان را به سکوت وادار کرد. اسپانیا در حالی در سومین بازی برابر شیلی قرار گرفت که آندرس اینیستا به ترکیب بازگشته بود. این هافبک اسپانیایی به همراه داوید ویا گلزنی کردند تا تیمشان دو بر یک پیروز شود. اسپانیا به مرحله حذفی صعود کرد اما هنوز با دوران اوج فاصله داشت.

لاروخا در یک هشتم نهایی برابر پرتغال قرار گرفت. این تیم، کریستیانو رونالدو را به عنوان یک بازیکن فرصت طلب، برابر خود می‌دید اما  آن‌ها توانستند به خوبی مهاجم پرتغالی را کنترل کنند. پرتغال نیز نتوانست نمایش قابل توجهی داشته باشد. این بازی نیز با تک گل ویا با پیروزی لاروخا به پایان رسید. اسپانیا نمایش خوبی بر جای نگذاشت اما حضور فرناندو یورنته به جای فرناندو تورس در زمین، باعث شد شرایط بهتر شود و این تیم به یک چهارم نهایی برسد. اسپانیایی‌ها پس از این برد نفس راحتی کشیدند.

در یک چهارم نهایی، پاراگوئه حریف اسپانیا بود. تیمی قدرتمند که منظم بود و از تاکتیک تیم‌های آمریکای جنوبی بهره می‌برد. بازی آسانی برای لاروخا نبود و اسپانیا به زحمت افتاد. پاراگوئه همچون یک صخره بود. این تیم یک گل به ثمر رساند اما داور، گل صحیح آن‌ها را آفساید اعلام کرد. سپس برای پاراگوئه یک پنالتی اعلام شد که ایکر کاسیاس مانع از عبور توپ از خط دروازه‌ شد. در نهایت اسپانیا با تک گل سسک فابرگاس پیروز شد. پدرو رودریگس، اینیستا و ژاوی در این گل تاثیرگذار بودند.

آلمان در نیمه نهایی در انتظار اسپانیا بود. لاروخا بدون تورس برابر این تیم قرار گرفت و در ترکیب خود از پدرو بهره برد. هافبک‌های اسپانیایی بهتر از آلمان‌ها بودند و به همین خاطر ژرمن‌ها نتواستند کاری انجام بدهند. لاروخا با تک گل کارلس پویول با ضربه سر، به فینال رسید. در دیدار نهایی باید برابر هلند قرار می‌گرفت و از شانس بیشتری برای قهرمانی برخوردار بود.

ترکیب اسپانیا در این دیدار کاسیاس، سرخیو راموس، پویول، جرارد پیکه، کاپدویلا، ژاوی آلونسو، سرخیو بوسکتس، پدرو، ژاوی، اینیستا و ویا بود و تورس و داوید سیلوا در دقایق پایانی جایگزین ویا و پدور شدند و به عنوان بازیکن تازه نفس به میدان رفتند  تا در وقت های ‌اضافه  به تیم کمک کنند. مارچنا در لحظات پایانی به جای آلونسو به زمین رفت. بازی سختی بود. بازیکنان هلند خطاهای زیادی انجام می دادند و هاوارد وب (داور انگلیسی بازی) آن‌ها را نادیده می‌گرفت. اسپانیا بازی خود را به نمایش گذاشت و توانست آن را به کنترل خود درآورد. دو فرار آرین روبن ممکن بود باعث باز شدن دروازه این تیم شود اما عملکرد درخشان کاسیاس مانع از آن شد. دو تیم در ۹۰ دقیقه نتوانستند گلی به ثمر برسانند و بازی در وقت اضافه دنبال شد.

دقایق در حال سپری شدن بود که بالاخره قفل دروازه‌ شکست. اینیستا در دقیقه ۱۱۶ گل قهرمانی را به ثمر رساند تا بهترین لحظه تاریخ فوتبال اسپانیا را رقم بزند. این هافبک اسپانیایی مهمترین گل دوران ورزشی‌اش را به ثمر رساند. سپ بلاتر جام قهرمانی را در دستان کاسیاس داد در حالی که مردم اسپانیا در خیابان‌های کشورشان جشن قهرمانی گرفته بودند. یک روز بعد میلیون‌ها اسپانیایی به استقبال تیم‌ ‌ملی رفتند. خوشحالی اسپانیایی‌ها با هیچ چیز قابل مقایسه نبود. اسپانیا با این قهرمانی در میان بزرگان جهان قرار گرفت.