زاکانی: ‌افرادی در مسند قدرت قرار گرفته‌اند که در خدمت رانت‌خواران قرار دارند

 

علیرضا زاکانی عصر امروز در نخستین نشست راهکارهای اجرایی اقتصاد مقاومتی  که در مسجد معتضدی کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: منشا ناکارآمدی و فساد به داستان تفاوت‌های دو نظام فکری اسلامی که از اسلام ناب محمدی(ص) و نظام سرمایه‌داری که با تاریخ 400 ساله در غرب بروز یافته بود و نگاه متفاوت این دو نظام به جامعه و فرد برمی‌گردد.

زاکانی افزود: غرب انسان را در بُعد مادی شهوت و غضب خلاصه می‌‌کند و لذت‌جویی و منفعت‌طلبی را برای فرد در نظر می‌گیرد که دیدگاه غرب نیز نسبت به جامعه مجموعه‌ای از افراد در کنار یکدیگر است که هویتی برای آن قانل نیست و تصور آنها از جامعه انسانها در کنار یکدیگر برای تولید اقتصاد است.

وی خاطرنشان کرد: اما اسلام انسان را دارای شهوت، غصب، وهم و عقل می‌داند که به‌فرموده امام راحل(ره) هر گاه شهوت بر انسان غلبه کند همچون خوک، هر گاه غضب غلبه کند همچون پلنگ می‌شود و وهم انسان را به شیطان تبدیل خواهد کرد ولی حاکمیت عقل انسان را تا مقام فرشته ارتقا می‌دهد.

زاکانی چرخه فروش سلاح شیمیایی به صدام و درمان جانبازان شیمیایی ایران از سوی آلمان را در چارچوب جامعه تولیدکننده اقتصاد غرب تعریف و بیان کرد: در اسلام جامعه موجدیت مستقل و دارای هدف است و انسان اسلامی در بُعد مادی خلاصه نمی‌شود بلکه می‌تواند تا بی‌نهایت رشد کرد و جامعه نیز سقف ندارد.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس جامعه بینهایت از منظر غرب را کشورهای غربی دانست و افزود: آنها اعتقاد دارند چنانچه جامعه‌ای حداکثر تلاش خود را به‌کار گیر در نهایت به غرب می‌رسد و بقیه کشورهای جهان را جهان سوم خطاب می‌کنند که کشورهای نزدیک به غرب نیز در حال توسعه لقب می‌گیرند.

زاکانی با بیان اینکه جامعه اسلامی به معنی کامل تشکیل نشده است گفت: جامعه الگوی ما در زمان پیامبر اسلام(ص) و در مدینه تشکیل شد اما سقف جامعه به معنی کامل آن در جامعه مهدوی و در فراروی ما قرار دارد.

وی آغاز ناکارآمدی را از تلقی غلط مسئولان در جهت ساختن جامعه دانست و بیان کرد: جامعه زمینه‌ساز رشد و تعالی انسانها است و در جامعه رشدیافته انسانها دغدغه‌هایی همچون کار ندارند که این دغدغه‌ها چنان به آنها تحمیل شود که آنها را از تعالی باز دارد و تحمیل ناکارآمدی تمرکز مسئولان به غربی‌شدن به‌جای آرمانهای انقلاب اسلامی است.

ناکارآمدی امروز نتیجه عدم شناخت مسئولان از اهداف انقلاب اسلامی

وی با بیان اینکه سنگ بنای ناکارآمدی امروز میراث دوره سیاه ستمشاهی است خاطرنشان کرد: بخش دیگری از ناکارآمدی امروز نتیجه عدم شناخت مسئولان نسبت به اهداف انقلاب اسلامی و هدایت مسیر کشور به مسیر غربی شدن بود و ترسیم الگوی اقتصاد آزاد پس از عزت حاصل از دفاع مقدس و هجمه به اندوخته‌های فرهنگی و سیاسی در دوره اصلاحات بر ناکارآمدی افزود.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا که با اقتصاد جهانی تعامل دارد را نخستین نگاه برآمده از اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: جامعه‌ و اقتصادی که باید ساخته شود بر پایه‌های خود استوار است و نتیجه عدم شکل‌گیری چنین وضعیتی تعبیر شعب ابیطالب و درخواست تسلیم برخی از مسئولان در برابر بروز هر سختی است.

