وزیر کشور فیلیپین به اتهام فساد برکنار شد

رئیس‌جمهور فیلیپین، وزیر کشور دولت خود را از سمتش برکنار کرد. دو مقام در دولت فیلیپین روز سه‌شنبه اعلام کردند رودریگو دوترته – رئیس جمهور فیلیپین – به دلیل "از دست دادن اعتماد و اطمینان" نسبت به وزیر کشور کابینه خود، وی را از سمتش برکنار کرده است. این نخستین برکناری یک مقام اجرایی بلندپایه در حرکتی برای ریشه‌کن کردن فساد در فیلیپین بوده است.

 

هنگامی که دوترته 10 ماه پیش به قدرت رسید، متعهد شد با جنایت، فساد و مواد مخدر مبارزه خواهد کرد. وی ده‌ها مقام دولتی، دو مقام ارشد در بخش مهاجرت و یک سخنگوی ستاد تبلیغاتی را به اتهام فساد از کار برکنار کرده است.

 

سخنگوی دولت فیلیپین در بیانیه‌ای اعلام کرد: "دوترته، آقای اسماعیل سوئنو، وزیر کشور، را به دلیل فقدان اطمینان و اعتماد نسبت به وی، برکنار کرده است." وی خاطر نشان کرد این اقدام دوترته به عنوان هشداری برای دیگر مقامات دولتی بوده است.

 

وی همچنین گفت دوترته برکناری وزیر کشور فیلیپین را شب دوشنبه و در پایان جلسه هیات دولت اعلام کرد.

 

سخنگوی دولت فیلیپین افزود: "در حقیقت، وزیر کشور فردی بود که دوترته را برای شرکت در انتخابات تشویق کرد؛ اما این مسئله، رئیس جمهور را از تلاش برای تشکیل یک دولت قابل اعتماد و مبارزه با فساد دولتی، باز نداشت."

 

سوئنو در بیانیه‌ای اعلام کرد افرادی که قصد رسیدن به مقام وی را داشته اند، اطلاعات گمراه‌کننده‌ای را در اختیار دوترته قرار داده اند.