رکود و بیکاری، نتیجه کم توجهی دولت

حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در یادداشتی که در اختیار ما قرار داده است با اشاره به موانع تحقق اقتصاد مقاومتی در سالهای اخیر نوشت: متأسفانه به علت کم توجهی دولت به این  مسئله مهم در حقیقت شاهدیم که امروز همچنان رکود اقتصادی، رشد بیکاری و تورم فشار زیادی را بر کشور و مردم وارد کرده و تحریم اقتصادی دشمن توانسته است دولت را در دستیابی به اهداف اقتصادی کشور به ویژه رشد موردنظر در چشم انداز ۲۰ سال آینده کشور، دچار مشکل و اخلال کند.

متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:

«آنچه که از رفتار و اقدامات دشمنان انقلاب اسلامی طی چند سال گذشته مشاهده می شود این است که با توجه به شکست دشمنان در جنگ نظامی و سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران، مهمترین استراتژی دشمن بر «جنگ اقتصادی» علیه ایران متمرکز شده است. از این رو تلاش دشمن این است که با تضعیف توان اقتصادی کشور و افزایش مشکلات مردم کاری بکند که اقتصاد ایران در برابر تکانه های بین‌المللی و داخلی تضعیف شده و بحران های ناشی از این تضعیف موجب نارضایتی مردم از نظام و انقلاب شود و از سوی دیگر اهداف توسعه ای جمهوری اسلامی ایران که نشان دهنده کارآمدی نظام اسلامی برای پیشرفت و عدالت در کشور است، جلوه پیدا نکند.

بر این اساس تاکید مقام معظم رهبری طی چند سال اخیر در شعارهای آغاز سال نو بر رویکردهای اقتصادی و پرداختن به اقتصاد مقاومتی بوده است؛ به طوری که همچون سوزن بانی حساب شده مسیر حرکت نظام را به سمتی هدایت کند که ملت ایران بتواند با رویکردهای  اقتصادی خاص چه در حوزه اقتصاد مقاومتی و چه در مسئله صرفه جویی در مصرف و اصلاح الگوی مصرف در جامعه و نیز انضباط مالی در جنگ اقتصادی دشمن با نظام اسلامی، مانند جنگ نظامی و سیاسی پیروز شوند.

ما باید اقتصاد مقاومتی را به عنوان مهمترین و کارآمدترین سلاح برای مبارزه با جنگ اقتصادی دشمن در نظر بگیریم و بدانیم این سیاست ها تنها راه مبارزه با جنگ  اقتصادی دشمن است که در قالب تحریم های اقتصادی و سیاست های پولی بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول علیه ملت ایران اعمال می شود.

اگر دولت ها به سیاست هایی که مقام معظم رهبری به عنوان سیاست اقتصاد مقاومتی ابلاغ کردند طی چند سال گذشته توجه می کردند، امروز میزان آسیب پذیری اقتصاد کشور و تاثیر پذیری اقتصاد کشور از تکانه های اقتصادی بین‌المللی به حداقل می رسید و تحریم ها نمی توانست تاثیر آنچنانی بر رشد و پیشرفت کشور داشته و در نهایت مشکلات اقتصادی تا حدود قابل توجه حل می شد.

متأسفانه به علت کم توجهی دولت به این مسئله مهم در حقیقت شاهدیم که امروز همچنان رکود اقتصادی، رشد بیکاری و تورم فشار زیادی را بر کشور و مردم وارد کرده و تحریم اقتصادی دشمن توانسته است دولت را در دستیابی به اهداف اقتصادی کشور به ویژه رشد موردنظر در چشم انداز ۲۰ سال آینده کشور، دچار مشکل و اخلال کند.

در حالی که اگر این سیاست ها، عمل شده و طبق پیش بینی این سیاست ها، می توانیستم به سرعت وابستگی بودجه به نفت را به حداقل برسانیم و از سوی دیگر ظرفیت های داخلی کشور را شکوفا کرده، مصرف را کنترل و سرمایه های داخلی را جلب کنیم تا موانع تولید برطرف شود قطعاً امروز مشکلات موجود در عرصه اقتصادی کشور وجود نداشت و مردم این همه فشار را تحمل نمی کردند.

به نظر می رسد سیاست های اقتصاد لیبرالی که حاکم بر دستگاه اقتصادی دولت است از یک سو و نیز عدم تحقق ۷ طرح تحول اقتصادی که از دولت قبل قرار بود در کشور اجرا شود مانند تحول در نظام بانکی، مالیاتی، بهره وری، گمرک و مالیات از سوی دیگر باعث شده که نه تنها اقتصاد مقاومتی تحقق پیدا نکند بلکه مشکلات همچنان باقی باشد.

همه مشکلات ناشی از آن است که تیم اقتصادی دولتها، چندان پایبند به تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور نیست و این موجب افزایش فشارهای اقتصادی بر مردم و تبدیل شدن مشکلات اقتصادی به بحران اجتماعی و سیاسی شده است.»