بیانیه ایران در سازمان ملل درباره پیوستن رسمی تهران به ضامنان آتش بس سوریه

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در بیانیه و نامه‌ای با اشاره به پیوستن رسمی ایران به کشورهای ضامن آتش بس در سوریه، خواستار ثبت آن در شورای امنیت سازمان ملل شد.

در این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران با هدف پایان دادن به بحران جاری در سوریه و در چارچوب سیاست اصولی خویش مبنی بر احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی این کشور، حل سیاسی بحران از طریق گفت‌وگوهای سوری- سوری و مخالفت با استفاده ابزاری از تروریسم جهت تحقق اهداف سیاسی، اقدامات موثری را بنا به درخواست جمهوری عربی سوریه در ابعاد سیاسی، مبارزه با تروریسم و انسانی، از جمله ارسال کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان سوری، به عمل آورده است.

در راستای بیانیه سه جانبه وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه در مسکو در تاریخ 30 آذر 1395 و همچنین بیانیه نشست بین‌المللی سوریه در آستانه در تاریخ 5 بهمن 1395، جمهوری اسلامی ایران از حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه مسلحانه در سوریه استقبال و همراه با فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه به عنوان کشورهای ضامن از هیچ اقدامی در جهت تضمین رژیم آتش بس توافق شده در سوریه در تاریخ 10 دی 1395 فروگذار نخواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران به جمهوری عربی سوریه کمک خواهد کرد تا نیروهای مسلح آن حکومت و گروه‌هایی که به درخواست آن، با هدف اعاده نظم در سوریه و مقابله با تروریسم به حکومت سوریه پیوسته‌اند، از اجرای آتش بس حمایت کنند.

گروه‌های تروریستی تعیین شده در قطعنامه شماره 2254 شورای امنیت سازمان ملل شامل داعش، جبهه النصره و سایر گروه‌های وابسته به آن مشمول رژیم آتش بس نمی‌شوند.

 در مذاکرات آستانه 3، ایران به صورت رسمی سند پیوستن این کشور به عنوان ضامن و حامی توافق رژیم آتش بس در سوریه را امضا کرد.