روحانی هنوز ستاد انتخاباتی تشکیل نداده

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران اظهارداشت: بر اساس گزارش مقدماتی تهیه شده از بودجه ٢٩٤ هزار میلیارد تومانی سال ٩٥، ٢٨٢ هزار میلیارد تومان یعنی معادل ٩٦ درصد تحقق یافته که این آمار مقداری در گزارش نهایی تغییر خواهد کرد.

وی ادامه داد: در سال ٩٥ نیز ٢٨٢ هزار میلیارد تومان مصرف کردیم و بیشتر از آن خرج نشد که به همین جهت سال ٩٥ بدون کسری به پایان رسید.

سخنگوی دولت با بیان اینکه بنابراین از ٢٩٤ هزار میلیارد تومان نیز ٢٨٢ هزار میلیارد تومان وارد خزانه شد، گفت: طبق بودجه ٩٥ باید ٢١٤ هزار میلیارد تومان برای اعتبارات هزینه ای دولت مصرف می کردیم که شامل هزینه جاری دولت نیز می شود که عملا ٢٠٨ هزار میلیارد تومان یعنی ٩٧ درصد آن را مصرف کردیم.

وی افزود: هزینه جاری دولت در سال ٩٤ حدود ١٧٢ هزار میلیارد تومان و در سال ٩٥ حدود ٢٠٨ هزار میلیارد تومان بود که نشان‌دهنده رشد ٢١ درصدی بوده است؛ همچنین هزینه عمرانی دولت در سال ٩٤ حدود ٢٥ هزار میلیارد تومان و سال ٩٥ حدود ٤٢ هزار میلیارد تومان بوده که نشان دهنده رشد ٦٨ درصدی است.

نوبخت تصریح‌کرد: طبق پیش بینی بودجه ٩٥ بایستی ٥٧ هزار میلیارد تومان به اعتبارات عمرانی تخصیص می دادیم که عملا ٤٢ هزار میلیارد تومان معادل ٧٤ درصد تحقق یافت؛ برای نخستین بار در سال گذشته نیز ١٣ هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان بدهی دولت به نظام بانکی را تقلیل دادیم، ٢٤ هزار و ٢٥٠ میلیارد تومان هم به سرمایه دولت نزد بانک‌های دولت اضافه کردیم؛ همچنین در سال گذشته ١٥ هزار و ٤٠٠ میلیارد تومان بدهی دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخت شد.

وی در ادامه این نشست خبری افزود: پاداش بازنشستگی فرهنگیان که بیش از 3 هزار میلیارد تومان است تا هفته معلم پرداخت می‌شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه برای تحقق شعار امسال که تحت عنوان (اقتصاد مقاومتی، تولید، اشتغال) از سوی رهبر انقلاب نامگذاری شده نیز دولت بسته ای را تحت عنوان رونق تولید و اشتغال شامل ٦ برنامه طراحی کرده که هم اکنون در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در حال بررسی و تصویب شدن است، افزود: در این بسته برای هر وزارتخانه و دستگاه ها تکلیف و وظیفه مشخصی را تعیین کرده ایم.

نوبخت در ادامه این نشست اظهارداشت: قرار نیست به جای اپلیکیشن تلگرام برنامه دیگری جایگزین شود و دولت چنین برنامه ای ندارد.

وی همچنین در باره گزارش حادثه پلاسکو یادآور شد: گزارش ملی حادثه پلاسکو هنوز آماده نشده و به محض نهایی شدن به اطلاع مردم خواهد رسید.

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا اقای جهانگیری برای حضور در انتخابات قرار است استعفا دهد یا خیر و اینکه آیا از دولت کسی قرار است در انتخابات ریاست جمهوری حضور یابد گفت: تازه اگر قراراست مثلا بشوند باید استعفا دهند؟ دولت یک رییس دارد و همه دنبال رییسمان هستیم که انشالله ثبت‌نام کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آقای شریعتمداری بنا به برخی خبرها به عنوان رییس ستاد انتخاباتی روحانی در جلسات اصلاح طلبان حضور می یابند و آیا وی برای عهده داری این مسیولیت از سمت خود استعفا داده اند؟ تاکید کرد: ابتدا آقای رییس جمهور باید ثبت‌نام کند سپس ستاد تشکیل دهند و بعد از آن رییس ستاد منصوب شود هر کسی هم رییس ستاد منصوب شود در چهارچوب های قانونی عمل خواهد کرد بنابراین چون هنوز این اقدامات صورت نگرفته فکر می کنم این ها همه پیش داوری است.

