عصر روز دوشنبه سوم آوریل (14 فروردین ماه) حدود ساعت ۳:۰۰ بعد از ظهر به وقت روسیه، درست در ساعات پایانی ساعات اداری و در شرایطی که بسیاری از مردم در حال بازگشت از محل کار خود بودند، در یکی از ایستگاه‌های متروی «سن‌پترزبورگ» روسیه انفجاری رخ داد.

این انفجار در شرایطی صورت گرفت که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در حال دیدار با «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس در سن‌پترزبورگ بود.

مقامات روسیه تا این لحظه شمار قربانیان این انفجار را ۱۴تن و زخمی‌شدگان را حدود ۴۰ نفر عنوان کرده‌اند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را که مقامات روسیه آن را تروریستی خواندند، برعهده نگرفته است.

پیش از این خبرگزاری رویترز به نقل از خبرگزاری اینترفکس روسیه اعلام کرده بود، برخی منابع امنیتی گفته‌اند روسیه برای دو نفر به اتهام دست‌ داشتن احتمالی در حادثه تروریستی روز دوشنبه در سن‌پترزبورگ حکم بازداشت صادر کرده است. این منبع امنیتی تأکید کرده که یکی از این دو مظنون «گفته می‌شود که وسیله‌ای انفجاری را در واکن مترو جاسازی کرده و نفر دوم نیز بمبی را در ایستگاه دوم رها کرده است».

خبرگزاری اینترفکس شب گذشته گزارش کرد که دوربین‌های نصب شده در مترو، تصویر چهره مظنون بمبگذاری در سن پترزبورگ را ضبط کردند. رسانه‌ها تصویر این فرد را به عنوان عامل انتحاری منتشر کردند.

تصویری که در ساعات نخست منتشر شد

 

اما ساعاتی پس از انتشار این تصویر، فرد مذکور به نیروهای پلیس مراجعه و خود را معرفی کرده و اعلام کرد که بی‌گناه است و هیچ نقشی در این حادثه نداشته است.

پس از آن نهادهای امنیتی روسیه فردی ۲۲ ساله با نام «اکبرژون جلیلف» اهل قرقیزستان را که در روسیه زندگی می‌کند به عنوان یکی از عوامل این حادثه معرفی کردند.

به گزارش روزنامه «دیلی میل» چاپ لندن، نیروهای امنیتی روسیه گفته‌اند که جلیلف وسیله انفجاری دومی را هم در جعبه اتفاء حریق مترو جاسازی کرده بود. این بمب در نهایت نیز منفجر نشد.

مقامات کرملین اعلام کردند که بخش‌هایی از بدن این فرد یک روز پس از این حادثه در صحنه انفجار قطار مترو در حدفاصل دو ایستگاه «سنایا پلوشاد» و «موسسه تکنولوژی» کشف شده است.

تصاویر ضبط شده از این فرد که توسط دوربین‌های مداربسته ضبط شده، منتشر شده است. این فرد در این تصاویر یک کاپشن قرمز رنگ به تن دارد و یک کلاه سبز تیره و یک عینک هم دارد. او علاوه براین، یک کوله‌پشتی نیز به دوش داشته است، در حالی که تصاویر بعدی وی را در شرایطی نشان می‌دهند که با مشت‌های گره شده در خیابان قدم می‌زده و به نظر می‌رسد که ماشه بمب را محکم گرفته بوده است. پلیس معتقد است که وی ارتباطات نزدیکی با اسلام گرایان افراطی داشته است.

فردی با نام «علی مدکریمف» به عنوان دوست سابق این فرد، امروز اعلام کرد، جلیلف که نام وی توسط مقامات قرقیزستان اعلام شد، زمانی در یک رستوران آشپز سوشی بوده و زمانی که این دو در سال ۲۰۱۳ با یکدیگر کار می‌کردند، جلیلف حتی نماز هم نمی‌خوانده است. وی در قرقیزستان متولد شده است.

تصاویر عامل احتمالی انفجار