صدور روادید الکترونیکی برای حجاج ایرانی

 سرپرست سازمان و حج و زیارت از صدور روادید الکترونیکی برای زائران ایرانی در حج 96 خبر داد.

 

حمید محمدی در مورد مذاکرات مقام های ایرانی و سعودی گفت: جو کلی مذاکرات بسیار مثبت بود و در این فضا مطالبات خود را مطرح کردیم و به توافق کلی رسیدیم.

 

وی افزود: بحث صدور روادید یکی از مشکلات جدی ما بود و نهایتا در متن توافقنامه قرار شد روادید به صورت الکترونیکی صادر شود و ما اطلاعات آن را در یک سیستم وارد کرده و به صورت یک برگه به حجاج ارایه خواهیم داد و حجاج با همین برگه می توانند به جده بروند.

 

رئیس سازمان حج و زیارت در مورد امنیت حجاج تاکید کرد: در توافق نامه، امنیت یکی از دغدغه های ما بود و در جلساتی که داشتیم مصادیق آن را تعیین و تشریح کردیم.

 

وی ادامه داد: مسئولان عربستان برای تامین امنیت، برنامه های خوبی اعلام کردند که در ایام تشریق که با ازدحام حجاج مواجه است برای رفت و آمد آنها برنامه ریزی دقیقی کردند.

 

محمدی ادامه داد: این برنامه ها در سال گذشته اجرا شده است و امیدواریم با این برنامه ریزی، شاهد حجی بدون حادثه باشیم.

 

**هر حاجی اطلاعات خود را در دستنبد همراه خود داشته باشد

 

سرپرست سازمان حج و زیارت گفت: برای رهگیری حجاج پیشنهاد دادیم که دستبندی طراحی شود و این مساله را در دستور کار خود قرار دادیم که هر فرد اطلاعات مربوط به خود را به صورت دستبند همراه داشته باشد.

 

محمدی در مورد کارهای اجرایی حج تمتع گفت: حدود سه ماه است که برای کارهای اجرایی برنامه ریزی کرده ایم و در این مورد نگرانی نداریم.

 

وی افزود: اولویت ها تا هفته آینده اعلام می شود و جزئیات را در این زمینه ارائه خواهیم داد و گروه های تامین مسکن و تغذیه حجاج نیز تا هفته آینده به عربستان اعزام خواهند شد.

 

سرپرست سازمان حج و زیارت در مود تعدد جلسه با مسوولین عربستان برای توافق نامه، گفت: البته این مذاکرات تنها در مورد امور حج بین دو کشور صورت گرفته است و استمرار مذاکرات ما پس از دو جلسه به صورت مکاتبه ای صورت گرفت تا به نتیجه رسیدیم.

 

وی در مورد خدمات کنسولی به زائران گفت: ارائه خدمات کنسولی از موضوعات بسیار مهم در توافق نامه بود و با توجه به تعداد حجاج ایرانی که بیش از 86 هزار نفر است و همچنین برخی مشکلات مانند سن بالای برخی حجاج و مسایل پیش بینی نشده مثل تصادفات و حوادث غیرمترقبه قرار شده برای رسیدگی به این امور، بخش کنسولی ما فعال شود که در سال گذشته بر سر چگونگی ارائه این خدمات به توافق نرسیده بودیم.

 

وی ادامه داد: 10 نفر کارشناس کنسولی در عربستان به حجاج خدمات کنسولی ارائه می دهند و از اول ماه شوال تا پایان ماه محرم در عربستان مستقر خواهند بود.

 

سرپرست سازمان حج و زیارت در مورد هزینه های حج تمتع نیز گفت: بخش عمده ای از این هزینه ها مربوط به مسکن، تغذیه و حمل و نقل در عربستان می باشد و باید منتظر باشیم تا تیم های اجرایی که به عربستان اعزام می شوند این هزینه ها را مشخص کنند.