جنگنده‌های نسل پنجم،در تیررس موشک‌های ایران

 «اندیشکده واشنگتن» اخیرا در مطلبی با اشاره به نمایش تصاویری از شلیک موفقیت آمیز سامانه دفاع موشکی «اس-300 » نوشت: تلویزیون ایران در چهارم مارس سال جاری (شنبه 14 اسفند 95) فیلمی از نخستین شلیک واقعی سامانه برد بلند دفاع  موشکی اس-300 را در سمنان، استان مرکزی ایران نمایش داد. در این تصاویر دو موشک « Fakel 48N6E/E2»  پهپادهایی را نشانه گرفتند.این موشک‌ها بردی برابر با 150 کیلومتر دارند.

بر اساس این گزارش، رادار کنترل آتش «30N6E1» می‌تواند 6 هدف در مسافت 200 کیلومتری رصد کرده  و موشک‌های «48N6E» را برای رسیدن به اهداف هدایت نماید. از سویی دیگر رادار برد بلند «64N6E/E2 Big Bird» و رادار آرایه‌ای سه بعدی «96L6E»  که متحرک می‌باشد نیز مشاهده شد. رادار «بیگ برد» می‌تواند تا 20 هدف را در برد 300 کیلومتری رصد کرده و با 12 مورد  به طور همزمان درگیر شود.

این اندیشکده با اشاره به جزییات فنی این سامانه  دفاع موشکی نوشت: سامانه اس-300 صادر شده به ایران نوع دیگری از نسل سامانه‌های دفاع هوایی روسیه و نشانگر کار منحصر به فرد ایران در بدست آوردن آن است. ایران اینک به سامانه‌ بالقوه توانمندی مجهز شده که می‌تواند در صورت استفاده صحیح از آن حتی جنگنده‌های نسل پنجم با قابلیت پرواز در ارتفاع پایین را تهدید نماید.

ترکیب رادار «64N6E» اس-300 با رادارهای « 1L119 Nebo» که پیشتر روسیه به ایران ارسال کرد، به اپراتورهای ایران در تشخیص اهداف سطح پایین با اهداف متعارف راداری و ارائه واکنش مناسب به آن‌ها کمک می‌کند. ایران در سال 2011 سامانه تجسسی پیشرفته «آوتوبازا-ام » (Avtobaza-M) را از روسیه خرید.

این سامانه می‌تواند جنگنده‌های رادار گریز قابل پرواز در ارتفاع پایین در مسافت 150 کیلومتری را شناسایی کند. این در حالی است که سامانه اس-300  نیز می‌تواند در حالت «بی صدا» فعالیت نماید و تا خاتمه عملیات با کمک رادارهای امواج غیر عامل آوتوبازا  و کولچگا رادارهای خو را خاموش نگه دارد.

این اندیشکده با اشاره به استقرار سامانه اس-300 در پایتخت، مراکز حساس اتمی، پالایشگاه‌ها و تنگه هرمز نوشت: بین 4 تا 5 گردان از اس-300 به ایران ارسال شده و هر گردان به 4 آتشبار که هرکدام 6 تا 12 پرتابگر دارند، مجهز است. این در حالی است که ایران مدعی شده سامانه بومی دفاع موشکی «باور -373» در حال توسعه قرار دارد و از اس-300 نیز توانمندتر است.

آیت الله خامنه‌ای، فرمانده کل قوای ایران نیز بارها بر اهمیت توسعه برنامه‌های دفاع موشکی تاکید نموده است.

به نوشته این اندیشکده، هرچندکه جزییات کمی از مشخصات سامانه باور-373 در دست است اما بنا به گفته مقام‌های ایرانی این سامانه می‌تواند با اهدافی در فاصله 27 کیلومتری درگیر شود که از این حیث بسیار شبیه اس-300 است.

بر اساس این گزارش، نیروهای سپاه پاسداران ایران رزمایش جداگانه‌ای را در فوریه گذشته برای سنجش بخش اعظم سامانه‌های موشکی و راداری بومی خود اجرا کردند.

در انتهای این گزارش آمده است: مطمئنا تنها معدود کشورهای وجود دارند که قادر به توسعه مجموعه رادارها و موشک‌های هدایت شونده برد متوسط و برد بلند دفاع هوایی خود هستند و اگر ایرانی‌ها همانطور که وعده داده‌اند بتوانند بر موانع موجود در این راه غلبه کنند، نه تنها در آینده قابل پیش بینی در دفاع هوایی خودکفا می‌شوند بلکه می‌توانند سامانه‌های تلاش و باور خود را حتی صادر کنند.