نوبخت در ادامه گفت: دولت عربستان خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران برای حضور زائران ایرانی در مراسم حج را نیز پذیرفته است تا حرمت و کرامت زائران ما در سفر حج محفوظ باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که آقای بقایی خواستار مناظره با آقای روحانی سر موضوعات مختلف شده اند، آیا این آمادگی در آقای رئیس‌جمهور و دولت برای انجام اینکار وجود دارد یا خیر یادآور شد: حتما لازم شد یکی از کارشناس‌ها به سؤالات وی پاسخ می‌دهند البته وی باید خیلی چیزها را پاسخ دهد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: از مجلس تقاضا می‌کنیم هرچه زودتر لایحه برداشت یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به منظور اشتغالزایی روستایی و فازغ‌التحصیلان را هرچهع زودتر مورد تصویب قرار دهد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی شما برای نرخ رشد اقتصادی و تورم در سال 96 چقدر است، گفت: بر اساس آمار رسمی که مرکز آمار انتشار داده است، پیش‌بینی می‌کنم نرخ رشد اقتصادی 7 درصدی و تورم هم در حد همین 7 یا 7.5 درصد باشد.

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا علت منعقد نشدن قراردادهای جدید نفتی به دلیل فشار منتقدان است یا خیر، اظهار داشت: برخی نگرانی‌ها که طرح شد منطقی بود و ما توانستیم با اصلاحاتی که در آن مدل دادیم، نگرانی‌ها را برطرف کنیم. بالاخره نگرانی و دلواپسی هم یونیفورم رسمی یک گروهی است و نمی‌توان آن را انکار کرد.

وی در پاسخ به این سوال که واکنش دولت به سخنان اخیر آقای بقایی درباره مفت‌فروشی نفت و افزایش یارانه‌ها سخنانی را علیه دولت مطرح کرده‌اند، همچنین ادعا شده آقای احمدی‌نژاد چندین نامه به اقای روحانی نوشته‌اند اما رئیس‌جمهور پاسخی به آنها نداده‌اند، لطفاً در این خصوص توضیح دهید، اظهار داشت: هر سوالی که هر یک از کاندیداها داشته باشند، کارشناسان سازمان برنامه و بودجه با احترام و مستند به آنها پاسخ خواهند داد. همچنین اگر مایلند این مطالب در یک جلسه رودررو انجام شود، بنده به کارشناسان سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌کنم در جلسات علنی که اگر لازم شد همزمان هم پخش شود، حضور یابند و از طرف دولت پاسخگو باشند. اینکه هر کسی بیاید و بگوید رئیس‌جمهور به من جواب دهد، بالاخره مشاغل فراوانی برای آقای رئیس‌جمهور وجود دارد و بهتر است دوستان اگر می‌خواهند پاسخی دریافت کنند، سازمان برنامه و بودجه برای پاسخگویی سوالات آنها آمادگی کامل دارند.

سخنگوی دولت تأکید کرد: بنده از نامه احمدی نژاد به رئیس‌جمهور بی‌خبرم، هرچند آقای احمدی‌نژاد از روسای جمهور سایر کشورها گرفته و همه نامه نوشته‌اند و اینکه به آقای رئیس‌جمهور چه نامه‌ای نوشته‌اند بی‌خبرم.

نوبخت همچنین از توجه جدی لایحه بودجه 96 به ترمیم حقوق بازنشستگان خبر داد و گفت: در سال جاری 3 هزار و 500 میلیارد تومان برای افزایش حقوق بازنشستگان و کاهش نابرابری در حقوق آنها پرداخت خواهیم کرد. این موضوع از اول فروردین 96 قابل اجرا خواهد بود، اما منوط به تصویب آیین‌نامه اجرایی آن در هیأت دولت است که هم‌اکنون آیین‌نامه اجرایی توسط سازمان برنامه و بودجه با هماهنگی صندوق بازنشستگی لشکری و کشوری درحال تهیه است تا هرچه زودتر این موضوع اجرایی شود.