صعود قیمت طلا در بازار جهانی

هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۲ درصد افزایش یافت و به ۱۲۵۵.۵۱ دلار رسید.

 در بازار نیویورک، هر اونس طلا برای تحویل در ژوئن ۰.۳ درصد افزایش یافت و در ۱۲۵۷.۹۰ دلار ایستاد. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه ۲.۸۰ دلار یا ۰.۲ درصد افزایش یافته و در ۱۲۵۴ دلار بسته شده بود.

در میان آمار اقتصادی که روز گذشته در آمریکا منتشر شد، فعالیت بخش تولید آمریکا در مارس از بالاترین سطح دو سال و نیم گذشته عقب‌نشینی کرده است. همچنین هزینه ساخت و ساز در آمریکا در فوریه تنها ۰.۸ درصد رشد کرد که بسیار کمتر از نرخ رشد ۱.۲ درصد مورد پیش بینی اقتصاددانان بود

به گفته دنیل هاینس، تحلیلگر گروه بانکی ، ANZ آمار اقتصادی روز گذشته مایه خوشحالی سرمایه‌گذاران طلا شد، زیرا آمار ضعیف‌تر از حد انتظار از پایین‌ ماندن نرخ‌های بهره در آمریکا حمایت می‌کند.

از سوی دیگر ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران در هفته جاری تحت تاثیر عوامل متعدد مانند احتیاط در آستانه دیدار میان دونالد ترامپ – رییس جمهور آمریکا – و شی جی پینگ - همتای چینی وی – و همچنین بمب‌گذاری در سن پترزبورگ روسیه ضعیف شده است.

به گفته تحلیلگر گروه ANZ، ابهامات سیاسی عامل تاثیرگذاری در تشویق سرمایه گذاران برای خرید طلا بوده‌اند و رویدادهای روز گذشته در روسیه از تقاضا برای خرید طلا به عنوان دارایی امن حمایت کرد. بازار طلا آماده صعود به قیمت بالاتری می‌شود و شمار معاملات خرید طلا دوباره افزایش یافته و سرمایه‌گذاران نسبت به دورنمای این فلز ارزشمند خوش‌بینی بیشتری پیدا کرده‌اند.

بر اساس گزارش رویترز، آمارهای رسمی نشان داد شمار قراردادهای خرید طلا در بازار معاملات آتی کامکس در هفته منتهی به ۲۸ مارس ۳۳ هزار و ۱۷۹ قرارداد افزایش یافته و به ۹۹ هزار و ۱۵۰ قرارداد رسیده است.

ذخایر طلای "اس پی دی آر گولد تراست" که بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت حمایت طلا در جهان است، روز دوشنبه ۰.۵۳ درصد افزایش یافت و به ۸۳۶.۷۷ تن رسید.

شاخص دلار آمریکا که این ارز را در برابر سبدی از ارزهای بزرگ دنبال می‌کند ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۱۰۰.۴۹۰ واحد رسید. قوی شدن دلار معاملات طلا که به این ارز قیمت‌گذاری می‌شود را برای دارندگان سایر واحدهای ارزی گران‌تر می‌کند.

در بازار سایر فلزات ارزشمند هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۲ درصد افزایش یافت و به ۱۸.۲۷ دلار رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۵ درصد افزایش ۹۵۶.۱۰ دلار بود و هر اونس پالادیوم با ۰.۲ درصد کاهش ۸۰۰.۵۵ دلار معامله شد.