زاکانی اظهار کرد: وقتی مقام معظم رهبری می‌فرمایند که اتکای کشور را از نفت بردارید و کشور را از این اتکا به تک‌محصولی بودن نجات بدهید، اقتصاد نفتی را در مسیری هدایت کنید که در چاه‌های نفت بسته شود، آنها که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسمشان را تکنوکرات می‌گذارند و تنها لبخند زده و این موضوع را باور ندارند.

وی دومین موضوع ناکارآمدی را عدم خودباوری در داخل بیان کرد و گفت: اگر دفاع مقدس مغلوب می‌شد امروز اسمی از ایران و اسلامی وجود نداشت و این خودباوری متکی بر ایمان بزرگترین هدیه امام راحل(ره) بود که در جامعه و به‌ویژه جوانان بروز کرد که امروز نیز باید با این روحیه از 7درصد منابع جهانی موجود در ایران استفاده کنیم.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس افزود: شعار یک عده «ما نمی‌توانیم» است و ناکارآمدی را با این نگاه غلط به جامعه القا می‌کنند و در مسیر ناکارآمدی جامعه را به سمت و سویی سوق می‌دهند که ما همیشه از عدم استقلال اقتصادی رنج ببریم که این نگاه غلط سبب محدودیت در ارتباط اقتصادی با چند کشور خاص شده است.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند که چرا ما باید صادراتمان را در حوزه اقتصادی فقط با چند کشور خاص داشته باشیم بیان کرد: دولت یازدهم که شعارش این بود که ما را چینی زده کرده‌اند به‌اندازه‌ای از چین کالا وارد شد که مقدار آن به سه برابر سه چهار سال پیش رسیده که مشکلاتی برای کشور ایجاد کرده است.

وجود ظرفیت بازار کشورهای خط مقاومت تا آمریکای لاتین

وی کارآمدی اقتصاد را در تعامل با دنیا دانست و افزود: بازار 80 میلیونی ایران، بازار 350 میلیون نفری کشورهای همسایه، بازار یک و نیم میلیاردی کشورهای مسلمان و بازار کشورهای خط مقاومت که تا آمریکای لاتین و کنار گوش آمریکا ادامه پیدا می‌کند برای تعامل و تبادل کالای با کیفیت وجود دارد.

زاکانی افزود: وقتی کشور فقط با یک ارز تبادل داشت و دلار را ملاک و میزان گرفت و فقط با چند کشور خاص بیشترین تبادلات خود را داشت، در یک برداشت اولیه و ظاهری به سرعت تحت تاثیر و اثرگذاری در مهار حرکت انقلابی خودش با تحریم قرار می‌گیرد.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس وجود تحریم و نیاز آمریکا به نفت را بدون توجیه دانست و گفت: آمریکا 61میلیارد بشکه نفت واروپا و روسیه 139میلیارد بشکه نفت دارند ولی ایران 151هزار میلیارد بشکه نفت دارد و به تنهایی از روسیه و کل اروپا دارایی‌اش بیشتر است و سه برابر نفت آمریکا را دارایی دارد.

وی دلیل ناراحتی غرب از ایران را اثرگذاری انقلاب اسلامی در منطقه و محرومیت آمریکا از 750هزار میلیارد بشکه نفت بیان کرد و افزود: وقتی ارتباطات با کشورهای خاص برقرار می‌شود و فقط بر خام فروشی تأکید می‌شود، در نخستین نگاه ما را تحریم می‌کنند و ما را نسبت به دارایی که نیاز آنها است تحریم می‌کنند.

