مدیران سیما اجرا را به « تهیه‌کننده» بسپارند

 آخرین بخش از برنامه سین مثل سریال با اجرای امیرحسین مدرس و به تهیه کنندگی مجید خواجه نژاد و مقداد مومن نژاد امشب از شبکه یک سیما به روی آنتن می‌رود. 

مومن نژاد با اشاره به دوستی صمیمی خود با احسان علیخانی گفت: بخش سریال‌ها با تصمیم مدیران سازمان و به دلیل آرای گسترده مردم  و حجم بالای برنامه‌ها در سال 95 از برنامه سه ستاره جدا شده است.

این تهیه کننده برنامه‌های تلویزیونی از عدم همکاری یکی از اپراتورهای تلفن همراه با این برنامه انتقاد کرد و گفت که به خاطر عدم همکاری این اپراتور در مشارکت مردم برای ارائه رای به نامزدهای سریال‌ها اشکال اساسی به وجود آمد و سبب  ریزش آرا شد.

مومن نژاد در مورد جایگزینی امیر حسین مدرس با محمد سلوکی در برنامه سین مثل سریال  نیز با تاکید بر این که سلوکی از دوستان وی به شمار می‌آید گفت: «امسال هم با سلوکی صحبت کردیم ولی همکاری را قطعی نکرده بودیم  و در نهایت اجرا را به مدرس سپردیم.

تهیه کننده پسر ایرانی درباره آخرین برنامه سین مثل سریال گفت:ما تا شب 29 اسفند روی آنتن برنامه خواهیم داشت. در این برنامه برنده‌ها انتخاب می‌شوند و سپس جوایزشان را در برنامه ویژه سال تحویل دریافت می‌کنند.

مومن نژاد با اشاره به کارآمد بودن نحوه رای گیری گفت:« در سری اول و دوم سین مثل سریال دو سوال پیامکی داشتیم. پیامکی که برای انتخاب سریال‌ها بود و یک پیامک نیز برای انتخاب بازیگران. ولی در این سری از برنامه به خاطر این که منتخبین از میان  20 بازیگر مرد، 20 بازیگر زن و 13 سریال خواهند بود و پیامک تنها تا عدد هشت جواب می‌دهد،طبعا اشکالاتی در اجرای برنامه پدید می‌آید. این شیوه را پارسال سه ستاره امتحان کرد. برای هر کدام از نامزدها  یک شماره داریم که ارسالش رایگان است و مخاطب حتی می‌تواند بدون مشاهده منو، شماره‌ کاندیدای مورد نظرش را ارسال کند، چرا که شماره‌ها به صورت دائم زیرنویس می‌شوند.»

مومن نژاد اشکال فنی در روش سنتی رای گیری پیامکی را یکی دیگر از دلایل عدم استفاده از این روش دانست و گفت: « در سالهای پیش پس از اجرای چند شب که تعداد آرایمان به یک میلیون و 600 رسید سامانه دچاراختلال فنی شده  و پذیرش پیامک‌های بعدی عملا امکان‌پذیر نبود.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو و در مورد برنامه سیب نقره ‌ای در شبکه سلامت که تهیه و اجرای آن را بر عهده داشت گفت: « خیلی اتفاقی خوبی است که مجری تهیه کننده هم باشد چرا که در این حالت مجری می‌داند چی می‌خواهد و چه  می‌خواهد بگوید. مثلاً علیخانی وقتی اجرا می‌کند چون تهیه‌کننده هم خود او است روی آنتن می‌داند چه می‌کند و کنداکتور را در ذهنش بسته دارد. چرا نود موفق است؟ به خاطر این که خود عادل بر برنامه تسلط دارد. یک زمان می‌گفتند تهیه کننده نباید مجری باشد به نظر من تهیه کننده باید مجری برنامه باشد اگر قدرتش را داشته باشد. اگر شما مدیر تولید قوی داشته باشید برنامه را جمع می‌کنید. من اگر جای مدیران سازمان باشم وقتی بدانم مجری می‌تواند تهیه کنندگی کند،‌این مسئولیت را به او می‌سپارم چرا که به خاطر برنامه‌ای برای خودش است، دلسوزی می‌کند و برنامه موفق می شود.

مومن نژاد درباره خطوط قرمز اجرای برنامه زنده در تلویزیون گفت: باید ببینیم قوانین جمهوری اسلامی را قبول داریم یا  نداریم؟ اگر قبول نداریم نباید در این حیطه وارد شویم. چون این کشور قانون دارد و باید رعایت شود. از طرفی باید بدانید مردم ما مردمی نیستند که دنبال این مسائل باشند. مثلاً آیا رامبد جوان مگر در خندوانه از خطوط قرمز عبور می‌کند، پس چرا برنامه‌اش پرمخاطب است؟ او از هیچ خط قرمزی عبور نمی‌کند.مشکل این است که برنامه‌سازان فضای ذهنی خود  را نمی‌شکنند.مهران مدیری حرف‌هایی که در برنامه دورهمی می‌زد خیلی خوب بود. بعضی اوقات جوان‌ها را بالا می‌برد  و پیرمردها را می‌آورد تا یک تلنگر به مخاطب بزند.

وی ادامه داد:اما برنامه سین مثل سریال یک شو است و هدف آن  انتخاب سریال پرطرفدار است. با این حال امیرحسین یا میهمان‌هایی که هستند حرف‌های خوبی می‌زنند. به نظر من الآن خط قرمزی برای برنامه‌های شاد وجود ندارد. البته یک سری خط قرمزهایی وجود دارد که اصول نظام و قانون مان است و باید رعایت کنیم.

مومن نژاد با بیان اینکه قبلاً‌با مدرس سابقه همکاری داشته است گفت: «امیرحسین مدرس به من لطف کرد که در این برنامه حاضر شد. من قبلاً نیز در روزگار مادری با امیرحسین کار کردم. همچنین اجرای برنامه سال تحویل هفت سین 91 بر عهده مدرس بود. برای برنامه سین مثل سریال، مدرس به من گفت چون شمایید می‌آیم. انتخاب مدرس به این خاطر بود که  وقتی در برنامه زنده بازیگر یا کارگردانی می آید باید کسی جلویش بایستد که هم هنرمندان را بشناسد و هم آنها را بفهمد. امیرحسین هم خود بازیگر بوده و کنار کارگردان‌ها فعالیت داشته است همه چیز را در مورد بازیگری و کارگردانی می‌داند. بعضی از مجریان که از دوستان من هستند به من انتقاد می‌کنند که چرا ما نبودیم، ولی ما باید انتخاب مناسبی داشته باشیم. برنامه ترکیبی شو است ولی باید دید که اگر حرف تخصصی مطرح می‌شود مجری بتواند پاسخ مناسبی به آن بدهد.

مومن نژاد گفت:جوایز نفرات اول در ویژه‌برنامه سال تحویل اهدا می‌شود.