تحریم‌های شدیدتر در حوزه هوانوردی علیه ایران در راه است

این پایگاه در گزارش خود آورده است که بخش قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی ایران مربوط به فعالیت شرکت‌های هوایی بوده و فعالیت این شرکت‌ها به طور غیرمستقیم به توسعه اقتصادی ایران منجر شده و می‌شود.

بر همین اساس آمارهای شورای گردشگری و مسافرت جهانی نشان می‌دهد صنعت گردشگری و حمل و نقل مسافری ایران در سال 2015 با تولید ناخالص 294 هزار ریال معادل 9.13 میلیارد دلار 2.5 درصد از کل تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل داده است.

به طور کلی بخش گردشگری و حمل و نقل مسافری ایران به طور مستقیم و غیرمستقیم با تولید ناخالص داخلی به ارزش 793 هزار میلیارد ریال معادل 24.5 میلیارد دلار در سال 2015 معادل 6.7 درصد از کل تولید ناخالص ایران را تشکیل دادند.

در صورتی که تحریم‌های بیشتری علیه صنعت هوانوردی ایران اعمال شوند گردشگران مجبور خواهند شد تا به جای سفر مستقیم به ایران از چندین پرواز برای رسیدن به این کشور استفاده کرده و همین امر باعث خواهد شد تا آنها ایران را انتخاب نکنند.

به طور کلی صنعت هوانوردی تجاری ایران نه تنها با حمل و نقل گردشگر بر توسعه اقتصادی این کشور تاثیر می‌گذارد بلکه به طور غیرمستقیم به جذب سرمایه‌گذاری خارجی به ایران نیز کمک می‌کند. 

بنا به آنچه در کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل مطرح شد در سال 2015 ایران 2.05 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کرده است؛ راحت بودن سفر به ایران یکی از عواملی است که به ورود هرچه آ‌سان‌تر سرمایه‌گذاران خارجی به این کشور منجر می‌شود و به آنها این امکان را می‌دهد تا روابط تجاری بیشتری با ایران ترتیب دهند.

در صورتی که این سفرها سخت شده و رسیدن به ایران برای سرمایه‌گذاران دشوارتر شود یک مانع بر سر راه سرمایه‌گذاران در رسیدن به ایران ایجاد شده و با کاهش توان  ایران جذب سرمایه‌گذاری خارجی بر اقتصاد این کشور تاثیر منفی خواهد گذاشت.

از سوی دیگر سالانه صدها میلیون تن کیلومتر کالا از طریق ناوگان حمل و نقل هوایی با مبدا و مقصد ایران جابجا شده و در صورت اعمال تحریم‌ علیه این صنعت وابستگی ایران به حمل و نقل دریایی افزایش خواهد یافت.

یکی از راه‌های دور زدن این تحریم‌های احتمالی برای ایران خرید هواپیما است چرا که در صورتی که ایران بتواند ناوگان هوایی خود را نوسازی کند به راحتی می‌تواند از تاثیر منفی این تحریم‌‌های احتمالی بکاهد؛ به همین دلیل پایگاه تحلیلی امریکن ثینکر معتقداست که باید در فروش هواپیما و قطعات یدکی مورد نیاز به ایران تجدیدنظر شود.

تاکنون سازمان‌های مختلف آمریکایی مجوز فروش بیش از صد فروند هواپیمای ایرباس به ایران را صادر کردند.

از سوی دیگر سازمان‌هایی نظیر افک (OFAC) به شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا نیز مجوز فروش 80 فروند هواپیمای تجاری را داده‌اند.