وی وجود 2400کیلومتر مرز آبی و چشم‌پوشی از ظرفیت سواحل خطا دانست و افزود: اگر این سواحل را کشوری دیگر داشت ممکن نبود از سواحل مکران و شرایطی که در جنوب شرق کشور وجود دارد چشم‌پوشی کند و تنها به فروش یک کالا با یک ارز خارجی چشم بدوزد.

زاکانی گفت: هلند با جمعیت هفده میلیون نفری برای 500میلیون نفر کالا تولید می‌کند؛ در حالی که جغرافیای آن در اندازه مازندران و گلستان است ولی نوع نگاه ما به منطقه شمال شرایط آن اینگونه نیست که از ظرفیتهای این منطقه استفاده کنیم؛ حال آنکه در سایر بخشهای کشور نیز ظرفیتهایی وجود دارد.

وی مدیریت غیرجهادی، سودجو و منفعت‌طلب که سبب بزرگ شدن دولت و تغییر چهره سیاست‌های اصل 44 شده‌اند را عامل دیگر ناکارآمدی دانست و افزود: فساد ناکارآمدی ایجاد می‌کند اما در بستر ناکارآمدی انواع و اقسام فسادها ایجاد می‌شود.

زاکانی بروکراسی آهنین، مدیرانی با افکار پوسیده و قدیمی، پیوند قدرت و ثروت برای نفوذ در مسئولیت‌ها، کدورت فضای اقتصادی کشور، سوءاستفاده از جایگاه‌های اقتصادی، نقش اخلال‌گرانه بانکها در اقتصاد، عدم صداقت مسئولان، فرقه‌گرایی در مناصب و غیره از جمله عوامل فساد در اقتصاد کشور دانست.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس با بیان اینکه پیوستگی قدرت و ثروت در کشور اتفاق افتاده است گفت: افرادی در مسند قدرت قرار گرفته‌اند که در خدمت رانت‌خواران قرار دارند به‌طوری که فردی منسوب به دولت امروز خریدی کلان انجام می‌دهد و چندی بعد با تصمیمی در دولت دچار ثروتی انبوه می‌شود یا مسئولی که همیشه کار دولتی انجام داده امروز چند هزار میلیارد تومان ثروت دارد.

زاکانی با بیان اینکه انسان اقتصادی جامعه سرمایه‌داری به‌دنبال سود شخصی است افزود: در پرونده‌های استات اویل، کرسنت و توتال نام افرادی (آقازاده‌هایی) وجود دارد که با خارجی‌ها زدوبند کردند و با اندک سود شخصی تا چهار برابر درآمد سالانه ایران از نفت به این کشور ضرر زدند.

وی با بیان اینکه فساد در کشور نهادینه شده و بانک‌ها نقش اخلال‌گرانه در کشور دارند گفت: اکثریت بانک‌ها ورشکست شده‌اند و دولت محترم این موضوع را مخفی نگه داشته و اعلام آن را به فضای پس از انتخابات موکول کرده ‌و باید پرسید چرا با مردم صداقت ندارند و نمی‌گویند بانک‌ها ورشکست شده‌اند.

وی با اشاره به دو و نیم برابر شدن نقدینگی در کشور طی چهار سال گذشته بیان کرد: بخش خصوصی با سپرده بسیار کمتری از مردم در بانک‌ها حضور دارد ولی به سرمایه‌های مردمی اعمال نفوذ می‌کند و از سوی دیگر نیز بانکها به‌دلیل ورشکستگی از یکدیگر پول قرض می‌گیرند.

وی ظرفیت پتروشیمی و گاز ایران را عاملی برای تولید و کاهش بیکاری دانست و گفت: مقدار کمی از ظرفیت تولیدی پتروشیمی در جهت ایجاد اشتغال در صنایع پایین دستی استفاده شده است.